direct naar inhoud van 4.3 Verkeer en geluid
Plan: Dorp-West 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0638.BP00001-VAS2

4.3 Verkeer en geluid

Verkeersintensiteiten

De verkeersgegevens zijn verstrekt door de gemeente voor de jaren 2007 en 2020 op de Noordbuurtseweg en de Dirk van Santhorstweg en voor de jaren 2005 en 2020 op de Burg. Detmersweg. De verkeersprognoses voor het jaar 2010 zijn gebaseerd op de aangeleverde cijfers (2005 of 2007 en 2020). Voor de voertuigverdeling op de Burg. Detmersweg is uitgegaan van een standaard verdeling voor een provinciale weg. Er is geen reden om aan te nemen dat de daadwerkelijke voertuigverdeling afwijkt. Voor de Noordbuurtseweg en de Dirk van Santhorstweg is uitgegaan van de voertuigverdeling volgens de laatst bekende gegevens. De nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied zijn zo kleinschalig van aard dat dit geen effect heeft op de verkeersintensiteiten en verkeersafwikkeling.

Tabel 4.2 Verkeersintensiteiten (mvt/etmaal)

  2007   2010   2020  
Burg. Detmersweg (N206) ten noorden van de Dirk van Santhorstweg   19.650   21.200   27.200  
Burg. Detmersweg (N206) ten zuiden van de Dirk van Santhorstweg   16.000   17.400   22.800  
Noordbuurtseweg   4.500   4.550   4.800  
Dirk van Santhorstweg   4.850   5.000   5.600  

Tabel 4.3 Voertuigverdeling

Burg. Detmersweg (N206)          
voertuigverdeling   dag   avond   nacht   etmaal  
motoren   0,7%   1,5%   0,7%   0,83%  
lichte mvt   85,3%   92,0%   85,3%   86,42%  
middelzware mvt   9,1%   4,5%   9,1%   8,33%  
zware mvt   4,9%   2,0%   4,9%   4,42%  
uurpercentage   6,7   2,7   1,10    

Noordbuurtseweg en Dirk van Santhorstweg  
voertuigverdeling   dag   avond   nacht   etmaal  
lichte mvt   94,3%   94,3%   94,3%   94,3%  
middelzware mvt   3,8%   3,8%   3,8%   3,8%  
zware mvt   1,9%   1,9%   1,9%   1,9%  
uurpercentage   7   2,6   0,7    

Wegverkeerslawaai

Beleid en normstelling

In het kader van de Wet geluidhinder (Wgh) bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-wegen. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van nieuwegeluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. Volgens artikel 74 van de Wet geluidhinder is de breedte van een geluidszone afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (stedelijk of buitenstedelijk).

Onderzoek en conclusie

Het bestemmingsplan betreft een consolidering van de planologisch bestaande situatie. Er is sprake van enkele ontwikkelingen binnen het plangebied (het positief bestemmen van de hobbymatige dierenhouderij aan de Miening en de bed & breakfast aan de Noordbuurtsehof). Dit betreft geen realisering van een (nieuwe) geluidsgevoelige bestemming (de bed & breakfast betreft namelijk een extra gebruiksmogelijkheid van een reeds bestaande woning). Omdat in dit bestemmingsplan (in planologische zin) geen andere ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt, kan onderzoek naar wegverkeerslawaai achterwege blijven.