direct naar inhoud van 8.2 Inspraak
Plan: Bestemmingsplan Bodenterrein - UMCG
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP459BodenterreinU-oh01

8.2 Inspraak

De inspraakperiode van vier weken is van start gegaan op 27 augustus 2009 na een advertentie in de Gezinsbode.

Mondelinge inspraak was mogelijk op 15 september 2009 tijdens een inspraakbijeenkomst in de Faculteit der Medische Wetenschappen, Antonius Deusinglaan 1 te Groningen. Op deze bijeenkomst hebben 22 belangstellenden de presentielijst getekend.

De mondelinge inspraakreacties betreffen in hoofdzaak de in het bestemmingsplan voorgestelde verkeerssituatie, de in het bestemmingsplan toegestane bouwhoogten en de locatie tussen de achterzijde C.H.Petersstraat en de Oosterhamrikkade.

Bij de voorgestelde verkeerssituatie zijn er met name zorgen en wensen betreffende het verkeer op de Petrus Campersingel, de gevolgen van het verleggen van de Antonius Deusinglaan, de verbinding tussen de Petrus Campersingel en het centrale deel van het UMCG-terrein over De Wetering en de knip. Voorts zijn er zorgen over de fietsverbinding over het UMCG-terrein ter plaatse van de huidige Antonius Deusinglaan.

Gedurende de inspraakperiode zijn 8 schriftelijke inspraakreacties ingediend, namelijk van:

  • 1. het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), postbus 30.001, 9700 RB Groningen;
  • 2. de Rijksuniversiteit Groningen (RuG), postbus 72, 9700 AB Groningen;
  • 3. een bewoner aan de Petrus Campersingel;
  • 4. een bewoner aan de Petrus Campersingel;
  • 5. 2 bewoners aan de C.H.Petersstraat, mede namens 53 bewoners aan de C.H.Petersstraat, de J.C.Kapteynlaan, de Oosterhamrikkade en het Eyssoniusplein;
    5a. 2 bewoners aan de C.H.Petersstraat;
  • 6. een bewoner aan de Oosterhamrikkade;
  • 7. de Fietsersbond, Zwanebloemstraat 15, 9731 CH Groningen.

De schriftelijke inspraakreacties betreffen deels dezelfde punten als die tijdens de inspraakbijeenkomst zijn genoemd. Het gaat in hoofdzaak om de volgende punten.

Inspraakreactie UMCG

Het UMCG verzoekt het aantal doorzichten langs de Petrus Campersingel /S.S.Rosensteinlaan op 4 te stellen en hier het maximale bebouwingspercentage te verhogen en de minimum bouwhoogte te schrappen. Voorts vraagt het UMCG zich af of het maximum bebouwingspercentage langs de Oostersingel realistisch is, gezien de huidige en toekomstige bebouwing.

Gemeentelijke reactie

  • Het voorontwerp-bestemmingsplan was gebaseerd op tekeningen van het stedenbouwkundig plan, die voor de koppen aan de Petrus Campersingel een hoogte van 4 bouwlagen aangaven. Dit resulteerde in een minimumhoogte van 17 meter. Gezien het uitgangspunt dat de bebouwingsblokken van het UMCG langs de Petrus Campersingel de schaalsprong moeten maken tussen UMCG en Oosterparkwijk, is een afwezige of lagere minimumbebouwingshoogte inderdaad wenselijk. De plankaart is hierop voor de meeste bouwblokken aangepast. Uitsluitend een verlaging van de bouwhoogte zou met zich meebrengen dat het gewenste brutovloeroppervlak niet kan worden gehaald. Daarom is een hoger bebouwingspercentage toegestaan. Op de plankaart is het bebouwingspercentage verhoogd.
  • De bouwhoogte aan de rand van de Vrydemalaan is niet aangepast, vanwege de gewenste overgang naar de bestaande stad. (N.B.De benaming Vrydemaweg is hier en hierna achteraf vervangen door de benaming Vrydemalaan, vanwege het overeenkomstige voorstel van de straatnamencommissie van de gemeente.)
  • Het bestemmingsplan is een vertaling van het ruimtelijke concept dat ten grondslag heeft gelegen aan het stedenbouwkundig plan en vervolgens dit bestemmingsplan. De zone langs de Oostersingel bestaat uit een groene zone met daarin paviljoenachtige gebouwen naast de monumentale bebouwing van de oude hoofdentree. Deze zone vormt de overgang tussen de grote schaal van de centrale zone (ruggengraat) van het UMCG en de kleine schaal van de bestaande wijk Binnenstad-Oost. Het bebouwingspercentage in deze zone is gemaximaliseerd op 30%.
    Het bestaande bebouwingpercentage is 25%, zodat voor extra bebouwing in deze zone nog 5% resteert. Daarnaast is in uitzonderlijke gevallen een ontheffing mogelijk. De bebouwingsmogelijkheden in deze zone zijn dan ook meer dan voldoende om ook toekomstige bebouwing mogelijk te maken.

