direct naar inhoud van Hoofdstuk 8 Procedures
Plan: Lage Heide wonen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0858.BPlageheidewonen-VA01

Hoofdstuk 8 Procedures

Vooroverleg en inspraak

Het voorontwerpbestemmingsplan 'Lage Heide wonen' is conform artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening in vooroverleg gezonden naar de betreffende personen en instanties. Uit het vooroverleg zijn 4 reacties binnengekomen. Daarnaast heeft het plan van 17 mei tot en met 14 juni 2010 voor een ieder ter inzage gelegen volgens het bepaalde in de gemeentelijke inspraakverordening. Gedurende deze periode zijn diverse inspraakreacties ingediend. Tevens heeft er op 2 juni 2010 een inloopbijeenkomst plaatsgevonden.

De resultaten uit het vooroverleg en de inspraak zijn in het Eindverslag vooroverleg en inspraak samengevat. Deze notitie is als bijlage aan voorliggend bestemmingsplan toegevoegd.

Ter visie legging

Na vooroverleg en inspraak heeft het plan de procedure van artikel 3.8 en verder van de Wet ruimtelijke ordening doorlopen. In dit kader heeft het ontwerpbestemmingsplan 'Lage Heide wonen' vanaf 30 december 2010, gedurende een periode van 6 weken, voor een ieder ter inzage gelegen. Van de te doorlopen procedure en de daaraan verbonden ter inzage termijn is openbare kennisgeving gedaan volgens de wettelijk voorgeschreven informatiebronnen, te weten de Kempener Koerier en het Eindhovens Dagblad. Tevens is het plan gepubliceerd en te raadplegen geweest op de gemeentelijke website gedurende de ter inzage termijn.

In de genoemde periode zijn 21 zienswijzen ingediend en ontvangen. De resultaten van de procedure van artikel 3.8 en verder van de Wet ruimtelijke ordening zijn in de zienswijzennotitie ontwerpbestemmingsplan 'Lage Heide wonen' samengevat. In deze notitie, die als bijlage is toegevoegd, is aangegeven of de ingediende zienswijzen hebben geleid tot aanpassing van het voorliggende bestemmingsplan. Daarnaast zijn er ook ambtshalve wijzigingen doorgevoerd naar aanleiding van het ontwerpbestemmingsplan.

Vaststelling

Op het gewijzigde bestemmingsplan zijn tijdens de raadsvergadering d.d. 7 juli 2011 twee amendementen ingebracht. De één had betrekking op het opnemen van maximale bouwhoogtes op de verbeelding van het bestemmingsplan, de ander op het opnemen van nader uitgevoerd verkeersonderzoek in de toelichting. De gemeenteraad heeft vervolgens het bestemmingsplan met inachtneming van beide amendementen vastgesteld.

Na de raadsvergadering is het bestemmingsplan aangepast op basis van de amendementen. Voor elk bouwvlak op de verbeelding is een maximale bouwhoogte aangegeven. Ook is paragraaf 5.1.6.4 in de toelichting ingevoegd, waarin de resultaten van het nader verkeersonderzoek zijn beschreven. De rapportages van het nader onderzoek zijn opgenomen als bijlage bij de toelichting.

Crisis- en herstelwet

Op voorliggend bestemmingsplan 'Lage Heide wonen' is de Crisis- en herstelwet van toepassing. De wet zorgt voor kortere procedures, waardoor bouwprojecten sneller kunnen worden uitgevoerd. Met de Crisis- en herstelwet zorgt de overheid er in deze economisch zware tijden voor dat gezonde bedrijven niet omvallen, mensen hun baan behouden en de economische structuur van Nederland sterker wordt.

Het van toepassing zijn van de Crisis- en herstelwet heeft voor een bestemmingsplan onder andere de volgende gevolgen:

  • Passeren materiële gebreken: de rechter kan materiële gebreken aan een besluit passeren indien vaststaat dat zonder dat gebrek geen ander besluit zou zijn genomen, en dat de belangen van belanghebbenden niet geschaad zijn.
  • Versnelde behandeling/uitspraak binnen 6 maanden.
  • Geen pro forma beroep/geen nadere gronden: dit betekent dat een beroepschrift binnen de indieningstermijn van 6 weken volledig moet zijn, latere aanvullingen zijn niet mogelijk.
  • Invoering relativiteitsvereiste: een belanghebbende kan zich alleen beroepen op rechtsnormen die strekken tot bescherming van de belangen van de belanghebbende.
  • Na vernietiging geen nieuw onderzoek: tenzij het onderzoek reden was voor vernietiging. Maar zorgvuldigheid blijft vereist, indien het onderzoek verouderd is moet het mogelijk wel geactualiseerd worden.
  • Beperking beroepsrecht gemeente/provincie: gemeente/provincie kan echter wel naar civiele rechter als restrechter.