direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Paraplubestemmingsplan huisvesting arbeidsmigranten
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0879.BPHuisvArbeidsmig-VS01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel

De gemeente Zundert kent een relatief groot aantal arbeidsmigranten binnen haar gemeentegrenzen. Naar schatting verblijven er op dit moment 2.500 tot 4.500 arbeidsmigranten in de gemeente Zundert, waarvan er nu circa 1.600 geregistreerd staan. De migranten leveren een belangrijke bijdrage aan de lokale en regionale economie, maar ook aan de leefbaarheid van de dorpen doordat zij gebruikmaken van de voorzieningen die Zundert rijk is. Zundert vindt het dan ook belangrijk dat ook deze inwoners op een prettige manier kunnen participeren en wonen in onze samenleving.

De toename van arbeidsmigranten in de regio heeft het college er toe doen besluiten om een integraal beleid arbeidsmigranten te formuleren. Enerzijds om beter zicht op deze groep te krijgen en misstanden (uitbuiting, overlast en problemen met de huisvesting) te voorkomen. Anderzijds om de stroom arbeidsmigranten zodanig te faciliteren dat aan de vraag naar arbeid tegemoet gekomen kan worden.

Een belangrijk uitgangspunt van het beleid is dat het gericht is op legale (woon)situaties die passen binnen de lokale context van Zundert. Hoewel het beleid specifiek bedoeld is voor de legale huisvesting van arbeidsmigranten, kan in dit paraplubestemmingsplan (zonder te discrimineren) geen onderscheid gemaakt worden tussen arbeidsmigranten en andere individuele personen. Om die reden is de regeling uit dit paraplubestemmingsplan naast arbeidsmigranten van toepassing op elk ander individu.

De huisvesting van arbeidsmigranten in Zundert geschiedt momenteel op verschillende manieren. Er is sprake van huisvesting op agrarische bedrijven, op campings en recreatieterreinen in het buitengebied en in de kernen in particuliere woningen.

In het recent vastgestelde bestemmingsplan 'Buitengebied Zundert' is het beleid voor huisvesting van arbeidsmigranten reeds vertaald. Binnen de kernen vindt deze bewoning deels plaats op ongewenste en onrechtmatige locaties, omdat het gebruik in strijd is met de bestemming. Dit komt doordat in de huidige bestemmingsplannen voor de kernen de begrippen 'huishouden' en 'woning' niet (eenduidig) zijn opgenomen. Daarnaast is het begrip 'huishouden' niet gedefinieerd in de bestemmingsplannen, en dient op dit moment uitgegaan te worden van spraakgebruik en huidige jurisprudentie waarop aangesloten kan worden. Er dient volgens die jurisprudentie sprake te zijn van een zekere continue samenstelling waarbij de onderlinge verbondenheid aangetoond kan worden. Voor de huisvesting van arbeidsmigranten zijn de huidige begrippen niet toereikend om huisvesting op legale wijze mogelijk te maken.

Om de handhaving van illegale bewoning te vergemakkelijken en legale situaties te creëren is het wenselijk de definitie van 'huishouden' en 'woning' in alle bestemmingsplannen aan te passen dan wel te integreren en zodanig te formuleren dat illegale bewoning kan worden tegengegaan. Daarnaast wordt met dit paraplubestemmingsplan het meetvoorschrift 'bruto vloeroppervlak (bvo)' toegevoegd. Dit meetvoorschrift is nog niet in onderliggende bestemmingsplannen opgenomen en is noodzakelijk voor de toetsing bij de toepassing van de in dit plan opgenomen afwijkingsbevoegdheid.

Om dit te realiseren is onderhavig paraplubestemmingsplan opgesteld; met dit bestemmingplan worden de definities toegevoegd aan, en voor zover reeds opgenomen gewijzigd in, de vigerende bestemmingsplannen.

