direct naar inhoud van 3.2 Waterveiligheid
Plan: Structuurvisie Toekomst Afsluitdijk
Status: vastgesteld
Plantype: rijksstructuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.0000.IMsv11Afsluitdijk-3000

3.2 Waterveiligheid

Bij de reguliere veiligheidstoetsing van alle primaire waterkeringen in Nederland is in 2006 vastgesteld dat de Afsluitdijk (dijklichaam en kunstwerken) niet voldoet aan de gestelde veiligheidseisen.

Uitkomst veiligheidstoetsing  
“De bijna 75 jaar oude Afsluitdijk 'voldoet niet' aan de norm. De dijk is niet hoog genoeg en de grasbekleding op de kruin en het binnentalud is onvoldoende erosiebestendig. Ook de sluizen in de Afsluitdijk voldoen niet aan de norm, omdat de hoogte en de stabiliteit onvoldoende zijn. Als de Afsluitdijk faalt, kan de waterstand in het IJsselmeer met enkele decimeters stijgen. Na deze constatering heeft de beheerder een achterlandstudie uitgevoerd waarbij de gevolgen voor de primaire waterkeringen rond het IJsselmeer, die belast worden door deze hogere waterstanden, zijn onderzocht. De conclusie hiervan was dat deze bij falen van de Afsluitdijk niet aan de gestelde normen voldoen. De eindscore voor de Afsluitdijk is derhalve 'voldoet niet'. “
Bron: Primaire waterkeringen getoetst, Landelijke Rapportage Toetsing 2006, Inspectie Verkeer en Waterstaat  

De dijk kan naar verwachting de maatgevende storm (de storm die elk jaar een kans van voorkomen heeft van 1:10.000, zie tekstkader) niet ongeschonden doorstaan. De civieltechnische kunstwerken zijn daarbij de zwakste schakel. Bij een bres in de dijk of bij het bezwijken van een of meer kunstwerken zullen de achterliggende dijken een zwaardere belasting krijgen dan zij mogelijk kunnen dragen. De dijken van Flevoland zijn in die situatie het meest kwetsbaar.

Maatgevende storm  
Dijken worden, volgens de geldende veiligheidsbenadering voor overstromingen, zo ontworpen dat ze bestand zijn tegen van te voren vastgestelde maatgevende omstandigheden. Voor de kust gaat het om een maatgevende storm met daarbij behorende verhoging van de waterstand en golfhoogte. Deze maatgevende omstandigheden vormen de ontwerpcondities, waarvoor een norm is vastgesteld in de vorm van een overschrijdingskans. Voor de Afsluitdijk geldt een eis van 1:10.000 per jaar.