direct naar inhoud van 6.2 Inspraak
Plan: Bestemmingsplan Reitdiep 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP495Reitdiep2012-vg01

6.2 Inspraak

Over de voorontwerpversie van voorliggend bestemmingsplan is een inspraakprocedure gevoerd op grond van de Algemene Inspraakverordening Groningen 2005. In het kader van deze procedure heeft het voorontwerp-bestemmingsplan van 11 maart tot en met 7 april 2011 ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn kon schriftelijk, ook via het internet, op het bestemmingsplan worden gereageerd. Er zijn negen schriftelijke inspraakreacties binnengekomen. Vijf van deze inspraakreacties, waarvan één ondertekend door 86 wijkbewoners, zijn met name gericht op de geprojecteerde bebouwing aan de zuidoostzijde van de haven: op het zogenoemde Festivalterrein. In de voorontwerpversie van dit bestemmingsplan was hier een woontoren van maximaal 65 meter geprojecteerd, in de ontwerpversie van het bestemmingsplan is dit, mede naar aanleiding van inspraakreacties, gewijzigd en is uitsluitend de vigerende planologische regeling opgenomen (dat wil zeggen: een hotelfunctie tot maximaal 24 meter hoog, zie ook hierna onder ad B.). De overige reacties betreffen in hoofdzaak respectievelijk het uit te werken woongebied, de verkeerssituatie, het geprojecteerde bedrijventerrein met een benzinestation aan de Friesestraatweg en de wens een horecapaviljoen te realiseren. Hierna wordt op deze punten ingegaan.

De geprojecteerde bebouwing op het Festivalterrein

Inspraakreactie

Het bezwaar tegen de geprojecteerde bebouwing op het Festivalterrein betreft de volgende aspecten.

  • A. Het karakter van de toegestane bebouwing op het Festivalterrein
    De geprojecteerde hoogbouw op het Festivalterrein leidt tot een stedelijk karakter en het verdwijnen van het open landelijke karakter van het gebied, en tot het wegnemen van het vakantie-/haven-/ nautische gevoel bij bewoners aan, en/of bezoekers van de jachthaven.
    De hoge bebouwing blokkeert het uitzicht vanaf de rondweg op de jachthaven en de fraaie huizen er omheen. De bebouwing tast de woonsituatie en de goede verhouding bouwmassa en openbare ruimte aan.
    De plannen omtrent de te realiseren woontoren/ het hotel moeten verder uitgewerkt worden in het voorontwerp. Het is op dit moment te onduidelijk of deze qua uiterlijk in de wijk passen.
  • B. Voorgaande plannen
    In het moederplan en in het uitwerkingsplan wordt niet wordt gesproken over een Festivalterrein; waar komt de naam Festivalterrein vandaan? Door één van de insprekers wordt gewezen op eerdere plannen die uitgingen van afwijkende hoogten.
  • C. Overlast ten gevolge van de hoogbouw
    Eén van de insprekers wijst op de hoogbouw die is geprojecteerd op plm. 10 meter vanaf zijn/ haar woning. Voorts wordt genoemd dat het woongenot (zon en licht) van de direct omwonenden van de jachthaven wordt weggenomen door de eventueel zeer hoge bebouwing. Vanaf de hoge toren zal er sprake zijn van zichtoverlast en inbreuk op de privacy. De geprojecteerde hoogbouw zal geluidoverlast met zich meebrengen.
  • D. Overige aspecten
    Het is de vraag of er wel behoefte is aan dergelijke hoogbouw met de huidige leegstand in de stad. Gezien de wisselende plannen voor de locatie de afgelopen jaren is het de vraag of er de komende 10 jaar wel iets gerealiseerd gaat worden.
    De appartementen kunnen het beste worden opgenomen in het uit te werken woongebied, bijvoor- beeld langs de Friesestraatweg.
    De infrastructuur is niet berekend op zoveel bewoners op een klein parkeerterrein (weinig parkeergelegenheid).

Gemeentelijke reactie

Ad A. Met de ontwikkeling van de wijk Reitdiep is een stedelijk karakter beoogd. De jachthaven wordt ook niet voor niets een stadsjachthaven genoemd. Het is een jachthaven in het stedelijk gebied. De haven heeft een introvert karakter met een gesloten rand. De bebouwing en de functies om de haven omarmen de jachthaven, waardoor een herbergzaam gebied ontstaat en de geluidsoverlast van de aanpalende infrastructuur tot een minimum wordt beperkt.

