direct naar inhoud van 2.5 Openbare ruimte
Plan: Bestemmingsplan Bedrijventerrein Koningsweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP484bedrKoningswe-vg01

2.5 Openbare ruimte

2.5.1 Groenstructuur

Het bedrijventerrein kent een hoge bebouwingsdichtheid. Er komt weinig tot geen groen voor op het bedrijventerrein. Aan de randen zijn wel groenzones te vinden. Opvallend zijn de smalle groene bermen met bomen langs de Timpweg en de Koningsweg. De groenzones aan de oostkant van het plangebied (talud Beneluxweg) en oever van het Eemskanaal hebben een ecologische waarde.

Ter hoogte van de Regattaweg heeft vroeger de Hunze gestroomd. Dit riviertje liep van het Drentse plateau naar het Reitdiep ten noorden van de stad. Van het riviertje is in het plangebied niets meer terug te vinden. Rond de Tasmantoren wordt in de vorm van nieuw water een verwijzing opgenomen naar deze historische structuur.

Het beleid voor wat betreft handhaving en versterking van groen in het gebied is vastgelegd in het Groenstructuurplan en het Boomstructuurplan.

Groenstructuurplan

De gemeente is in eerste instantie verantwoordelijk voor het basisgroen in de stad. Gestreefd wordt naar versterking van de functionele kwaliteit en completering van de samenhang in het netwerk van groen in de stad. De overige openbare ruimte, vooral op het niveau van buurt en straat, waar nadrukkelijk gestreefd wordt naar medeverantwoordelijkheid en participatie van bewoners en beheerders bij de inrichting en het beheer, wordt bestempeld als nevenstructuur.

Aan de oostkant ligt het talud van de Beneluxweg in de basisgroenstructuur. De groenzone langs het Eemskanaal en ook de strook langs de Regattaweg is eveneens onderdeel van de basisgroenstructuur. De groenzones langs de Koningsweg en de Timpweg behoren tot de nevenstructuur. In het bestemmingsplan is de basisgroenstructuur zoveel mogelijk opgenomen onder de groenbestemming. Voor de groenstructuur aan de Regattaweg is gekozen voor een verkeersbestemming. Dit wil niet zeggen dat groen ondergeschikt is aan verkeer. Ook binnen deze bestemming blijft handhaving en versterking van de groenstructuur uitgangspunt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP484bedrKoningswe-vg01_0009.jpg"

Groenstructuurplan

Boomstructuurplan

In het Boomstructuurplan, vastgesteld in 2002, is de huidige situatie weergegeven en daarnaast de gewenste situatie met betrekking tot boomstructuren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een hoofd- en nevenstructuur en overbomen. Daarnaast wordt onderscheid gemaakt in de wenselijke grootte van de bomen. Op de onderstaande kaart is af te leiden dat langs de Regattaweg de bomen behoren tot de hoofdstructuur. Langs de overige wegen behoren bomen tot de nevenstructuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP484bedrKoningswe-vg01_0010.jpg"

Boomstructuurplan

2.5.2 Waterstructuur

Het plangebied ligt ingeklemd tussen drie belangrijke vaarwegen. Deze vallen overigens allen buiten het plangebied en zijn opgenomen in het bestemmingsplan 'Openbaar Vaarwater'. Hierdoor komt er binnen het plangebied geen water voor. Vanwege de relatie tussen het water en het plangebied volgt hier een beschrijving.

Het Damsterdiep, de oudste van de drie, ligt aan de noordzijde van het gebied. Deze oorspronkelijke vaarroute naar Delfzijl heeft een belangrijke cultuurhistorische en recreatieve betekenis. Het vaarwater is hier en daar versmald vanwege wegverbredingen. Ten noorden van de Regattaweg, nabij de brug, is een sluiscomplex gelegen. Vooral vanuit historisch perspectief is het van belang om het Damsterdiep zoveel mogelijk in haar oorspronkelijke vorm te behouden. De aankleding van de oevers langs het bedrijventerrein verdient bijzondere aandacht (zie 2.1.2). De ruimtelijke uitstraling hiervan kan verbeterd worden.

Het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal zijn voor de scheepvaart van belang. Zij zorgen voor een harde fysieke begrenzing van het plangebied. Vanuit externe veiligheid legt het scheepvaartverkeer beperkingen op aan bebouwing langs de oevers. Langs het plangebied zorgt een ecologische oever voor een scheiding tussen land en water. Het water heeft hier vooral een functioneel karakter, maar zorgt tegelijkertijd wel voor een uniek woonmilieu aan het water. De relatie tussen het plangebied en het water wordt hiermee versterkt. In hoofdstuk 2.1.2 is dit uitvoerig beschreven.

Aan de overkant van het Eemskanaal bevindt zich de woonschepenhaven. Verder wordt er niet gewoond op het water (ligplaatsen) in de buurt van het plangebied.