direct naar inhoud van 3.5 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Oosterparkwijk
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP489Oosterparkwij-oh01

3.5 Verkeer

Verkeersstructuur

De verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte en een duidelijke verkeersstructuur. De doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen is daarbij van belang. In de tussenliggende gebieden is een zo aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat het doel.


In het kader van het landelijke concept "Duurzaam Veilig" zijn in de gemeentelijke nota "Kalm aan en rap een beetje" alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen (50 km/u), waar stromen centraal staat en erftoegangswegen (30 km/u), waar verblijven centraal staat.


Auto

Aan de zuidzijde wordt het gebied begrensd door één van de belangrijkere gebiedsontsluitingswegen van de stad Groningen, het Damsterdiep. Deze weg vormt een belangrijke verbinding voor verkeer tussen de binnenstad en het UMCG richting de N46. In het zuidwesten van het gebied, tussen de Europaweg en het Balkgat, word de begrenzing van het gebied gevormd door het Eemskanaal. In het noorden en oosten wordt het gebied op een natuurlijke manier begrensd door respectievelijk het Oosterhamrikkanaal en het Van Starkenborghkanaal. In het westen vormt de Petrus Campersingel de begrenzing.


Het Damsterdiep, de Petrus Campersingel, de E. Thomassen a Thuessinklaan en de Zaagmuldersweg zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom. Op deze wegen geldt een maximumsnelheid van 50 km/u. Hierbij hebben het Damsterdiep en de Petrus Campersingel niet alleen een belangrijke ontsluitende functie voor de Oosterparkwijk, maar vormen zij ook een verbinding voor interwijkverkeer en de ontsluiting van de binnenstad. Dat geldt ook voor de buiten het plangebied liggende Berlagebrug, die tegenover de Oliemuldersweg aansluit op het Damsterdiep. De Berlagebrug ontlast in de ontsluiting van de binnenstad het stedelijk netwerk, maar ontsluit ook samen met de Petrus Campersingel de Oosterparkwijk vanaf de A7.

Alle overige wegen binnen het gebied zijn erftoegangswegen (woonstraten) waar verblijven centraal staat en een maximumsnelheid van 30 km/u geldt. Het gebied is daarbij op hoofdlijnen verdeeld in twee gebieden, waarbij de Zaagmuldersweg de scheiding tussen beide delen vormt.


Overgangen van een gebiedsontsluitingsweg naar een erftoegangsweg zijn zo vormgegeven dat de weggebruiker wordt gewezen op het veranderde snelheidsregiem en het te verwachten verkeersgedrag. De aansluitingen zijn vormgegeven met een voorrangskruispunt in combinatie met een 30 km/u aanduiding of een zogenaamde inritconstructie.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP489Oosterparkwij-oh01_0042.jpg"

Autostructuur


Fiets

In de beleidsnota 'Fietsverkeer 2000' wordt de fietsstructuur in de stad Groningen onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. In het plangebied behoren de Petrus Campersingel, het Damsterdiep en de Oliemuldersweg tot de hoofdstructuur. Met uitzondering van de Oliemuldersweg beschikken deze wegen over een vrijliggende fietsstructuur. Op de Oliemuldersweg maakt fietsverkeer gebruik van dezelfde wegenstructuur als autoverkeer.


De Zaagmuldersweg, Dirk Huizingastraat, Hortensialaan, Resedastraat, Crocusstraat en de Papaverstraat behoren tot de secundaire fietsstructuur binnen het plangebied. Fietsers maken hier gebruik van dezelfde wegenstructuur als gemotoriseerd verkeer en hebben niet de beschikking over een aparte fietsstructuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP489Oosterparkwij-oh01_0043.png"

Fietsstructuur


Parkeren

In een deel van de Oosterparkbuurt geldt betaald parkeren. De Oosterparkbuurt behoort volgens het parkeerbeleid tot de schilwijken voor betaald parkeren. Dit houdt in dat bewoners parkeren met een parkeervergunning. In de toekomst zal de gehele Oosterparkbuurt binnen het gebied voor betaald parkeren komen te vallen.


Ondanks het betaald parkeren, is de parkeerdruk in de gehele wijk zeer hoog en benadert deze veelal de capaciteit. Bijna in het gehele gebied wordt in de openbare ruimte geparkeerd, waarbij in de meeste straten parkeervakken zijn aangelegd.


De gemeente ontvangt met regelmaat vragen van bewoners van de Oosterparkwijk met het realiseren van parkeerplaatsen 'in het groen' in de wijk. Uitgangspunt is dat de gemeente hier zo terughoudend mogelijk mee om gaat.


Bij nieuwbouwplannen dient rekening te worden gehouden met voldoende parkeerruimte voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen. De kosten van de parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar.


Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer maakt veelal gebruik van de gebiedsontsluitingswegen in het gebied, als mede van enkele woonstraten.


Lijn 7 en 8 maken gezamenlijk gebruik van de Dirk Huizingastraat en van de Zaagmuldersweg tot aan de aansluiting met de Klaproos. Vanaf dit punt verlaat lijn 7 via de Zaagmuldersweg en de Zaagmuldersbrug het gebied. Lijn 8 maakt via de Klaproos, Oliemuldersweg, Kraanvogelstraat, Florakade, Narcisstraat en Pioenstraat een ronde door de wijk. Lijn 7 vormt de lijndienst Station Europark - Diamantlaan/Travertijnstraat. Lijn 8 is de verbinding tussen Hoogkerk en de Crocusstraat.


Verder maken de lijnen 78, 140 en 142 gebruik van het Damsterdiep. Lijn 78 vormt de verbinding tussen Groningen en Appingedam, waar lijn 140 tussen Groningen en Delfzijl rijdt en lijn 142 tussen Groningen en Loppersum.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP489Oosterparkwij-oh01_0044.jpg"

Openbaar vervoer in de Oosterparkwijk

Tramlijn Kardinge

Voor de tramverbinding Station Groningen - Kardinge is sprake geweest van een tracé over de Vinkenstraat. In 2010 is echter besloten het tracé van de zogenaamde Lijn 2 via de Oosterhamrikkade en Oosterhamrikbaan te laten gaan. De tramlijn zal de Oosterparkwijk niet doorkruizen.