direct naar inhoud van 5.2 Economische uitvoerbaarheid
Plan: Rijksinpassingsplan Waterberging Volkerak-Zoommeer
Status: vastgesteld
Plantype: inpassingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0000.IMip12BERGINGVZM-3000

5.2 Economische uitvoerbaarheid

De maatregel Waterberging Volkerak-Zoommeer vormt een onderdeel van de PKB Ruimte voor de Rivier. De financiële middelen die nodig zijn om de maatregelen van Ruimte voor de Rivier uit te voeren, worden beschikbaar gesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ten aanzien van de maatregel Waterberging Volkerak-Zoommeer gaat het in hoofdzaak om de volgende werken:

  • renoveren van de schuiven en bewegingswerken van de Volkerak-spuisluizen;
  • verbeteren dijkbekleding;
  • verbreden dijkprofiel ten behoeve van binnenwaartse stabiliteit;
  • aanleg keermiddel Tholen;
  • kleine aanpassingen aan diverse kunstwerken;
  • diverse mitigerende maatregelen ter voorkoming van wateroverlast.

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de totale projectkosten binnen het programmabudget voor dit project gereserveerd. De economische uitvoerbaarheid is hiermee gewaarborgd.

Met de andere overheden in het gebied zijn afspraken gemaakt over de realisatie en het beheer van de Waterberging Volkerak-Zoommeer. De Waterschappen voeren een groot deel van de benodigde werkzaamheden uit en houden de betrokken waterkeringen in hun beheer. Daartoe zijn met de Waterschappen realisatieovereenkomsten gesloten.

5.2.1 Schadeafhandeling

Op basis van de bevoegdheidscheppende Beleidsregel schadevergoeding Ruimte voor de Rivier kan de Minister Infrastructuur en Milieu de nadelen, die worden veroorzaakt door rechtmatige besluiten en handelingen ter uitvoering van de PKB Ruimte voor de Rivier, compenseren. Daarbij beoordeelt de Minister een schadeverzoek naar de op dat geval betrekking hebbende materiële maatstaven. Indien een wettelijk voorschrift van toepassing is, kent de Minister de vergoeding toe met inachtneming van het omtrent de toekenning van schade bepaalde in het van toepassing zijn de wettelijke beoordelingskader en de daarop gebaseerde jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Indien er sprake is van een schadeveroorzakend besluit of handelen waarvoor een wettelijk beoordelingskader ontbreekt, is het beginsel van de gelijkheid voor de openbare lasten van toepassing. In dit geval is sprake van nadeelcompensatie.

Voor schade als gevolg van de inzet van waterberging op het Volkerak-Zoommeer zijn de artikelen 7.14 en 7.15 van de Waterwet van toepassing. Het gaat dan om schade die optreedt als gevolg van een rechtmatige uitoefening van een taak of bevoegdheid in het kader van waterbeheer.

5.2.2 Beschikbaarheid gronden

Voor een deel van de maatregelen aan de waterkering zijn gronden van derden nodig. Van die gronden zal een beperkt deel worden aangekocht. Aan de hand van het definitieve technische ontwerp en kadastrale gegevens worden de betrokken grondeigenaren benaderd. De gronden worden minnelijk verworven en waar nodig onteigend.

5.2.3 Grondexploitatie

Bij bestemmings- of inpassingsplannen die bouwplannen mogelijk maken moet een exploitatieplan worden opgesteld. Artikel 6.2.1. van het Besluit ruimtelijke ordening geeft aan wat onder een bouwplan wordt verstaan. Het gaat dan onder meer om de bouw van één of meerdere woningen of andere hoofdgebouwen dan wel kassen of uitbreidingen van gebouwen met 1.000 m². Dijken en dergelijke bouwwerken vallen niet onder het begrip 'bouwplan' uit het Bro.

Een exploitatieplan hoeft ook niet te worden vastgesteld als (kort gezegd):

  • a. het verhaal van kosten anderszins is verzekerd;
  • b. het bepalen van een tijdvak of fasering niet noodzakelijk is; en
  • c. het stellen van eisen, regels voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen en het inrichten van de openbare ruimte niet noodzakelijk is.

Er doen zich geen situaties voor zoals hiervoor beschreven. Het vaststellen van een exploitatieplan is dan ook niet noodzakelijk.