direct naar inhoud van 3.5 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Dorpskern Ten Boer
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0009.BP022DorpskernTenB-vg01

3.5 Verkeer

Het wegensysteem is onderverdeeld in drie categorieën: stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. Stroomwegen zijn (auto-)snelwegen, zoals de N46 en de ringweg van Groningen. In Ten Boer zijn geen stroomwegen.


De Rijksweg en de Boersterweg, richting Bedum, zijn gebiedsontsluitingswegen. Deze zijn gericht op de ontsluiting van de kern Ten Boer. De inrichting is gericht op het mogelijk maken van een snelle verbinding. De maximale snelheid is 80 km/uur buiten de kom. In principe zijn alle overige wegen binnen Ten Boer erftoegangswegen en onderdeel van de 30km/h-zone. Het wegprofiel is hierop afgestemd. De Gaykingastraat en de Boersterweg zijn de belangrijkste ontsluitingswegen door het dorp, maar hebben vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen een maximum snelheid van 30km/h. De Gaykingastraat loopt door in de Boersterweg.


Gelet op de toekomstige ontwikkelingen en uitbreidingen van Ten Boer aan de noordoostkant is in de Structuurvisie Ten Boer (2001) een rondweg ingetekend die vanaf Dijkshorn de N360 met de Boersterweg verbindt. Door de aanleg van deze weg zal de verkeersdruk op de doorgaande route in het centrum afnemen. De rondweg staat niet op zich. Het functioneert tevens als directe ontsluiting voor de in de toekomst te ontwikkelen woonwijk Woldwijk.


Planstudie wegverbinding Groningen-Delfzijl

Aanleiding voor de planstudie wegverbinding Groningen-Delfzijl (N360) zijn de toenemende doorstromingsproblemen op het traject Ten Boer-Groningen. Vooral het weggedeelte tussen Ten Boer en de Oostelijke Ringweg van Groningen kent onvoldoende capaciteit en dat geeft op kruisingsniveau problemen, onder andere bij de aansluiting op de Oostelijke Ringweg. Naast de doorstromingsproblemen vergt ook de verkeersveiligheid de aandacht. Ook heeft de N360 niet de gewenste inrichting, die deze weg volgens zijn functie van gebiedsontsluitende weg type A zou moeten hebben.


Het doel van de planstudie is voor de lange termijn met oplossingen te komen ter verbetering van de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op de weg tussen Groningen en Delfzijl (N360). In de planstudie N360 worden diverse alternatieven onderzocht; tracés op/rondom het huidige tracé, een kortsluiting met de Eemshavenweg (N46) en tracés (deels) ten zuiden van het Eemskanaal. De uiteindelijke keuze heeft consequenties voor de ontsluiting van Ten Boer op het hoofdwegennet. Het is nu echter te vroeg om hier uitspraken over te doen. In dit bestemmingsplan wordt hier dan ook niet op vooruitgelopen.


Openbaar vervoer

Door de toenemende doorstromingsproblemen op het traject Ten Boer - Groningen heeft vooral het weggedeelte tussen Ten Boer en de Oostelijke Ringweg van Groningen steeds minder capaciteit over. Om druk weg te nemen was lange tijd sprake van plannen voor een transferium in de zuidoostelijke hoek van bedrijventerrein Dijkshorn. Hiervoor zat ook een ruimtereservering in het bestemmingsplan Dijkshorn. Door de gemeenteraad is recentelijk een voorgenomen besluit genomen om het transferium op deze locatie los te laten. Vooralsnog blijft in dit bestemmingsplan Ten Boer Dorpskern planologisch gezien wel ruimte gereserveerd voor de aanleg van een transferium. De locatie heeft echter ook een reguliere bedrijfsbestemming.


Fiets

In 2002 hebben Provinciale Staten de Beleidsnota Fiets vastgesteld. Om de doelen ten aanzien van het fietsgebruik te bereiken is besloten in te zetten op de realisatie van zogenaamde Fietsroutes Plus. Een Fietsroute Plus is een hoogwaardig fietspad waarbij de fietser extra kwaliteit wordt geboden op de aspecten comfort, breedte en doorstroming. Door de aanleg van deze fietsroutes moet fietsen prettiger, veiliger en toegankelijker worden. De planvorming voor de Fietsroute Plus Groningen-Ten Boer krijgt eveneens gestalte in de 'Planstudie wegverbinding Groningen-Delfzijl'. Zoals hierboven aangegeven is het nu te vroeg om hier uitspraken over te doen en wordt hier in dit bestemmingsplan niet op vooruitgelopen.