direct naar inhoud van 2.3 Nieuwe situatie
Plan: Bestemmingsplan Sontwegtracé
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP515Sontwegtrace-vg02

2.3 Nieuwe situatie

In het verkeerskundige ontwerp is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij de Visie Eemskanaalzone. Ten opzichte van de visie is wel een aantal uitgangspunten veranderd. De voornaamste wijziging is, zoals inleidend al werd opgemerkt, dat een tramverbinding met Meerstad heeft plaatsgemaakt voor een busverbinding. Dit heeft gevolgen gehad (voor de indeling van) het profiel en de keuze voor de brug (in plaats van twee bruggen, een hoge en een lage, één brug met lagere doorvaarthoogte). Verder is de bestaande situatie vooral bepalend geweest voor het ontwerp; waar mogelijk is rekening gehouden met de aanwezige bebouwing.

Voor de Sontweg zal het profiel er als volgt uit gaan zien. Er zullen vijf rijstroken ontstaan: twee busstroken (stad-in/stad-uit), twee autorijstroken, gescheiden door een middenberm, en een linksafstrook (in de middenberm). De busstroken liggen aan weerszijden van de autorijstroken. Omdat de bebouwing aan het Sontplein wat verder naar voren staat, begint de busstrook stad-uit pas nadat deze bebouwing is gepasseerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP515Sontwegtrace-vg02_0002.jpg"

De hoofdrijbaan wordt geflankeerd door twee groene bermen met bomen. Daarachter liggen een fietspad en een trottoir. In het definitieve ontwerp wordt dit nog verder uitgewerkt.

De aansluitingen Sontweg – Eltjo Ruggeweg en Bornholmstraat – Sontbrug worden uitgevoerd als twee compacte, met verkeerslichten geregelde, kruispunten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP515Sontwegtrace-vg02_0003.jpg"

Kruispunten

Om de Bornholmstraat met de brug te verbinden wordt een weg aangelegd voor de bestaande kade aan de noordzijde van de Kopenhagenstraat. Deze ligt deels op een grondlichaam en deels op pijlers. Voor de aanleg van het grondlichaam zal een strook water aan de zuidzijde van de Deense haven worden gedempt. De weg ligt enigszins verhoogd ten opzichte van de kade. Waar het grondlichaam overgaat naar het vaste brugdeel stijgt de weg iets om aan te kunnen sluiten op het beweegbare deel van de Sontbrug.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP515Sontwegtrace-vg02_0004.jpg"

Impressie in vogelvlucht

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP515Sontwegtrace-vg02_0005.jpg"

Sontbrug vanuit de lucht

Op de Sontbrug is er voor het autoverkeer één rijstrook per richting. Dit is voor de verwachte verkeersintensiteit voldoende. Voorsorteervakken zorgen voor een betere doorstroming en een hogere capaciteit. Daarnaast zal er een busstrook stad-in worden gerealiseerd. Aan de noordzijde van de brug komt een eenzijdig fietspad. Hiervoor is gekozen om een logische aansluiting te krijgen op de fietsvoorzieningen langs de toeleidende wegen (die aan dezelfde zijde zijn gelegen) en om het aantal oversteken zoveel mogelijk te beperken. Ditzelfde principe geldt voor de voetganger.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP515Sontwegtrace-vg02_0006.jpg"

Wegindeling Sontbrug

Aan de overzijde van het Winschoterdiep wordt de Sontbrug op de Sint Petersburgweg aangesloten door een weg aan te leggen tussen het bestaande bedrijventerrein en de Woonschepenhaven. Hierdoor verdwijnt de bestaande aansluiting van de Euvelgunnerweg op de Sint Petersburgweg/Driebondsweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP515Sontwegtrace-vg02_0007.jpg" Sontwegtracé gezien vanaf Driebond

Voor de Sint Petersburgweg wordt in de Visie Eemskanaalzone uitgegaan van een breed profiel. Dit profiel is voor een groot deel bepaald door een brede middenberm met daarin ruimte voor de tram.

Zoals gezegd is de tram vervangen door een bus. Daarom wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande infrastructuur. De Sint Petersburgweg wordt verbreed naar twee autorijstroken, een busstrook stad-uit en een middenberm/linksafstrook. De Driebondsweg wordt fietspad. Deze functie heeft de weg nu ook al.