direct naar inhoud van 3.6 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Hoornse Meer, Hoornse Park en Piccardthof
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP485HoornseMeerHo-vg01

3.6 Verkeer

Veel verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte door een duidelijke wegenstructuur, het vergroten van de doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen, zodat in de tussenliggende gebieden een aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat kan ontstaan.

In het kader van het landelijke concept 'Duurzaam Veilig' zijn in de gemeentelijke nota 'Kalm aan en rap een beetje' alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten: stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen (woonstraten).

Autostructuur

Het plangebied ligt in het zuidwestelijke kwadrant van de A28 richting Assen en de A7 richting Drachten; het gebied is via de Laan Corpus den Hoorn aangesloten op deze beide snelwegen. De Paterswoldseweg en de Laan Corpus den Hoorn verbinden het gebied met de rest van de stad. Via de Groningerweg is het gebied verbonden met Eelde-Paterswolde in de gemeente Tynaarlo.

De gebiedsontsluitingswegen in het gebied zijn de C.G. Wichmannstraat/B.S.F. von Suttnerstraat, de S.O.J. Palmelaan en het zuidelijke deel van de Paterswoldseweg. Voor deze wegen geldt een maximumsnelheid van 50 km/u. De overige wegen binnen het gebied zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/u. Hoornse Meer, Hoornse Park en Piccardthof zijn met uitzondering van de Ter Borchlaan al ingericht als 30 km/u-gebied. Op de Ter Borchlaan mag nog 50 km/u worden gereden. Deze laan wordt in de nabije toekomst eveneens ingericht als 30 km/u-gebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP485HoornseMeerHo-vg01_0012.jpg"

Autostructuur

Fietsstructuur

In de beleidsnota Fietsverkeer 2000 wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. In het plangebied behoren de Veenweg, Paterswoldseweg/Veenweg/ Paterswoldseweg en de Ter Borchlaan tot de hoofdfietsstructuur.

De Palmelaan behoort samen met de Onlandsedijk, Kuifeend, Lepelaar, Aletta Jacobsstraat, Von Suttnerstraat en Paterswoldseweg tot de secundaire fietsstructuur. Ook de fietsverbinding tussen de Lepelaar en de Aletta Jacobsstraat behoort tot deze categorie.

In tegenstelling tot de eisen in de beleidsnota beschikken de Veenweg en de Ter Borchlaan niet over een vrijliggende fietsstructuur. Deze beide wegen zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg zodat ondanks de categorisering als hoofdfietsstructuur, een vrijliggende fietsvoorziening niet gewenst is. De maximumsnelheid op de Ter Borchlaan voor gemotoriseerd verkeer is nu nog 50 km/u; op de Veenweg is deze 30 km/u.

Van de secundaire fietsstructuur beschikken de Paterswoldseweg en Palmelaan over vrijliggende fietspaden. Daarnaast is de Onlandse Dijk /Eisenhowerstraat een vrijliggende fietsvoorziening. Fietssuggestiestroken zijn aanwezig op de Wichmannstraat/Von Suttnerstraat. Op de andere wegen is geen aparte voorziening voor de fiets aanwezig.

Voor fietsers zijn er extra routes het gebied uit, namelijk via de Madijk richting Peizermade en Hoogkerk, via een fietstunnel onder de A7 door naar de Campinglaan tussen het Stadspark en de wijk Buitenhof en via diverse fietspaden naar de Hoornsedijk en het Paterswoldsemeer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP485HoornseMeerHo-vg01_0013.png"

Fietsstructuur

Parkeren

Het parkeren vindt afwisselend op eigen terrein of in het openbare gebied plaats. Over het algemeen is er voldoende parkeerruimte in de wijk. Bij nieuwbouwplannen dient rekening te worden gehouden met voldoende parkeerruimte voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen. De kosten van de parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar. De parkeerplaatsen dienen in principe op eigen erf te worden gerealiseerd.

Openbaar Vervoer

Het plangebied wordt bediend door een drietal buslijnen: twee stadslijnen (de lijnen 5 en 6) en een streeklijn (lijn 52).