Inspraakreactie RuG

De RuG verzoekt de bouwhoogten op een aantal plekken te verhogen en het bebouwingspercentage op de hoek Bloemsingel-Vrydemalaan te verlagen.

Gemeentelijke reactie

Naar aanleiding van de inspraakreactie van de RuG heeft de gemeente de bouwhoogtes van de voormalige Vrouwenkliniek en het gebouw van tandheelkunde en voor het Eribagebouw aangepast, omdat het gaat om bestaande hoogtes danwel de aansluiting daarop; op de plankaart is een maximale bouwhoogte van respectievelijk 60 meter en 36 meter opgenomen, conform het verzoek. Het bebouwingspercentage op de hoek Bloemsingel-Vrydemalaan is verlaagd van 100% naar 30% om het behoud van de groene strook te waarborgen. De maximale bouwhoogte direct ten zuiden van de Vrydemalaan is niet verhoogd om een goede overgang naar de stad te waarborgen.

Inspraakreactie omwonenden nabij de Petrus Campersingel

  • a. Omwonenden nabij de Petrus Campersingel zijn bezorgd over situatie op de Petrus Campersingel: de verkeers- en parkeerdruk, het gebruik van de in- /uitritten en de extra uitlaatgassen en fijnstof, en het doodlopen van de Vrydemalaan op het CiBoGa-plan.
  • b. Door het verleggen van de Antonius Deusinglaan en door de geplande bebouwing op de noordhoek van het UMCG-terrein en de hoogbouw aan het Wouter van Doeverenplein wordt de betekenis van de Amsterdamse school-architectuur van de Oosterkerk met de Wirtzschool gekleineerd en wordt de stedenbouwkundige, visuele en esthetische verbinding tussen belangrijke delen van de stad geblokkeerd. De opvatting over het 'beschermd stadsgezicht' blijkt hierdoor, en door het massale verkeer, in de praktijk inhoudsloos.

Gemeentelijke reactie

Ad a.

