direct naar inhoud van 2.1 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Campus Augustinus
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP478CampusAugusti-oh01

2.1 Verkeer

Huidige situatie

Autoverkeer

De Diamantlaan is een van de ontsluitingswegen van de wijk Vinkuizen. Ten zuiden van het plangebied sluit de Diamantlaan aan op het Hoendiep. Het Hoendiep vormt de verbinding met Hoogkerk, het centrum en de westelijke ringweg. Ook via Vinkhuizen zorgen de Metaallaan, de Siersteenlaan en de Edelsteenlaan voor verbindingen met de westelijke ringweg.

Langzaam verkeer

Het fietsverkeer maakt gebruik van de fietsvoorzieningen langs de Diamantlaan, het Hoendiep en de overige wijkontsluitingswegen in Vinkhuizen. Vanuit de richting Hoogkerk kan het plangebied worden bereikt via een fietspad door het parkgebied de Eelderzoom. Het is niet de meest rechtstreekse verbinding waardoor ook nu al fietsers naar de bestaande scholen gebruik maken van de eveneens in het gebied aanwezige voetpaden.

Voetgangers kunnen gebruik maken van de bestaande voetpaden langs de wegen in de omgeving en de voet- en fietspaden in het parkgebied de Eelderzoom.

Openbaar Vervoer

Het openbaar vervoer maakt gebruik van de Diamantlaan. De bushaltes zijn gesitueerd tussen de Travertijnstraat en de Metaallaan en de Travertijnstraat en de Protonstraat.

Toekomstige situatie

Autoverkeer

Het gebied wordt voor het autoverkeer ontsloten vanaf de Diamantlaan. Het betreft één toegangsweg ter hoogte van de bestaande ontsluiting van de sportvelden en de zuidelijke ontsluiting van de bestaande scholen. Op een wijkontsluitingsweg, zoals de Diamantlaan, moet het aantal aansluitingen in verband met de doorstroming en de verkeersveiligheid zoveel mogelijk beperkt worden.

Bij de nadere detaillering van de ontsluitingsweg moet gekeken worden of de bestaande parkeerstrook gehandhaafd kan c.q. moet blijven in relatie tot de ontsluiting van en het parkeren voor de bestaande scholen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP478CampusAugusti-oh01_0011.jpg"

autoverkeer

De doorkoppeling van de ontsluitingsweg over het terrein van de bestaande scholen (de noordelijk gelegen kavel) richting de Vuursteenstraat maakt onderdeel uit van dit concept. Door de doorkoppeling wordt de gehele kavel onderdeel van het stedelijk netwerk. Het biedt de mogelijkheid om bij het ontwikkelen van de noordelijke kavel meer structuur en samenhang tussen beide delen aan te brengen.

Parkeren

De parkeerplaatsen voor zowel auto's als (brom)fietsen dienen op eigen terrein gerealiseerd te worden. Binnen het plangebied wordt het parkeren aan de westzijde gepositioneerd. Als een nieuwe ontwikkeling op het vrijblijvende stuk grond aan de westzijde komt, dan is het mogelijk om het parkeren op een terrein vorm te geven. Ondanks verschillende eigenaren kan de parkeerplaats dan visueel als eenheid worden ingericht. Het aantal aan te leggen parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende door de gemeenteraad vastgestelde parkeernormen.

Langzaam verkeer

Het fietsverkeer kan gebruik maken van de bestaande infrastructuur. De ontsluiting richting Hoogkerk is niet optimaal. Door een aantal voetpaden, waaronder het bestaande voetpad tussen het plangebied en de bestaande scholen, te bestemmen als fietspad ontstaat een rechtstreekse fietsverbinding tussen het plangebied en het fietspad langs het Hoendiep. In verband met de sociale veiligheid dient gekeken te worden naar de verlichting en het aanwezige groen.

Om een goede oversteekbaarheid van de Diamantlaan voor zowel fiets als voetganger te waarborgen, dienen middengeleiders in de weg aangelegd te worden. Daardoor kunnen fietsers en voetgangers in twee stappen oversteken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP478CampusAugusti-oh01_0012.jpg"

langzaam verkeer

Nadere detaillering moet de exacte plaats(en) bepalen. Fiets- en voetgangersoversteken en bushaltes dienen zoveel mogelijk gekoppeld te worden aan zijwegen. In dit geval de nieuwe ontsluitingsweg en de Protonstraat. In dat geval dienen de bestaande bushaltes verplaatst te worden.