direct naar inhoud van Bijlage 2 Akoestisch onderzoek
Plan: Bestemmingsplan Bedrijventerrein Driebond
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01

Bijlage 2 Akoestisch onderzoek

Akoestisch onderzoek Bedrijventerrein Driebond

Milieudienst gemeente Groningen

Afd. Beleid en Advies

Datum: 25 november 2010

Inleiding

Voor het industrieterrein Driebond vindt een actualisatie van het huidige bestemmingsplan plaats. In het geactualiseerde bestemmingsplan worden bedrijven t/m cat. 3.2 volgens de VNG uitgave 'bedrijven en milieuzonering' toegestaan. Hiermee zijn grote lawaaimakers uitgesloten. Het terrein hoeft hierdoor niet langer aangemerkt te worden als industrieterrein in de zin van de Wet Geluidhinder en kan aan het gezoneerde industrieterrein Groningen Zuidoost worden onttrokken.

Geluidgevoelige bestemmingen

Op het terrein zijn drie (bedrijfs)woningen aanwezig. Deze worden t.a.v. industrielawaai niet als geluidgevoelig beschouwd zolang ze op een gezoneerd terrein liggen. Na het onttrekken van het gebied aan het gezoneerd industrieterrein zijn ze dat wel. Bovendien zal een er een terrein worden aangewezen als woonwagenstandplaats. Deze functie is ook geluidgevoelig.

Ten aanzien van de geluidbelasting door wegverkeer verandert er voor de drie (bedrijfs)woningen niets, omdat ze hiervoor wel als geluidgevoelig werden beschouwd.

Industrielawaai

De drie (bedrijfs)woningen liggen aan de Osloweg 145, Euvelgunneweg 13 en Rostockweg 2a. De woonwagenstandplaats wordt bestemd ten noordoosten van de woning Euvelgunneweg 13.

Op onderstaande tekening zijn deze locaties aangegeven:

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0029.jpg"

Voor de woningen is de geluidsbelasting berekend die wordt veroorzaakt door de omliggende bedrijven. Hiervoor is gebruik gemaakt van de gegevens uit het zonebeheermodel 'Groningen Zuidoost', situatie november 2010. De bijdrage is per bedrijf vastgesteld. In onderstaande tabel zijn de resultaten van deze berekeningen weergegeven.

adres   geluidsbelasting  
Euvelgunneweg 13   51 dB(A)  
Osloweg 145   47 dB(A)  
Rostockweg 2a   51 dB(A)  

In bijlage 1 zijn de resultaten van de berekeningen bijgevoegd waarin per waarneempunt de 10 hoogste bijdragen zijn weergegeven. Voor het terrein waar woonwagens worden bestemd zijn op de 4 hoekpunten van het gebied waarbinnen de woonwagens mogelijk geplaatst gaan worden de geluidsniveaus bepaald. De hoogste geluidsbelasting t.g.v. omliggende bedrijven komt hier niet boven 49 dB(A).

Indien het terrein de bestemming Bedrijventerrein krijgt, mogen bedrijven die onder het Activiteitenbesluit vallen een geluidniveau veroorzaken van 55 dB(A) op woningen die op datzelfde bedrijventerrein liggen. Deze norm wordt dus gehaald.

De akoestisch meest relevante bedrijven voor de woonwagenstandplaats en Euvelgunneweg 13 zijn:

Centraal Staal, Centrum Vakopleiding, Bot en Stork. Deze vier bedrijven vallen onder het Activiteitenbesluit. Alleen voor Stork zijn maatwerkvoorschriften opgesteld, de andere drie bedrijven moeten aan de standaardvoorschriften uit het Activiteitenbesluit voldoen. Alle vier bedrijven kunnen ook na de wijziging van het bestemmingsplan aan de voorschriften voldoen.

De relevante geluidsbelasting op de woningen aan zowel de Osloweg 145 als Rostockweg 2a zijn alle afkomstig van bedrijven die onder het Activiteitenbesluit vallen. Aangezien de hoogste belasting in beide gevallen (ruim) onder de 55 dB(A) blijven, heeft de wijziging ook voor deze bedrijven geen gevolgen.

Verkeerslawaai

Omdat het bij de woonwagenstandplaats om een nieuwe ontwikkeling gaat is hier ook gekeken naar de geluidbelasting t.g.v. het wegverkeer. De geluidbelasting aan de rand van het terrein t.g.v. de Beneluxweg bedraagt maximaal 53 dB. Hiervoor moet een hogere waarde worden aangevraagd.

De belasting t.g.v. de Euvelgunneweg bedraagt maximaal 48 dB(A). Hiervoor is een hogere waarde niet nodig. Voor de verkeersgegevens is gebruik gemaakt van prognoses voor 2020 van het RGA 1.2 model uit 2004. De resultaten hieruit zijn bijgevoegd als bijlage 2.

Grens van het industrieterrein

Na het onttrekken van het plangebied aan het industrieterrein ziet de grens van het industrieterrein er als volgt uit:

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0030.jpg"

Geluidszone

De buitengrens van de geluidszone ligt buiten het plangebied en kan dus niet in het bestemmingsplan worden aangepast. Het gehele gebied Driebond komt dus in de geluidszone te liggen. De geluidszone (het gebied tussen het industrieterrein en de buitenste zonegrens) wordt hierdoor dus groter. De zone ziet er dan als volgt uit:

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0031.jpg"

De eerder genoemde woningen liggen dus in de geluidszone van industrieterrein Groningen Zuidoost. Behalve de geluidsbijdrage van omliggende (niet op het gezoneerd industrieterrein gelegen) bedrijven, moet er daarom ook gekeken worden naar de geluidsbelasting t.g.v. het industrieterrein. Hiervoor zijn ook berekeningen uitgevoerd. Uit deze berekeningen blijkt dat de belasting op de woningen niet boven 50 dB(A) uitkomt. Hierdoor hoeven voor deze woningen geen hogere waardes worden aangevraagd v.w.b. industrielawaai. De berekende geluidsniveaus zijn terug te vinden op de tekeningen in bijlage 3.

Gevolgen dezoneren

Voor de ontwikkelingen die gaan plaatsvinden ten noorden van het plangebied geldt na dezoneren dat de geluidbelasting op de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen niet meer mag bedragen dan 50 dB(A) etmaalwaarde. Deze bijdrage geldt per bedrijf. Voor deze bedrijven geldt nu nog een toegestaan geluidsniveau van 50 dB(A) op 50 meter van de terreingrens. Indien geluidgevoelige bestemmingen binnen deze 50 meter worden gebouwd, moet worden getoetst of de bestaande rechten van het bedrijf niet worden aangepast.

Er is dan geen hogere waarde meer mogelijk tot een geluidsniveau van 55 dB(A).

Conclusie

Het onttrekken van het terrein Driebond heeft geen gevolgen voor de bestaande (bedrijfs)woningen en omliggende bedrijven. De geldende voorschriften bieden voldoende bescherming richting woningen en belemmeren de bedrijven niet in het voortzetten van hun activiteiten.

De woonwagenstandplaats is een nieuwe ontwikkeling op het terrein, hiervoor moet t.a.v. wegverkeerslawaai van de Beneluxweg een hogere waarde worden vastgesteld.

Bijlage 1

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0032.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0033.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0034.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0035.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0036.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0037.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0038.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0039.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0040.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0041.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0042.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0043.png"

Bijlage 2

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0044.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0045.png"

Bijlage 3

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0046.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0047.png"