direct naar inhoud van 2.3 Structuurvisie als schakel tussen verkenning en planuitwerking
Plan: Structuurvisie Toekomst Afsluitdijk
Status: vastgesteld
Plantype: rijksstructuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.0000.IMsv11Afsluitdijk-3000

2.3 Structuurvisie als schakel tussen verkenning en planuitwerking

Bij de voorbereiding van de structuurvisie is een integrale benadering toegepast die past in het MIRT-spelregelkader en die is afgeleid van het advies “Sneller en Beter” van de Commissie Versnelling Besluitvorming Infrastructurele Projecten (Commissie Elverding, april 2008). Essentie van deze benadering is een brede verkenning met belanghebbende partijen van de integrale gebiedsopgave met betrekking tot de Afsluitdijk. In de integrale verkenning is ruimte gecreëerd voor participatie en afweging van alternatieve oplossingen. Het resultaat van de verkenning is een gedragen voorkeursbeslissing. De verkenningsfase wordt afgerond met een eenduidig bestuurlijk besluit, waarna binnen de kaders van dat besluit concrete planuitwerking plaatsvindt gericht op de uitvoering.

Deze Structuurvisie Toekomst Afsluitdijk omvat het eenduidige bestuurlijke besluit, de voorkeursbeslissing. De structuurvisie markeert de overgang van de brede verkenningsfase naar de concrete planuitwerkingsfase waarin het gekozen voorkeursalternatief zal worden uitgewerkt.

Verkenning in stappen  
In de aanloop naar de Structuurvisie Toekomst Afsluitdijk is een verkenning uitgevoerd, waarin de samenleving intensief is betrokken. De verkenning bestond uit een logische opeenvolging van:
1) ideevorming, 2) opstellen van visies, 3) selectie, 4) uitwerking van de geselecteerde visies, 5) beoordeling en 6) keuze voorkeursalternatief. De verkenning is afgerond met de formele vaststelling van de structuurvisie, zoals in paragraaf 2.2 is beschreven.
Hoofdstuk 6 bevat een meer uitgebreide beschrijving van het planproces en de besluitvorming.  
1) In 2007/2008 hebben belangstellenden in werkateliers ideeën aangedragen voor de toekomst van de Afsluitdijk.  
2) In 2008 zijn marktpartijen uitgedaagd om met gebruikmaking van deze ideeën haalbare totaalconcepten voor de Afsluitdijk op te stellen. Dit heeft geleid tot acht marktvisies.  
3) Op basis van consistentie, technische haalbaarheid van de veiligheidsoplossing, ruimtelijke kwaliteit (waaronder cultuurhistorie) en innovatie zijn in 2008 vier van de acht visies uitgekozen.  
4) De vier marktvisies zijn vervolgens uitgewerkt en beschreven in het rapport Dijk en meer (2009) en voorzien van aanbevelingen van de Adviescommissie Verkenning Toekomst Afsluitdijk.  
5) In 2010 zijn de marktvisies nader geanalyseerd op hun effecten, technische en juridische haalbaarheid en maatschappelijke kosten en baten. De analyse heeft geleid tot de bestuurlijke conclusie dat geen van de marktvisies volledig uitvoerbaar is en zijn kansrijke veiligheidsconcepten en andere planonderdelen aangemerkt.  
6) In 2011 heeft het rijk in overleg en overeenstemming met de decentrale overheden een voorkeursalternatief bepaald. Dit voorkeursalternatief is als voorkeursbeslissing in de structuurvisie opgenomen.  

De structuurvisie geeft de gewenste richting voor de ruimtelijke ontwikkeling van de Afsluitdijk. De structuurvisie bevat een voorkeursalternatief waarin de beleidskeuzen zijn samengenomen. Daarnaast schetst de structuurvisie een perspectief voor verdere ontwikkeling. Over het vervolg in de planuitwerkingsfase hebben rijk en de eerder genoemde decentrale overheden afspraken gemaakt in een bestuursovereenkomst.