Ad B. Het sluitstuk in het plangebied vormt de invulling op het Festivalterrein. Ooit is deze naam intern bedacht zoals de ´boardwalk' en de 'parkappartementen'. Het betreft hier uitdrukkelijk een naam en geen functie als festivalterrein.

Vanaf 2001 is het Festivalterrein voorzien van een bestemming op grond waarvan een veelheid aan functies mogelijk was, maar waarbij geen maximale hoogte was vastgelegd. Het uitwerkingsplan vulde deze plek in ten behoeve van een hotelfunctie in maximaal 5 bouwlagen.

In een later stadium is er, mede door de ontwikkelingen in de omgeving, een studie gedaan naar hoogbouw in en rondom het plangebied. Deze studie wijst uit dat 5 lagen, stedenbouwkundig gezien, niet als maximum hoeft te gelden. Een bouwhoogte van maximaal 18 lagen zou ook mogelijk zijn, echter met de kanttekening dat het dan om een slanke toren moest gaan, mede vanwege de bezonningseffecten op het plangebied.

Om deze ontwikkeling te faciliteren werd een stedenbouwkundig plan opgesteld (de Herziening Uitwerkingsplan Reitdiephaven, 2007), dat de inspraak doorliep en waarmee de raadscommissie instemde. De voorontwerpversie van het voorliggend bestemmingsplan sloot op dat stedenbouwkundig plan aan.

Een en ander heeft tot nu toe nog niet tot een concreet bouwplan geleid.

Mede gezien de inspraakreacties èn omdat de invulling van de locatie nog niet helemaal is uitgekristalliseerd, is ervoor gekozen de bestaande juridische regeling van het uitwerkingsplan zo exact mogelijk over te nemen. Dat betekent dat, overeenkomstig het vigerend uitwerkingsplan, een hotelfunctie is toegestaan in bebouwing tot maximaal 24 meter (5 bouwlagen van maximaal 3.75 meter plus onderbouw en kap).

Mocht in de nabije toekomst toch worden gekozen voor een woonfunctie, dan zal een procedure worden gevoerd met de mogelijkheid voor belanghebbenden om hierop te reageren.

Ad C en D. Deze aspecten zijn gezien het vorenstaande niet meer aan de orde.

Het uit te werken woongebied

Inspraakreactie

Woningbouw in het gebied met de bestemming 'Wonen - Uit te werken' tast het uitzicht aan. De inspreker, die aan de Zijlsterried woont, is niet per definitie tegen de realisatie van de uitbreiding, wanneer deze het maatschappelijk nut dient. Wel wordt verzocht om: a. een onderbouwing van het nut van het projecteren van 400 extra woningen nu de woningmarkt is verslechterd en b. een uitgewerkte in plaats van een nog uit te werken bestemming. Hierdoor wordt de onzekerheid voor de omwonenden zoveel mogelijk beperkt en wordt zo min mogelijk de doorverkoop van de woningen belemmerd.

Gemeentelijke reactie

Het maatschappelijk nut van de ontwikkeling van het uit te werken woongebied is de noodzaak te voldoen aan de vraag naar groenstedelijk wonen. In het Structuurplan van de gemeente Groningen 'De stad van Straks, Groningen in 2005' (1996) was ter plaatse al een woningbouwlocatie voorzien (blz. 59 en de bij dat plan behorende verbeelding). Een structuurplan is uiteraard globaal van aard. Daarom is in 1996 de visie op het noordwestelijke deel van de stad uitgewerkt in de 'Structuurschets Noordwest. Buiten in de stad'. Hierin zijn de uitgangspunten voor woningbouw geformuleerd. In lijn daarmee heeft het gebied in bestemmingsplan Reitdiep 2012 een uit te werken woonbestemming.

In de toelichting wordt hierop als volgt ingegaan:

“Een centrale doelstelling uit de 'Structuurvisie wonen' is het behoud van gezinnen voor de stad. Dat is de afgelopen jaren gelukt door nieuwbouw in bestaand stedelijk gebied, maar zeker ook door nieuwbouw aan de westkant van de stad, waaronder in de wijk Reitdiep. Uit woningmarktonderzoek dat is uitgevoerd voor de 'Structuurvisie wonen' blijkt duidelijk, dat er een grote vraag is naar groenstedelijk wonen, een woonmilieu dat bij uitstek in de wijk Reitdiep aangeboden wordt en gaat worden. Op wat er staat, en nog moet komen, wordt hieronder ingegaan.”

