direct naar inhoud van 2.4 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Lewenborg/Ruischerwaard
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP497LewenborgRuis-oh01

2.4 Verkeer

De verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte en een duidelijke verkeersstructuur. De doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen is daarbij van belang. In de tussenliggende gebieden is een zo aangenaam en veilig woon- en leefklimaat het doel.

In het kader van het landelijke concept “Duurzaam Veilig” zijn in de gemeentelijke nota “Kalm aan en rap een beetje” alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen (50 km/u), waar stromen centraal staat en erftoegangswegen (30 km/u), waar verblijven centraal staat.

Autostructuur

Aan de westzijde wordt het gebied begrensd door een stroomweg, de oostelijke ringweg (Beneluxweg). De aansluiting op de oostelijke ringweg via de Kluiverboom is momenteel gelijkvloers uitgevoerd. Op korte termijn wordt de aansluiting van de oostelijke ringweg op de Lewenborg/Ulgersmaborg uitgevoerd als Haarlemmermeer aansluiting. Dit betekent dat de route Kluiverboom-Akeleiweg over de Oostelijke Ringweg heen gaat en dat aan weerszijden van de Ringweg op- en afritten worden aangelegd. De nieuwe aansluiting is alleen geschikt voor het gemotoriseerde verkeer. Voor het langzame verkeer is op deze aansluiting net als in de huidige situatie geen mogelijkheid om de Ringweg te kruisen. De aansluiting van de Oostelijke Ringweg op de Rijksweg (N360) is reeds ongelijkvloers. In de provinciale planstudie N360/N46 Groningen - Delfzijl worden mogelijk verbeteringen voorgesteld voor deze aansluiting.

In het zuidelijke deel van het gebied loopt de N360 die Groningen met Delfzijl verbindt. De N360 is gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. De kruising met Ruischerwaard naar het zuiden en het tankstation en de Albert Heijn naar het noorden is gelijkvloers vormgegeven door middel met verkeersregelinstallaties. Een voorrangskruispunt regelt het verkeer, ten oosten van het kruispunt met Ruischerwaard, dat van het tankstation en de Albert Heijn komt.

De aansluiting met de N46 is ongelijkvloers uitgevoerd door middel van op- en afritten. Het betreft een Haarlemmermeeraansluiting. Ten oosten van het gebied liggen de Bakboordswal en de Noorddijkerweg. De Bakboordswal loopt door het gebied heen vanaf de Noorddijkerweg en is een gebiedsontsluitingsweg. De Noorddijkerweg is een erftoegangsweg.

In het gebied zelf zijn verder de Bakboordswal ten westen van de Lijzijde, de Lijzijde ten noorden van de Bakboordsweg, de Stuurboordwal en de Kluiverboom de gebiedsontsluitingswegen. Alle overige wegen in het gebied zijn erftoegangswegen (woonstraten), waar verblijven centraal staat en een maximum snelheid van 30 km/u geldt. De wijk kent geen straten met eenrichtingsverkeer.

Overgangen van een gebiedsontsluitingsweg naar een erftoegangsweg zijn zo vormgegeven dat de weggebruiker wordt gewezen op het veranderde snelheidsregiem en het te verwachten verkeersgedrag. De aansluitingen op de gebiedsontsluitingswegen zijn in de meeste gevallen vormgegeven door middel van een inritconstructie. De kruispunten van de Bakboordswal met de Sloep en met de Loefzijde zijn vormgegeven door middel van een rotonde.

Fietsstructuur

In de beleidsnota “Fietsverkeer 2000” wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. In het plangebied behoren de Langszij, Kluiverboom – Bakboordswal, Stuurboordswal, Loefzijde – Midscheeps en de Rijksweg N360 tot de hoofdstructuur. De Kluiverboom – Bakboordswal, Stuurboordswal en Rijksweg hebben vrijliggende fietspaden. De loefzijde beschikt over fietsstroken en de Midscheeps is alleen voor fietsers en voetgangers.

De Overloop, Lijzijde, Bakboordswal ten oosten van de Lijzijde, de Wimpel tussen de Lijzijde en de Noordijkerweg en het verlengde van zowel de Stuurboordswal en Midscheeps behoren tot de secundaire fietsstructuur. De Overloop, Bakboordswal ten oosten van de Lijzijde en het verlengde van de Stuurboordswal, Wimpel en Midscheeps zijn aparte fietspaden. De Lijzijde en de Wimpel hebben niet de beschikking over een aparte fietsstructuur.

Parkeren

Het parkeren vindt afwisselend op eigen terrein of in het openbare gebied plaats. Daarbij geldt in het gehele gebied gratis parkeren.

Bij nieuwbouwplannen dient rekening te worden gehouden met voldoende parkeerruimte voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen voor de auto wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen. De kosten van de parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar. De parkeerplaatsen dienen in principe op eigen erf te worden gerealiseerd.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer maakt grotendeels gebruik van de gebiedsontsluitingswegen in het gebied als mede de Loefzijde. Lijn 3 en lijn 26 rijden via de Loefzijde, Stuurboordswal, Lijzijde, Bakboordswal en Kluiverboom. Lijn 40, 42 en 47 maken gebruik van de Kluiverboom en de Bakboordswal.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP497LewenborgRuis-oh01_0018.jpg"

Verkeersstructuur auto

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP497LewenborgRuis-oh01_0019.jpg"

Verkeersstructuur fiets

Uitgangspunten voor het bestemmingsplan

De bedoeling van de wegen en paden in het plangebied is om deze door middel van een passende bestemming vast te leggen. Ook voor deze bestemming geldt dat een zeker marge wordt aangehouden, zodat geringe aanpassingen aan de paden en de kruispunten binnen het bestemmingsvlak tot stand kunnen komen. Hierbij moet ook gedacht worden aan aanpassingen ter verbetering van de verkeersveiligheid.