direct naar inhoud van 2.4 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Bessemoerpark
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP514Bessemoerpark-oh01

2.4 Verkeer

Algemeen

Verschillende gemeentelijke beleidsnota’s gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte door een duidelijke verkeersstructuur, het vergroten van de doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen, zodat in de tussenliggende gebieden een aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat kan ontstaan.

In het kader van het landelijke concept 'Duurzaam Veilig' zijn in de gemeentelijke nota 'Kalm aan en rap een beetje' alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen (woonstraten).

Autostructuur

Het gebied maakt volledig deel uit van een verblijfsgebied. De aangrenzende wegen zijn erftoegangswegen oftewel woonstraten. Het verblijven staat centraal en de maximumsnelheid is 30 km/uur. De inrichting voldoet aan de gewenste inrichting van dit soort straten. Drempels en verhoogde kruispunten zorgen voor het gewenste verkeersgedrag.

Op dit moment verbindt de Dierenriemstraat tussen de Grote Beerstraat en de Klaas de Vriezestraat (langs het spoor) Paddepoel Zuidoost met de Tuinwijk.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP514Bessemoerpark-oh01_0008.jpg"

Dierenriemstraat

Vanuit ruimtelijke overwegingen is het wenselijk dit deel van de Dierenriemstraat af te sluiten voor het autoverkeer. Er is slechts beperkt inter-wijkverkeer. Ook is deze verbinding niet noodzakelijk voor de (auto)ontsluiting van Paddepoel Zuidoost. Wel verbindt het het zuidelijk deel van de Tuinwijk met de Zonnelaan (en de Prinsesseweg). Het autoverkeer zal een andere route door de wijk moeten nemen. Gezien de hoeveelheid verkeer en de beperkte omrijafstand is dit acceptabel. De verbinding blijft intact voor fietsers.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP514Bessemoerpark-oh01_0009.jpg"

Aandachtspunt is de autobereikbaarheid van de school ‘De Zaaier’. Het halen en brengen van de kinderen met taxibusjes moet mogelijk blijven op dit deel van de Dierenriemstraat. Dat kan door informele parkeerplaatsen aan te leggen en de taxibusjes ontheffing te verlenen voor het gebruik van het fietspad. Hulpverleningsdiensten kunnen indien noodzakelijk eveneens gebruik maken van het fietspad.

 

Fietsstructuur

Het gebied wordt begrensd door een aantal hoofdfietsroutes. Vanuit de fietstunnel onder het spoor lopen twee belangrijke fietsroutes richting Paddepoel, Selwerd en vooral Zernike. De een begrenst het gebied aan de oostzijde, de Bessemoerstraat, de andere aan de westzijde, de Dierenriemstraat. Belangrijk is dat deze routes niet alleen in stand worden gehouden, maar daar waar mogelijk kwalitatief worden verbeterd. Zo kan de inrichting van de Bessemoerstraat fietsvriendelijker.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP514Bessemoerpark-oh01_0010.jpg"

Op termijn zal het nieuwe fietspad tussen de fietstunnel en de Klaas de Vriezestraat ook deel uitmaken van een hoofdfietsroute langs de noordzijde van het spoor.

Voetgangersstructuur

Het park vormt een verbindend element tussen Paddepoel Zuidoost en de Tuinwijk. Het aangepaste padenverloop onderstreept dat. Daarnaast wordt het padenverloop afgestemd op de nieuwe functies en bebouwing.

Parkeren

Bij de nieuwbouwplannen dient rekening gehouden te worden met voldoende parkeerruimte op de juiste plaats voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald aan de hand van de geldende gemeentelijke parkeernormen. De kosten van de parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar en de parkeerplaatsen dienen in principe op eigen erf te worden gerealiseerd.