1.2 Ligging en begrenzing van het plangebied

Het paraplubestemmingsplan is van toepassing op een groot deel van het gemeentelijk grondgebied en daarmee op alle vigerende bestemmingsplannen (en daaraan gelieerde herzieningen, uitwerkingsplannen en afwijkingen van bestemmingsplannen) binnen de gemeente Zundert. Dit betreft de gronden welke kunnen worden gezien als bestaand stedelijk gebied (woonkernen, centrumgebieden, bedrijventerreinen). Dit plan is niet van toepassing op het buitengebied. Een overzicht van de vigerende bestemmingsplannen waarop het parapluplan betrekking heeft is opgenomen in bijlage 1 van de regels.

afbeelding "i_NL.IMRO.0879.BPHuisvArbeidsmig-VS01_0001.png"

Afbeelding 1.1: ligging en begrenzing plangebied

Het paraplubestemmingsplan past de vigerende regels aan en voegt daarbij een afwijkingsbevoegdheid toe. Het paraplubestemmingsplan gaat deel uitmaken van de vigerende regels van deze bestemmingsplannen.

Een regeling voor het huisvesten van arbeidsmigranten in het buitengebied is reeds geregeld in het bestemmingsplan 'Buitengebied Zundert' en valt dus buiten de reikwijdte van dit paraplubestemmingsplan. In het buitengebied bevinden zich nog een aantal gebieden die niet zijn opgenomen in het bestemmingsplan 'Buitengebied Zundert'. Voor deze gebieden zijn/worden nieuwe bestemmingsplannen opgesteld, waarin de huisvesting van arbeidsmigranten mogelijk wordt/zal worden gemaakt.

1.3 Leeswijzer

De toelichting is opgebouwd uit vijf hoofdstukken. Na dit inleidende hoofdstuk worden in hoofdstuk 2 de relevante beleidskaders van Rijk, provincie/regio en gemeente beschreven. In hoofdstuk 3 volgt een uiteenzetting van de juridische regeling. In hoofdstuk 4 en 5 wordt ingegaan op de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid.

Hoofdstuk 2 Beleidskader

2.1 Inleiding

In dit hoofdstuk wordt in het kort en voor zover relevant het beleidskader toegelicht, waarbinnen onderhavig paraplubestemmingsplan moet passen. Achtereenvolgens wordt het nationaal, provinciaal/ regionaal en gemeentelijk beleid beschreven.

2.2 Rijksbeleid

Algemeen

De samenleving is constant aan het veranderen. Dit is ook te zien aan de samenlevingsvormen die nu ontstaan. De traditionele huishouding steeds wordt meer losgelaten. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (volkstelling 1971, woningbehoeftenonderzoeken) heeft hierop al op ingespeeld om een particulier huishouden te omschreven als: „een groep van twee of meer personen die in huiselijk verkeer met elkaar samenwoont en een gemeenschappelijke huishouding voert (onder één dak woont, gezamenlijk de hoofdmaaltijd gebruikt en een gezamenlijke woonkamer heeft)”. Daarnaast wordt ook een alleenstaande, iemand die alleen woont, in het sociaal onderzoek en in de statistiek als een huishouden beschouwd.

Met de uitbreiding van de Europese Unie tot 27 lidstaten - en het daarbij behorende vrij verkeer van goederen, personen en kapitaal - is er langzaam maar zeker een arbeidsmigrantengolf op gang gekomen vanuit Midden- en Oost-Europa naar onder andere Nederland. Door deze nieuwe doelgroep kregen de gemeenten problemen met het huisvesten van arbeidsmigranten. In het bijzonder zijn de kleine gemeenten hierop niet ingericht. Grotere gemeenten waren al bekend met tijdelijk huisvesting van bijvoorbeeld kamerverhuur voor studenten.

Door wettelijke aanpassingen in bijvoorbeeld de Leegstandswet en Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) heeft het Rijk de gemeenten de mogelijkheid gegeven om huisvesting van arbeidsmigranten en andere vormen van huishouding gemakkelijker te realiseren.

Deze maatregelen vormen het kader voor het provinciaal, regionaal en gemeentelijk beleid ten aanzien van tijdelijk huisvesting van arbeidsmigranten en andere groepen.

Brief minister Kamp

Op 14 april 2011 heeft minister Kamp de Tweede Kamer een brief doen toekomen over arbeidsmigratie uit Midden- en Oost- Europa over de te nemen maatregelen om de arbeidsmigratie in goede banen te leiden. Deze maatregelen richten zich op de thema's:

  • voorlichting en registratie;
  • werk;
  • sociale voorzieningen; uitkeringen, zorg en maatschappelijke opvang;
  • huisvesting;
  • taal, inburgering en onderwijs.

Deze maatregelen hebben het kader gevormd voor het gemeentelijk beleid ten aanzien van arbeidsmigranten. Het onderhavige paraplubestemmingsplan is een uitwerking van het gemeentelijk beleid.

