direct naar inhoud van 4.2 De UMCG-RuG-locatie
Plan: Bestemmingsplan Bodenterrein - UMCG
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP459BodenterreinU-oh01

4.2 De UMCG-RuG-locatie

Door de Vrydemalaan (zie ook hoofdstuk 2, ontstaansgeschiedenis) ontstaat een opdeling in het gebied: UMCG/RuG-complex met twee nieuwe entreegebieden (ter hoogte van de Vrydemalaan en aan het nieuwe plein Bloemsingel) enerzijds en de verlengde Oosterhamrikkanaalzone anderzijds. Het nieuwe noordelijke deel van het RuG-gebied sluit ruimtelijk en functioneel sterk aan bij het middendeel en bestaat uit onderwijs- en onderzoeksvoorzieningen met aanverwante en toegevoegde functies. De "ruggengraat” van het UMCG en de ermee samenhangende ondergrondse infrastructuur van het UMCG worden doorgetrokken tot de Vrydemalaan.

Het UMCG/RuG-gebied wordt aan de oostzijde vormgegeven als een parkzone met groen en water langs de Petrus Campersingel / S.S. Rosensteinlaan. Daarbij wordt aangesloten op de bestaande ruimtelijke kwaliteiten van het gebied; deze worden verder uitgebouwd. De bebouwing die hier wordt gerealiseerd maakt de schaalsprong tussen de hoge bebouwing op het UMCG-gebied in de centrale zone en de bouwhoogte van de bestaande bebouwing van de Oosterparkwijk. In het midden van het UMCG-terrein ontstaat een stedelijke kernzone (de ruggengraat van het terrein) met een hoge bebouwingsdichtheid en stedelijkheid. Aan de westzijde is een zone met groen voorzien, waarin losse objecten, de paviljoens, staan langs de Oostersingel. Door stedelijke wandvorming en een hoogte-accent - dus door in architectonische zin een “gezicht” maken langs de Vrydemalaan - kan de nieuwe noordentree van het UMCG en de RuG voor autobezoek van vooral personeel en bezoekers worden vormgegeven. Op de knoop tussen de centrale zone en de nieuwe noordentree naar de stad aan de Oostersingel ontstaat een nieuw stuk stad met onder andere een openbare ruimte (plein) en functies die daarbij horen. Een hoogte-accent achter Bloemsingel 1 markeert de nieuwe betekenis van deze plek in de stad in de vorm van de nieuwe entree van het ziekenhuis.

De vrouwenkliniek is door zijn hoogte een beeldbepalend element, zowel naar de Europaweg als naar de Diepenring. De bouwhoogte van de overige bebouwing, met uitzondering van de beoogde stedenbouwkundige accenten en de bebouwing in de centrale as, is gerelateerd aan de omgeving. De bebouwingsranden langs de Oostersingel en Petrus Campersingel worden lager; zij maken de schaalsprong naar de bebouwing aan de overzijde.

De bebouwingsstructuur bestaat uit faseerbare bebouwingseenheden: bouwblokken met binnengebieden. Aan de randen ontstaat een meer open bebouwingsstructuur.

Een losse bebouwingstructuur is geprojecteerd in het groen aan de Oostersingel. Het monumentale pand Bloemsingel 1 wordt samen met het beoogde hoogteaccent het hart van de nieuwe Noordentree aan de Bloemsingel. Het vormt daarin een stedenbouwkundig ensemble met de nabijgelegen overige te handhaven historische bebouwing.

Aan de Oostersingel worden de groene randen voortgezet; er kunnen losse verspreide gebouwen voorkomen.

Hoofduitgangspunt is dat de zone van Groen en Water langs de Petrus Campersingel verder wordt versterkt, er een ecologische verbinding wordt gemaakt met het Oosterhamrikkanaal en dat de bebouwing qua volume in deze zone de overgang tussen de grote schaal van het ziekenhuis en de schaal van de Oosterparkwijk maakt. Hier komen bouwblokken die direct aansluiten op het water en groen van de singel. Veel van de bestaande bebouwing in het centrale deel van het terrein wordt gehandhaafd. De bestaande en de nieuw geplande bebouwing aan de noord- en oostzijde sluiten op elkaar aan. Aan de zuidzijde is de bouwgrens als voortzetting van het middendeel ter plaatse van het beddenhuis teruggelegd ten behoeve van groen. In deze groene parkzone is nog beperkt bebouwing - als paviljoens in het park - mogelijk.

De functies, die in het noordelijke deel van het UMCG-RuG-gebied ondergebracht worden zijn: UMCG-voorzieningen en universitaire voorzieningen (geneeskunde en farmacie). De universiteit streeft ernaar de huisvesting van de medische faculteiten te concentreren langs de Vrydemalaan.

Het 'wonen' zal in dit gebied strategisch kunnen worden ingezet om de leefbaarheid en de sociale veiligheid op dit 'gezondheidszorgcomplex' te verhogen. Op het terrein kunnen desgewenst circa 300 eenheden voor studenten worden gerealiseerd. Daarnaast wordt ook gedacht aan short stay.

Om de nieuwe openbare ruimte van het UMCG / de RuG als onderdeel van het netwerk van de stad als geheel te benadrukken zijn ook stedelijke functies als detailhandel en horecafuncties mogelijk in de zone.

Het entreegebied bij de nieuwe noordelijke ingang

De nieuwe Vrydemalaan kan op logische wijze samengevoegd worden met de structuur van het Oosterhamriktracé. De continuïteit van de ontwikkelingszone langs het Oosterhamriktracé wordt niet doorbroken, maar versterkt en loopt door tot aan de oorspronkelijke grens van de binnenstad (Bloemsingel).

Het toekomstige hoogwaardig openbaar vervoer met een halte aan de Bloemsingel zorgt voor een extra langzaam-verkeersentree van het UMCG / de RuG in het verlengde van de W.A. Scholtenstraat. Deze is gericht op de binnenstad. Van hieruit (de Oostersingel) krijgt het ziekenhuis een directe toegangsmogelijkheid in de vorm van een stedelijk plein met openbare functies; zo vormt het gebied een “gezicht” naar de stad.

De Noordentree voor autoverkeer en fietsers aan de Vrydemalaan krijgt - na wijziging van de bestemming door middel van een wijzigingsplan - een accentuering in de vorm van een hoogte-accent met een stedenbouwkundige verruiming naar het Wouter van Doeverenplein en de monumentale kerk. Het water en groen van de singel worden hier om de hoek doorgezet tot aan deze noordentree. De Vrydemalaan krijgt naast de auto-ontsluiting van de parkeergarage(s) onder het Bodenterrein en de entree van de Boterdiepgarage aan de Bloemsingel tevens een auto-ontsluiting voor het UMCG-/ RuG-gebied.

De drie entrees van het complex (de zuid- en de noordentree, en die aan het nieuwe plein aan de Bloemsingel) staan met elkaar in verbinding via de nieuwe boulevard in de centrale zone. Alle entrees van de aansluitende gebouwen bevinden zich langs deze nieuwe straten. Door het nieuwe stedelijke plein aan de Bloemsingel, samen met de centrale boulevard, wordt hoogwaardige openbare ruimte aan de stad toegevoegd waarin de auto 'te gast' is.