“Het programma betreft globaal een voortzetting van buurtjes met een vergelijkbaar woonmilieu als in de rest van de wijk, waar wordt aangesloten op de vraag naar groenstedelijk wonen. Er moeten vooral grondgebonden woningen gebouwd worden in een ruime groene setting; gedacht wordt aan vrijstaande woningen, twee-onder-één kap- en enkele rijenwoningen. Met het oog op de huidige woningmarkt is een grote mate van differentiatie wenselijk. Gestreefd wordt naar ruimte voor 10% sociale huurwoningen aan de oostzijde van de Professor Uilkensweg. De opzet aan de westzijde van deze weg is redelijk compact in aansluiting op de opzet van Reitdiephaven.”

Omdat de verkaveling van de geprojecteerde woningen nog onvoldoende is uitgewerkt, is een uitgewerkte bestemming in dit stadium niet mogelijk. Verkoop van bestaande woningen blijft uiteraard wel altijd mogelijk: de randvoorwaarden voor de uitwerking bieden redelijk veel duidelijkheid, onder meer inzake het bebouwingspercentage (maximaal 50%) en de bouwhoogte (maximaal 11 meter). Specifiek voor de indiener van deze inspraakreactie geldt, dat de afstand tussen Zijlsterried en het bestemmingsvlak Wonen-Uit te werken ten westen van de Hoogeweg vrij groot is (46 meter).

De verkeerssituatie

Inspraakreactie

De toekomstige verkeersafwikkeling is onvoldoende omschreven in het plan. De plannen zullen leiden tot knelpunten, zoals een toenemende verkeersdrukte. Daardoor ontstaat geluidoverlast in de verblijfsgebieden, onveiligheid voor kinderen en bij uitritten van havenkelders, een onbereikbare haven en geen mogelijkheid voor het inrichten van een 30-km-zone vanwege toeleveranciers met zwaar of volumineus transport.

Gemeentelijke reactie

Ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan worden er binnen het voorliggende bestemmingsplan geen nieuwe verkeersaantrekkende bestemmingen toegevoegd. Weliswaar verandert de toekomstige ontsluitingsstructuur van het gebied ten gevolge van de reconstructie van het verkeersknooppunt Reitdiepplein (ter plaatse van de kruising van de westelijke en de noordelijke ringweg), maar ook deze wijziging was al aan de orde binnen het vigerende bestemmingsplan.

De overige genoemde punten hebben betrekking op de inrichting van de openbare ruimte. Met uitzondering van de Professor Uilkensweg wordt het plangebied aangeduid als verblijfsgebied, waar een maximum snelheid van 30 km/uur geldt. Uitgangspunt is dat de inrichting van de wegen op deze functie worden afgestemd, zodat een snelheid van 30 km/uur dan ook als logisch wordt ervaren. Dat wil echter niet zeggen dat snelheidsremmende maatregelen in de vorm van drempels en dergelijke noodzakelijk zijn.

De toekomstige ontwikkeling van het uit te werken woongebied heeft geen invloed op de verkeersafwikkeling. Hoewel de wijze van ontsluiting nog niet bekend is, is het uitgangspunt dat er geen extra aansluitingen op de Professor Uilkensweg bij komen; de locatie wordt via de huidige wegverbindingen Hoogeweg en Reitdiephaven ontsloten. Natuurlijk zorgt dit voor extra verkeer, maar de verwachte verkeersdruk blijft binnen de grenzen die voor (verzamel)wegen binnen verblijfsgebieden acceptabel zijn.

Het geprojecteerde bedrijventerrein aan de Friesestraatweg

Inspraakreactie

Het is de vraag of het bedrijventerrein ten noorden van de Friesestraatweg en begrensd door de Professor Uilkensweg niet gewoon weiland kan blijven. Wonen in het landschap is iets anders dan de mogelijkheid van een benzinestation voor de deur.

Gemeentelijke reactie

Reeds op grond van bestemmingsplan Reitdiep/Reitdiephaven was op dit terreintje, naast een transferium, bedrijvigheid mogelijk op grond van de bestemming 'Uit te werken stedelijke voorzieningen.' Dit betekent dat hier een stedelijke functie was gedacht. Op een bedrijventerrein zoals dit, nabij een belangrijke uitvalsweg van de stad Groningen, is een benzinestation een passende functie. Het benzinestation is uitsluitend toegestaan op een behoorlijke afstand van de parkappartementen; deze bedraagt tot de bedrijfsbestemming aan de westzijde van de Professor Uilkensweg 78 meter.

De wens een horecapaviljoen te realiseren

Inspraakreactie

Op de hoek van de kade van het Havenplein zijn er plannen voor een horecapaviljoen; de inspreker is zeer geïnteresseerd in deze locatie.

Gemeentelijke reactie

De inspreker heeft zich inmiddels teruggetrokken.