2.3 Provinciaal en regionaal beleid

Algemeen

In de Regio West-Brabant bestaat er steeds meer aandacht voor het thema arbeidsmigranten. Niet op de laatste plaats omdat de regio op sociaal-economisch terrein erbij gebaat is dat deze groep zich in de regio vestigt. Het is één van de mogelijke oplossingen voor de tekorten in sommige sectoren die de regio rijk is en het biedt ook perspectieven in relatie tot krimp. Daarnaast staat het huisvestingsvraagstuk op de agenda.

De huisvesting van arbeidskrachten afkomstig uit het buitenland leidt in sommige gemeenten tot spanningen en problemen. Om overlast en verplaatsing van overlast te voorkomen is regionaal afgestemd beleid nodig. De regio heeft hiertoe al een aantal stappen gezet, hetgeen is af te lezen uit de convenanten die zijn opgesteld en de acties die de Regio West-Brabant (RWB) inmiddels heeft gezet.

Convenant 'Toezicht en handhaving onrechtmatige en onveilige woonsituaties'

Op 3 februari 2011 ondertekenden onder andere de gemeente Zundert, de Politieregio Midden- en West-Brabant en de Belastingdienst Zuidwest en de Belastingdienst Oost-Brabant het convenant 'Toezicht en handhaving onrechtmatige en onveilige woonsituaties in de regio Midden- en West-Brabant'. De partijen werken samen om onrechtmatige en onveilige woonsituaties op hun grondgebieden aan te pakken en tegen te gaan. De gemeenten, de Belastingdienst en de (Vreemdelingen-)politie in de regio Midden- en West-Brabant komen vaak (massale) huisvesting tegen van economisch zwakkeren, asielzoekers, Oost-Europeanen en illegalen. De gemeenten willen vooral illegale bewoning en uitkeringsfraude tegengaan. Ook is het voor hen belangrijk dat de persoonsgegevens uit de GBA (Gemeentelijke Basis Administratie) juist en volledig zijn om goed toezicht te kunnen houden. Alles is erop gericht om een veilige woonomgeving te creëren. Hierbij zal nauw moeten worden samengewerkt met de afdelingen Bouw- en Woningtoezicht, Milieu en Vergunningverlening en Handhaving. Het convenant is behalve door de gemeente Zundert ook door n andere gemeente ondertekend.

Regionale aandachtspunten huisvesting arbeidsmigranten regio Breda (2010)

In 2010 heeft het toenmalige Regiobureau Breda een notitie uitgegeven die duidelijkheid schept in de vraag waar, wanneer én hoe arbeidsmigranten binnen de regio Breda gehuisvest worden. Daarnaast worden in de notitie randvoorwaarden gegeven waaraan huisvesting dient te voldoen. Deze voorwaarden hebben betrekking op bestemmingsplannen, bouwtechnische eisen, brandveiligheid, handhaving, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en overige wetgeving. Aan de hand van deze notitie kunnen bestaande huisvesting en aanvragen met betrekking tot nieuwe huisvestingsmogelijkheden worden getoetst. Wanneer een bestaande situatie niet aan de voorwaarden uit de notitie voldoet, worden mogelijkheden gegeven om handhavend op te kunnen treden. Tevens scheppen deze aandachtspunten duidelijkheid over de mogelijkheid om arbeidsmigranten in onze maatschappij te integreren. De notitie is opgesteld als handreiking voor gemeenten die nog geen (actueel) gemeentelijk arbeidsmigrantenbeleid hebben. Deze notitie is dan ook gehanteerd bij opstellen van het beleid voor de gemeente Zundert. Het onderhavige paraplubestemmingsplan is een uitwerking van het opgestelde beleid.

Quick-scan Arbeidsmigranten Regio West-Brabant

Maart 2012 heeft minister Spies aan de regio West-Brabant een brief verzonden, waarin ze vermeldt dat een 'Nationale Verklaring tijdelijke arbeidsmigranten' is ondertekend. Hierop is in de Regionale bestuurcommissie RO en Wonen (ROW) aandacht gegeven door middel van een Quick-scan Arbeidsmigranten Regio West-Brabant. Deze Quickscan is 30 mei 2013 vastgesteld door de gemeenteraad van Zundert.

Uit deze Quick-scan zijn vijftal conclusies getrokken.

