direct naar inhoud van 2.4 Functionele structuur
Plan: Bedrijventerrein Loven, Bosscheweg e.o. 2008
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2008015-e001

2.4 Functionele structuur

Bedrijven

Op het bedrijventerrein Loven zijn diverse soorten bedrijven vallend onder diverse milieucategorieën gevestigd. Aan de hand van de milieuvergunningen is een inventarisatie gemaakt.

In de bijgevoegde lijst (bijlage 1) is een opsomming weergegeven van bedrijven welke op basis van het bedrijvenregister Tilburg 2007 geregistreerd staan. In deze lijst is onder andere de SBI-code en de aan te houden afstand in meters tot woningen, een en ander volgens de brochure van de VNG 'Bedrijven en milieuzonering':

De afstanden hebben een indicatief karakter. Aan de hand van de lijst en aan de hand van de toegepaste zonering kan worden afgeleid welke bedrijven op een minder geschikte locatie zijn gesitueerd. Het betreft bedrijven welke in een zwaardere milieucategorie zitten dan ter plaatse wenselijk is. Deze bedrijven zijn positief bestemd. Indien het bedrijf verdwijnt, kan er uitsluitend een vergelijkbaar bedrijf terugkomen en niet een geheel ander bedrijf in dezelfde zware milieucategorie.

Bedrijfswoningen

De aanwezige bedrijfswoningen die in het plangebied zijn gesitueerd en als zodanig aangewezen op de plankaart kunnen gehandhaafd blijven. Nieuwe bedrijfswoningen zijn niet toegestaan

Woningen

In het plangebied komen ook regulier woningen voor, niet zijnde bedrijfswoningen. Deze burgerwoningen zijn geconcentreerd aan de Nautilusstraat, Kapitein Nemostraat en de Bosscheweg. In het gehele plangebied zijn circa 80 woningen gelegen. Daarnaast is er een woonwagenlocatie aanwezig in de Kapitein Nemostraat.

Ten aanzien van woningen op het bedrijventerrein worden volgens het plan van aanpak revitalisering de volgende maatregelen voorgesteld:

  • a. het kwalitatief verbeteren van de parallelwegen langs de Bosscheweg;
  • b. scheiding van wonen en werken;
  • c. voldoende parkeergelegenheden voor de bewoners;
  • d. verbeteren van de onderhoudstoestand van wegen en groen;
  • e. de groenstructuur een woonbuurtkarakter geven;
  • f. de kapitein Nemostraat behoudt een functie voor bewoners en bedrijven;
  • g. verbeteren van de sociale veiligheid;
  • h. speelvoorzieningen moeten veiliger en moderner zijn;
  • i. herontwikkeling van de ruimte tussen Nautilusstraat en Lovense kanaaldijk.

Jachthaven

Op de kop van de insteekhaven vanaf het Wilhelminakanaal naar bedrijventerrein Loven bevindt zich, bereikbaar via de Geminiweg, een jachthaven.

Verkeer en Vervoer huidige situatie

Auto- en vrachtverkeer

De hoofdontsluiting van het verkeer vindt in noordelijke richting plaats via de Jules Verneweg en Zuiderkruisweg richting de Burgemeester Bechtweg. De Burgemeester Bechtweg sluit enerzijds aan op de A65 richting Den Bosch en Eindhoven/Breda en anderzijds op de A261 richting Waalwijk en de Randstad. In zuidelijke richting sluit de Jules Verneweg aan op de Bosscheweg, ook richting de A65. Een andere belangrijke ontsluitingsader is de Gelrebaan richting de binnenstedelijke ringbaan.

Binnen het wegennet zijn de Gelrebaan en Zuiderkruisweg als gebiedsontsluitingswegen opgenomen. De Jules Verneweg is een voorlopige gebiedsontsluitingsweg. Alle overige wegen zijn erftoegangswegen.

Scheepvaart

Langs de zuidrand van het industrieterrein stroomt het Wilheminakanaal. Aan de noordzijde van het kanaal ligt de industriehaven om goederen over te slaan bij de watertransportbedrijven.

Railverkeer

Aan de noordzijde van het industrieterrein ligt een goederenspoorlijn welke aan de westzijde aansluit op het spoor Tilburg-Den Bosch. Het spoor ligt aan de zuidzijde van de Zuiderkruisweg richting de Siriusstraat. Het goederenspoor bedient onder andere het Rail Distri Centre en een afvalcontaineroverslagterminal.

De aanwezige bedrijven genereren in zijn totaliteit veel transportbewegingen van goederen en/of personeel. Dit leidt tot een aantal verkeersproblemen, te weten:

  • onvoldoende doorstroming op de kruising van de Jules Verneweg met de Bosscheweg;
  • moeilijk oprijden van de Jules Verneweg vanuit de richting Enschotsebaan;
  • conflicten tussen fietsers en overig verkeer;
  • hoge snelheid gemotoriseerd verkeer op met name Jules Verneweg;
  • (sluip)vrachtverkeer door woonbebouwing;
  • sluipverkeer over brug bij Kapitein Nemostraat;
  • parkeren op Jules Verneweg;
  • gebrek aan parkeerplaatsen in de Watermanstraat;
  • oprijden Bosscheweg vanuit Lovense Kanaaldijk.

Parkeren

Bij het ruimtelijk ontwerp van het noordelijk deel van dit bedrijventerrein is uitgegaan van brede wegprofielen met brede groene bermen waar enerzijds laanbeplanting in staat en die anderzijds als kabels- en leidingenstrook dienen. In parkeren op de openbare weg is toentertijd niet voorzien. Uitgangspunt was en is parkeren op eigen terrein, hetgeen in het maximum bebouwingspercentage is verdisconteerd. Deze combinatie van uitgangspunten zorgt ervoor dat het bedrijventerrein een redelijk groen karakter heeft en dat het de verkeersveiligheid bevorderd, doordat het (vracht)verkeer niet belemmerd wordt door geparkeerde auto's langs de weg.

