direct naar inhoud van 8.5 Lucht
Plan: Buitengebied De Voorste Stroom
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2008029-e001

8.5 Lucht

De belangrijkste wet- en regelgeving voor luchtkwaliteit is de Wet luchtkwaliteit. Deze is op 15 november 2007 in werking getreden. Met de 'Wet luchtkwaliteit' wordt de wijziging van de Wet milieubeheer op het gebied van luchtkwaliteitseisen (Hoofdstuk 5 titel 2 Wm, Stb. 2007, 414) bedoeld. De 'Wet luchtkwaliteit' vervangt het Besluit luchtkwaliteit 2005. De kern van de 'Wet luchtkwaliteit' bestaat uit de (Europese) luchtkwaliteitseisen. Verder bevat zij basisverplichtingen op grond van de richtlijnen, namelijk: plannen, maatregelen, het beoordelen van luchtkwaliteit, verslaglegging en rapportage. De wet voorziet in het zogenaamde Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Dit samenwerkingsprogramma zal in 2009 in werking treden. De gemeente Tilburg heeft er voor gekozen om toe te treden tot het NSL. Onderdeel van het NSL is een monitoringsprogramma.

Uit dit programma, de saneringstool, blijkt dat voor de richtjaren 2010 en 2015 voor de binnenstedelijke wegen nergens meer in Tilburg overschrijdingen van wettelijke normen zullen voorkomen. Voorwaarde hierbij is dat de maatregelen zoals genoemd in het NSL tijdig worden uitgevoerd.

Uit berekeningen die voor de jaarlijkse rapportages luchtkwaliteit worden gemaakt blijkt dat in de directe omgeving van het plangebied voor het zichtjaar 2010 en 2015 alleen in de direct langs de A58 overschrijdingen van wettelijke normen voorkomen. Het gaat hier om overschrijdingen met betrekking tot de concentraties fijn stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2) . Dit is voor het zichtjaar 2015 in onderstaande plaatjes weergegeven (bron TNO luchtkwaliteit 2007-2015, 2008-D-R0071/C) .

Het onderhavig plan is in hoge mate conserverend van aard; er vinden geen grootschalige nieuwe ontwikkelingen plaats. Bovenstaande houdt in dat door voorgenomen bestemmingsplanwijziging de luchtkwaliteit 'niet in betekenende mate' zal verslechteren. Er wordt voldaan aan artikel 5.16 lid 1 sub c uit de Wet milieubeheer.

Sinds 1 december 2008 is het Besluit gevoelige bestemmingen in werking getreden. Doel van dit besluit is om bij (dreigende) overschrijdingen van luchtkwaliteitsnormen de nieuwe vestiging van gevoelige bestemmingen en een toename van op dergelijke locaties verblijvende personen te voorkomen. In artikel 3 van dit besluit zijn de luchtgevoelige functies benoemd. Deze zijn;

  • Gebouwen ten behoeve van basisonderwijs , voortgezet onderwijs of overig onderwijs aan minderjarigen
  • Gebouwen ten behoeve van kinderopvang
  • De functies verzorgingstehuis, verpleeghuis of bejaardentehuis
  • Een combinatie van bovengenoemde functies en gebouwen waarvan dergelijke functies onderdeel zijn

Vanuit het besluit is er een onderzoeksplicht binnen de opgenomen zones van 300 meter vanaf de rand van een rijksweg en 50 meter vanaf de rand van een provinciale weg.

In het bestemmingsplan is mogelijkheid opgenomen dat op beperkte schaal kinderopvang is toegestaan mits dit milieuhygiënisch mogelijk is.Kinderopvang is niet mogelijk op plekken waar de luchtkwaliteitsnormen worden overschreden.

Luchtkwaliteit in 2015 (ref. TNO onderzoek luchtkwaliteit 2007-2015)
Jaargemiddelde concentratie fijn stof (maximaal 40µg/m3) in 2015

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.BSP2008029-e001_0030.png"

Aantal overschrijdingsdagen (maximaal 35) daggemiddelde concentratie
fijn stof (50µg/m3) in 2015

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.BSP2008029-e001_0031.png"

Jaargemiddelde concentratie stikstofdioxide (maximaal 40µg/m3)
in 2015

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.BSP2008029-e001_0032.png"