  • Opgave tot 2020: Huisvesting legaliseren en verbeteren;
  • Opgave na 2020: Uitbreiding van de huisvesting ;
  • De regionale opgave verdeeld: opgave per gemeente (voor gemeente Zundert 1250 arbeidsmigranten);
  • Huisvestingsvorm: short-stay faciliteren, mis-stay organisatie;
  • Arbeidsmigranten zijn van essentieel belang voor de regio.

2.4 Gemeentelijk beleid

Arbeidsmigranten in Zundert; een integraal beleidskader

Op 27 september 2012 heeft de gemeenteraad van Zundert het beleidsdocument "Arbeidsmigranten in Zundert; een integraal beleidskader" vastgesteld. In dit beleidskader wordt bepaald hoe wordt omgegaan met arbeidsmigranten.

De gemeente Zundert wil haar arbeidsmigranten vooralsnog primair huisvesten bij de agrariërs, waar het grootste gedeelte van de migranten werkzaam is. Middels het nieuwe bestemmingsplan buitengebied is het mogelijk om middels een tijdelijke afwijking op grond van de Wabo arbeidsmigranten te huisvesten.

Hiervoor zijn beleidsregels opgesteld in 'Huisvesting arbeidsmigranten op agrarische bedrijven' in 2009 en op 16 maart 2010 zijn de daarvoor van toepassing zijnde toetsingsrichtlijnen vastgesteld door het college.

De gemeente Zundert wil de mogelijkheden voor het wonen binnen de daarvoor bedoelde bestemming 'wonen' dusdanig reguleren dat overbewoning en daaruit voortvloeiende overlast wordt tegengegaan.

Bestaande situaties die voldoen aan de eisen worden gelegaliseerd en tegen onwenselijke situaties wordt opgetreden.

Daarom stelt de gemeente dat woningen slechts kunnen worden gebruikt voor:

  • één huishouden, OF;
  • voor één huishouden + 2 individuen, OF;
  • maximaal 4 individuen.

Voor woningen met een woonoppervlakte tot 250 m² wordt een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid opgenomen om bewoning voor meer personen toe te staan, tot een maximum van 10 personen. Hierbij dient wel aan een aantal gestelde randvoorwaarden te worden voldaan, voordat medewerking kan worden verleend. Een van deze randvoorwaarden is dat voorzien moet worden in voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein. Daarbij geldt een parkeernorm van één parkeerplaats op eigen terrein per twee personen.

Voorzieningen voor meer dan 10 personen (individuen) worden gezien als logiesvoorzieningen. De mogelijkheden voor het realiseren van meerdere kleinschalige of grootschalige logiesvoorzieningen dienen zorgvuldig te worden onderzocht. Daarbij stelt de gemeente dat in eerste instantie (her)gebruik van bestaande gebouwen voorgaat ten opzichte van nieuwbouw. De gemeenteraad heeft bij vaststelling van het beleid aangegeven over een dergelijk initiatief te willen beslissen. Hiervoor dient dan ook een separate procedure gevolgd te worden.

Door middel van dit paraplubestemmingsplan wil de gemeente Zundert de mogelijkheden voor wonen binnen de daarvoor bedoelde bestemming dusdanig reguleren, dat zogenaamde overbewoning voorkomen wordt. Tevens kunnen, door het begrip 'Woning' anders te definiëren, ook andere doelgroepen dan de traditionele huishoudens gehuisvest worden binnen de bestemming 'Wonen'.

De gemeente heeft al diverse mogelijkheden tot haar beschikking om te handhaven, maar wil de mogelijkheid om te handhaven op basis van het bestemmingsplan verder aanscherpen. Hiermee kan de huisvesting van arbeidsmigranten in woningen op een gereguleerde manier verder mogelijk worden gemaakt. De nu geldende bestemmingsplannen zijn hiervoor niet toereikend. Een mogelijkheid om dit te faciliteren is het opstellen van onderhavig paraplubestemmingsplan. Om de handhaving te vergemakkelijken zijn de definities van 'huishouden' en 'woning' aangepast en middels dit paraplubestemmingsplan op alle vigerende bestemmingsplannen (met uitzondering van de bestemmingsplannen gelegen in het buitengebied) van toepassing zodanig dat illegale bewoning kan worden tegengegaan.