  • Uit het uitgevoerde verkeers-, geluid- en luchtonderzoek blijkt dat de verkeersdruk op de Petrus Campersingel en de S.S. Rosensteinlaan niet ontoelaatbaar toeneemt. De stelling dat nu al het verkeer op de Petrus Campersingel gedurende bijna de hele dag vaststaat, is niet juist. Ook zal de situatie op de singel wat betreft de in-/uitrit niet of nauwelijks veranderen ten gevolge van dit bestemmingsplan; alleen tijdens de bouw, en dan nog zeer incidenteel, zal de ingang aan de Petrus Campersingel gebruikt kunnen worden. Het gaat dus om overlast, die slechts zeer tijdelijk is, doordat tijdens de bouwactiviteiten de noordzijde voor het overgrote deel van de tijd toegankelijk blijft voor verkeer. Ook zal er zal geen sprake zijn van een merkbare toename van trillingen en dus evenmin van schade.
    Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de normen van de Wet geluidhinder niet worden overschreden en uit het luchtonderzoek dat wordt voldaan aan de normen voor de luchtkwaliteit.
  • Vanwege het gemeentelijk duurzaamheidsbeleid streeft de gemeente ernaar de leefomgevingsomgevingskwaliteit verder te verbeteren.
    In de toekomst zal, buiten het kader van dit bestemmingsplan, maar in het kader van grootonderhoud van een aantal wegen als extra maatregel worden ingezet op de toepassing van geluidarm asfalt, dat de mogelijke geluidstoename als gevolg van verkeer in ieder geval zal voorkomen; er zal zelfs een verbetering van de geluidkwaliteit plaatsvinden. Daarnaast wordt ernaar gestreefd om het laatste deel van de Vrydemalaan en de Bloemsingel in de toekomst in te richten als 30 km-gebied. Dit bevordert tevens het leef- en verblijfsklimaat in het gebied.
  • In het kader van het voorliggend bestemmingsplan is een verkeersstudie uitgevoerd. Hierbij is uitgegaan van een verkeersknip tussen Vrydemalaan en kruising Oostersingel/ W.A.Scholten- straat; vanaf hier is geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk richting het stadscentrum. De knip heeft voor het plangebied en het gebied ten westen daarvan (de binnenstad) een positief leefmilieu-effect, doordat het gevolg is, dat er minder geluidbelasting ten gevolge van autoverkeer optreedt.
    Op grond van het verkeerscirculatieplan zullen in de toekomst vanuit de gebieden in de toekomst één of meer knippen nodig zijn voor het verkeer rondom de binnenstad richting Diepenring/stadscentrum. Zij zullen moeten zorgen voor doorstroming en veiligheid en de ring rond de binnenstad wordt rustiger. Op dit moment is over de plekken, waar de knippen zullen moeten komen, nog geen besluitvorming geweest.

Ad b. De gemeente is van mening dat de monumentale Oosterkerk als onderdeel van het beschermde stadgezicht gezien mag worden. De kerk is niet voor niets aangewezen als Rijksmonument. Er is een verschil van opvatting mogelijk ten aanzien van de positie van de kerk in zijn omgeving. Het kerkgebouw komt vanaf de Vrydemalaan pontificaal in beeld. De betekenis van het Beschermd Stadsgezicht wordt gezien de omschrijving in de zogenoemde 'waardering' nergens aangetast.

Inspraakreactie bewoners nabij Oosterhamrikkade-noordzijde

Bewoners nabij het deel van het plangebied aan de Oosterhamrikkade-noordzijde vrezen te intensieve en te hoge bebouwing nabij hun woningen.

Gemeentelijke reactie

Voor de regeling bij recht ten behoeve van dit gebied is dezelfde bebouwingsregeling opgenomen als die op dit moment op grond van het vigerend bestemmingsplan geldt. De reden is dat hier vooralsnog geen ontwikkelingen zijn voorzien.

Inspraakreactie bewoner Oosterhamrikkade

Een bewoner is van mening dat de CiBogaboot moet vervallen of worden voorzien van een einddatum.

Gemeentelijke reactie

Het is wenselijk dat de CiBoGaboot ter plaatse beschikbaar blijft voor openbaar toegankelijke functies, zoals dienstverlening, horeca, ateliers en kleinschalige bedrijvigheid.

Inspraakreactie Fietsersbond

De Fietsersbond mist een fietsparagraaf, wil dat de fietsroute over de Antonius Deusinglaan zoveel mogelijk wordt gehandhaafd en maakt zich zorgen over de kwaliteit van de nieuwe route.

Gemeentelijke reactie

Naar aanleiding van de reactie van de Fietsersbond is een afzonderlijke fietsparagraaf aan het bestemmingsplan toegevoegd (par. 5.7). Hieruit blijkt dat de kwaliteit van de fietsverbindingen in z'n totaliteit zal verbeteren.

Het verslag van de inspraakbijeenkomst en een uitvoeriger samenvatting van de schriftelijke inspraakreacties en de gemeentelijke reactie hierop zijn als onderdeel van dit bestemmingsplan opgenomen in bijlage 1 bij deze plantoelichting. Op grond van de nieuwste jurisprudentie zijn de toegezonden inspraakreacties niet meer integraal opgenomen in het bestemmingsplan, maar als bijlage bij het Collegebesluit tot tervisielegging van het bestemmingsplan opgenomen.