Het profiel van Loven Zuid is een stuk minder ruim door de kleinschaligere bedrijvigheid. Het gebruik van de wegen en de afwezigheid van grote aantallen zwaar (vracht)verkeer maakt parkeren langs de openbare weg hier mogelijk. In principe kunnen op deze wegen uitsluitend langsparkeervakken worden aangelegd. Haaksparkeren kan vanwege de verkeersveiligheid en doorstroming niet worden aangelegd.

De Jules Verneweg wijkt af door de parkeerhavens langs de rijbaan. Dit is geen wenselijke situatie en zal in relatie tot de toekomstige ontwikkeling van de sternetfietsroute nader bestudeerd moeten worden.

In het woongebied in Loven zuid staan circa 200 woningen en een aantal kleinschalige bedrijven. In dit gebied is parkeren langs de openbare weg toegestaan in de daarvoor aangewezen parkeervakken.

In geval van nieuwe verkavelingen of het nieuw vestigen van bedrijven op bestaande locaties dient altijd aan de parkeernormen, op eigen terrein, te worden voldaan.

Langzaam verkeer

Goed ingerichte fietsroutes zijn van belang om het fietsgebruik onder werknemers te stimuleren. Op het bedrijventerrein komen momenteel vrijliggende fietspaden voor op een deel van de Gelrebaan, de Zuiderkruisweg en een deel van de Kapitein Hatterasstraat. Het traject Kapitein Hatterasstraat (aansluiting Enschotsebaan), Jules Verneweg en Kapitein Nemostraat is onderdeel van de sternetfietsroute van het centrum van Tilburg naar Berkel-Enschot. Het deel Jules Verneweg is nog niet aan het sternet toegevoegd en moet nog gerealiseerd worden. De sternetroute over de Zuiderkruisweg is reeds gerealiseerd en zorgt voor een goede bereikbaarheid vanuit Tilburg Noord. De Jules Verneweg is voor fietsers lastig over te steken. Gestreefd wordt om dit op te lossen.

Bestudeerd wordt ook de mogelijkheid voor fietsvoorzieningen op de Siriusstraat en de Jules Verneweg ten noorden van de Kapitein Hatterasstraat.

Openbaar vervoer

De bereikbaarheid van het industrieterrein met openbaar vervoer is slecht. Over het industrieterrein rijdt geen enkele busroute. Op de Bosscheweg rijden wel enkele buslijnen, echter deze zijn niet gericht op het industriegebied. Het betreft de richting Tilburg - Den Bosch

Verkeer en Vervoer toekomstbeeld

De laatste fasen van het revitaliseringsplan Loven worden momenteel uitgevoerd. Naast dit plan is er nog een aantal aandachtspunten te noemen voor de toekomst:

Rondweg woongebied

Het woongebied in Loven zuid heeft te kampen met oneigenlijk verkeer in de woonstraten. Het is met name bedrijfsmatig (vracht)verkeer dat door de wijk rijdt om zijn bestemming te bereiken. Een rondweg zou een uitkomst bieden om dit verkeer in de woonstraten te mijden. Een deel van deze rondweg om het woongebied in Loven zuid is reeds gerealiseerd, namelijk de verlenging van de Lovense Kanaaldijk langs het kanaal. Het deel tussen de Nautilusstraat en het kanaal is nog niet gerealiseerd, waardoor (vracht)verkeer nog steeds gebruik blijft maken van het woongebied. In hoeverre dit gedeelte zal worden aangelegd is niet bekend.

Sternetroute

De ontbrekende schakel in de sternetfietsroute is het deel van de Jules Verneweg tussen de Kapitein Hatterasstraat en de Kapitein Nemostraat. Om de route aansluitend te maken wordt dit traject binnenkort gerealiseerd.

In- en uitritten bedrijven

De inrichting van de in- en uitritten van bedrijfsterreinen dienen meer uniform te worden aangelegd. In het huidige beeld zijn er situaties waar inritten perceelsbreed worden aangelegd. Uitgangspunt dient te zijn dat alle in- en uitritten een duidelijke entree van het perceel vormen en daardoor beperkt van afmeting zijn.

Parkeren

Loven noord kent door de grootschaligheid van de bedrijven een behoorlijke parkeerdruk op de eigen terreinen. Met name in het noordelijke deel van de Siriusstraat en de Watermanstraat zijn parkeerproblemen aanwezig. Een mogelijke maatregel is het inpassen van centrale parkeerplaatsen, zoals in Loven Zuid. De centrale parkeerplaats op de kruising Jules Verneweg met de Kapitein Nemostraat is een goed voorbeeld.

Verkeersveiligheid

De gemengde afwikkeling van fietsverkeer en gemotoriseerd (zwaar) verkeer op wegen als Siriusstraat en Jules Verneweg verdient nadere aandacht. Beide wegen kenmerken zich door veel vrachtverkeer en (gevoelsmatig) hoge snelheden.

Oversteekbaarheid

Verkeer vanuit de Lovense Kanaaldijk ondervindt problemen bij het oprijden van de Bosscheweg. Dit geldt tevens voor verkeer vanuit de Kapitein Hatterasstraat dat de Jules Verneweg wil oprijden of oversteken. Hier geldt het in het bijzonder voor fietsverkeer.

Verbreding Wilhelminakanaal en verbetering industriehaven

Om schepen met een groter laadvermogen in de haven van Loven te kunnen laten komen, wordt het kanaal verbreed en verdiept. In de haven zelf worden de kades verstevigd en vergroot om het vervoer over water te stimuleren.