Hoofdstuk 3 Juridische planopzet

3.1 Inleiding

Het paraplubestemmingsplan geldt voor het gehele grondgebied van de gemeente Zundert, met uitzondering van de bestemmingsplannen gelegen in het buitengebied, en beslaat daarom het plangebied van verschillende bestemmingsplannen. Het paraplubestemmingsplan beoogt het juridisch regelen van het huisvesten van individuen in het stedelijk gebied.

3.2 Indeling van de regels

De indeling van de regels is als volgt: Hoofdstuk 1 'Inleidende regels', Hoofdstuk 2 'Algemene regels' en Hoofdstuk 3 'Overgangs- en slotregels'.

Hoofdstuk 1 Inleidende regels

Hoofdstuk 1 omvat een artikel met de begripsomschrijvingen, waaronder de begrippen 'huishouden' en 'woning'. Daarnaast een artikel met 'wijze van meten' opgenomen met het meetvoorschrift voor het bruto vloeroppervlak (bvo). Dit meetvoorschrift is niet opgenomen in onderliggende bestemmingsplannen. Ten behoeve van een juiste toetsing van het bvo is dit meetvoorschrift toegevoegd.

Hoofdstuk 2 Algemene regels

Hoofdstuk 2 omvat een artikel met een anti-dubbeltelbepaling en een artikel met een afwijkingsmogelijkheid.

Afwijkingsbevoegdheid

Met de afwijkingsmogelijkheid wordt geregeld dat een woning met maximaal 10 personen kan worden bewoond, mits voldaan wordt aan de gestelde randvoorwaarden.

Bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid is het mogelijk tot maximaal 10 personen te huisvesten in een woning. Dit kunnen allemaal individuen zijn. Echter bestaat ook de mogelijkheid om naast een huishouden meer dan twee individuen (zoals direct is toegestaan) te huisvesten tot een maximum van 10 personen in totaal. Na toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid mag het aantal personen dat in de woning gehuisvest is (inclusief de personen die deel uitmaken van het huishouden) nooit meer bedragen dan het aantal waarvoor is afgeweken.

Bij toepassing van de afwijkingsbevoegdheid geldt een parkeernorm van één parkeerplaats op eigen terrein per twee personen. Hiervoor moeten alle gehuisveste personen worden meegerekend. Hierbij wordt dus geen onderscheid gemaakt in personen die onderdeel uitmaken van het huishouden of individuen. Voor de berekening van het aantal benodigde parkeerplaatsen worden dus alle personen die in de woning zullen verblijven opgeteld. Dit is gelijk aan het aantal personen waarvoor wordt afgeweken. Op basis van dat aantal worden de benodigde parkeerplaatsen bepaald. Bij een oneven aantal moet het aantal parkeerplaatsen omhoog worden afgerond. In tabel 3.1 zijn een aantal voorbeelden gegeven voor de berekening die daarbij gemaakt moet worden.

Totaal aantal personen in de woning
(het totaal waarvoor wordt afgeweken)  
Te realiseren parkeer- plaatsen op eigen terrein  
3   2  
4   2  
5   3  
6   3  
7   4  
8   4  
9   5  
10   5  

Tabel 3.1: rekenvoorbeeld toepassing parkeernorm

Hoofdstuk 3 Overgangs- en slotregels

Hoofdstuk 3 (slotbepalingen) omvat de volgende wettelijk verplichte artikelen: een overgangsbepaling en een titelbepaling.

Hoofdstuk 4 Economische uitvoerbaarheid

Het opstellen van dit paraplubestemmingsplan heeft geen financiële consequenties voor de gemeente. Daarmee is het plan financieel uitvoerbaar.

Hoofdstuk 5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

De maatschappelijke uitvoerbaarheid van het paraplubestemmingsplan wordt getoetst met het versturen van het plan naar de verschillende overlegpartners. Naast de overlegpartners wordt een ieder in de gelegenheid gesteld het plan te beoordelen.

Op 27 september 2012 heeft de gemeenteraad van Zundert het beleidsdocument "Arbeidsmigranten in Zundert, een integraal beleidskader" vastgesteld. In aanloop naar de vaststelling heeft reeds veel afstemming en overleg plaatsgevonden met diverse partijen en belanghebbenden. Daarbij is het paraplubestemmingsplan Huisvesting Arbeidsmigranten een uitwerking van een onderdeel van het beleidsdocument. In dat kader is besloten de termijn van het vooroverleg in te korten, namelijk 4 weken in plaats van 6 weken en de inspraakprocedure over te slaan. Vervolgens wordt de planologische procedure gestart met het ter visie leggen van het ontwerpbestemmingsplan, waarbij wettelijke termijnen gehanteerd worden.

Onderstaand is aangegeven op welke manier de maatschappelijke uitvoerbaarheid getoetst wordt.

5.1 Inspraak

Op basis van artikel 4, lid 2 van de gemeentelijke inspraakverordening kan het bestuursorgaan voor een of meer beleidsvoornemens een andere inspraakprocedure vaststellen. De inspraak voor onderhavige bestemmingsplan is een beleidsvoornemen waarvoor een andere inspraakprocedure vastgesteld. Doordat reeds in de procedure voor vaststelling van het beleidsvoornemen inspraak heeft plaatsgevonden is ervoor gekozen om voor dit paraplubestemmingsplan niet nogmaals inspraak toe te passen.

5.2 Overleg ex artikel 3.1.1 Bro

5.2.1 Vooroverleg

In het kader van het overleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is het (concept)ontwerpbestemmingsplan 'Paraplubestemmingsplan huisvesting arbeidsmigranten' voorgelegd aan de volgende instanties:

  • Provincie;
  • ministerie van BZK;
  • ministerie van IenM;
  • Waterschap Brabantse Delta;
  • Regionale Brandweer Midden en West-Brabant;
  • Gasunie;
  • RWB;
  • Woonstichting Thuisvester;
  • Gemeente Rucphen;
  • Gemeente Etten-Leur;
  • Gemeente Breda;
  • Gemeente Hoogstraten;
  • Gemeente Wuustwezel.
5.2.2 Resultaten vooroverleg

In bijlage 1 zijn de vooroverlegreacties bijgevoegd aan onderhavig bestemmingsplan. Voor de volledige reactie wordt hier kortheidshalve naar verwezen. Niet alle vooroverleginstanties hebben een reactie ingediend. Onderstaand een samenvatting van de vooroverlegreacties:

Provincie Noord-Brabant

De provincie Noord-Brabant geeft aan dat er geen aanleiding is tot het maken van opmerkingen op het onderhavig plan.

Waterschap Brabantse Delta

Het Waterschap geeft aan geen opmerkingen te hebben bij het onderhavig plan en geven daarom een positief wateradvies.

Regioarcheoloog RWB

De regioarcheoloog geeft aan dat er geen aanleiding is tot het maken van opmerkingen op het onderhavig plan.

Woonstichting Thuisvester

Thuisvester heeft een drietal reacties ingediend in het kader van vooroverleg.

  • 1. Vooroverlegreactie

Op pagina 11 wordt gesteld dat woningen slechts gebruikt kunnen worden door één huishouden en maximaal twee individuen. Thuisvester wijst er op dat het huurders van Thuisvester niet is toegestaan de woning, of een deel daarvan, onder te verhuren, tenzij er schriftelijk toestemming is gegeven.

Gemeentelijke reactie

Uiteraard dienen huurcontracten te worden nageleefd en gerespecteerd. In andere gevallen wordt deze mogelijkheid op basis van het bestemmingsplan geboden.

Conclusie

De vooroverlegreactie leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.

  • 2. Vooroverlegreactie

Op pagina 11 wordt ten aanzien van de conclusies uit de Quick-scan voor de huisvestingsvorm mid-stay organisatie genoemd. Onduidelijk wat hiermee bedoeld wordt.

Gemeentelijke reactie

In de Quick-scan Arbeidsmigranten Regio West-Brabant wordt met mid-stay een permanent tijdelijk verblijf bedoeld, waar het dus geen reguliere huisvesting betreft. Het verblijf duurt wel langer dan zes maanden of jaarlijks terugkerend. Deze groep vraagt een eigen slaapkamer, maar met meer flexibiliteit dan een permanente woning.

Conclusie

De vooroverlegreactie leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.

  • 3. Vooroverlegreactie

Ten aanzien van de algemene afwijkingsregels in artikel 4 op pagina 24 is:

  • onduidelijk waarom een maximale bvo van 250 m2 wordt gehanteerd;
  • onduidelijk of de parkeernorm geldend is voor het totaal aantal te huisvesten personen, of voor het extra aantal te huisvesten personen. Zie ook hoofdstuk 2 op pagina 13. Advies om deze norm te hanteren voor het extra aantal te huisvesten personen, boven het maximaal aantal te huisvesten individuele personen per woning;
  • onduidelijk is wat bedoeld wordt met een communicatieprotocol en klachtenregistratie.

Gemeentelijke reactie

Allereerst merken wij op dat de voorwaarden die opgenomen zijn in de algemene afwijkingsregels overgenomen zijn uit het beleidsdocument "Arbeidsmigranten in Zundert; een integraal beleidskader", vastgesteld door de gemeenteraad op 27 september 2012.

De maximale oppervlakte van 250 m2 is gebaseerd op advies van de Brandweer Midden- en West Brabant. Voor woningen groter dan 250 m2 gelden namelijk veel strengere eisen, zoals een brandmeldinstallatie, wat een huisvestingsvorm van maximaal 10 personen kostbaar maakt. Daarnaast wordt een maximale oppervlakte per arbeidsmigrant van 25 m2 geboden, wat voldoende wordt geacht. Als vuistregel wordt namelijk gewerkt met een minimale oppervlakte per persoon van 12 m2.

De parkeernorm geldt, wanneer gebruik wordt gemaakt van de afwijkingsbevoegdheid, voor alle te huisvesten personen, ongeacht of het individuen of een huishouden betreft. Dit is ook heel moeilijk te controleren. Er wordt een mogelijkheid gecreëerd tien personen in elke samenstelling te huisvesten, dan dient daar ook (mede ten opzichte van de directe omgeving) een duidelijke afspraak voor parkeren tegenover te staan, om overlast te beperken.

Een initiatiefnemer is verantwoordelijk voor het instellen van een communicatieprotocol en een klachtenregistratie. Hiervoor zijn geen formats, maar de insteek is om met elkaar, zowel met de omgeving als met betrokken instanties, goede afspraken te maken over communicatie en het afhandelen van klachten.

Conclusie

Naar aanleiding van de vooroverlegreactie wordt het bestemmingsplan op onderdelen aangepast.

Gemeente Breda

De gemeente Breda geeft aan geen opmerkingen te hebben bij onderhavig bestemmingsplan.

5.3 Zienswijzen

Het ontwerp paraplubestemmingsplan is gedurende zes weken, vanaf donderdag 19 december 2013 tot en met woensdag 29 januari 2014, ter inzage gelegd. Openbare kennisgeving heeft plaatsgevonden in de Staatscourant, de Zundertse Bode en op de websites www.zundert.nl en www.ruimtelijkeplannen.nl.

Tijdens de terinzagelegging van zes weken is iedereen de mogelijkheid geboden om schriftelijk of mondeling gemotiveerde zienswijzen naar voren te brengen bij de gemeenteraad van de gemeente Zundert.

Gedurende de terinzagelegging zijn er geen zienswijzen ingediend.

5.4 Ambtshalve wijzigingen

De volgende ambtshalve wijzigingen worden noodzakelijk geacht.

Gedurende de periode tussen het ontwerp paraplubestemmingsplan en het moment van vaststelling van dit paraplubestemmingsplan is er een aantal (bestemmings)plannen vastgesteld. Daarnaast ontbreekt er een partiële herziening in de lijst, te weten '4de partiële herziening bestemmingsplan Klein Zundert, Klein Zundertseweg – Kapellekestraat'.

Dit paraplubestemmingsplan dient eveneens van toepassing te zijn op deze bestemmingsplannen, waaronder tevens worden begrepen eventuele partiële herzieningen en wijzigingsplannen. Bijlage 1 van de regels wordt aangevuld met onderstaande (bestemmings)plannen.

(bestemmings)plan   Vastgesteld   Onherroepelijk  
Uitbreiding Conijnsberghe te Rijsbergen   26-9-2013   21-11-2013  
Wonen Werken Waterman te Rijsbergen   10-12-2013   30-1-2014  
De Luwte   10-12-2013   14-2-2014  
4de partiële herziening bestemmingsplan Klein Zundert, Klein Zundertseweg – Kapellekestraat   22-12-2009   11-2-2010  
Partiële herziening Parc Tichelt   4-2-2014   3-4-2014  
Wijzigingsplan Parc Tichelt   28-11-2013   16-1-2014  

Het paraplubestemmingsplan is naar aanleiding van deze aanvulling gewijzigd vastgesteld.