direct naar inhoud van 2.4 Samenvatting ruimtelijke en functionele analyse
Plan: Dorp-West 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0638.BP00001-VAS2

2.4 Samenvatting ruimtelijke en functionele analyse

Ruimtelijke structuur

De kern Zoeterwoude-Dorp bevat een historisch dorpslint met beeldbepalende bebouwing. Het lint Miening-Noordbuurtseweg-Watertje-Zuidbuurtseweg vormt de ruggengraat van het dorp, waarlangs de oude dorpskern zich heeft ontwikkeld. Rondom deze dorpskern vindt het dorp haar uitbreidingen in de wijken Westwout, Vogelweide en Bloemenweide. Deze naoorlogse uitbreidingswijken met rijwoningen en gestapelde woningen hebben een heldere structuur en een planmatige sobere opzet.

De ruimtelijke structuur wordt bepaald door het samenspel van wegenstructuur, groenstructuur, water, bebouwingsstructuur, oriëntatiepunten en beeldbepalende elementen. In het plangebied vallen de lijnen van de wegenstructuur, water en groenstructuur grotendeels samen; de dragers van het gebied worden gevormd door de belangrijkste wegen - de Burg. Detmersweg, Miening-Noordbuurtseweg-Watertje-Zuidbuurtseweg, Westeindseweg en Dr. Kortmannstraat - met het hierlangs gelegen water en de groene begeleiding. De velden worden gevormd door de woonwijken Westwout, Vogelweide en Bloemenweide (zie figuur 2.1).

De karakteristiek van de lijnen en velden en van de beeldbepalende elementen, dient behouden en waar mogelijk versterkt te worden. Hierbij wordt speciale aandacht besteed aan de aanwezige cultuurhistorische waarden. Nieuwe ontwikkelingen in het gebied moeten passen binnen de ruimtelijke structuur en de karakteristiek van hun directe omgeving. Het lint Miening-Noordbuurtseweg-Watertje-Zuidbuurtseweg is het belangrijkste beeldbepalende element. De oostzijde biedt een aantal doorzichten naar het achterliggende poldergebied van de Grote Polder. Deze doorzichten zijn een kwaliteit van het lint en dienen behouden te blijven.

Functionele analyse

Wonen

De woonfunctie in het gebied blijft de primaire functie. Door de toevoeging van nieuwe woningen (eengezins- en meergezinswoningen) wordt de woningdifferentiatie vergroot. Er wordt nog gezocht naar inbreidingslocaties voor een- en tweepersoonshuishoudens.

Voorzieningen

Verspreid in het gebied komen diverse voorzieningen voor die deels buurtgericht zijn en deels een groter verzorgingsgebied kennen. Deze voorzieningen, onder meer een sport- en recreatiecentrum en een horecabedrijf, zorgen voor levendigheid in de wijk. De bewoners van het plangebied maken ook gebruik van de voorzieningen in het aangrenzende dorpscentrum (met name winkels). Binnen het plangebied is verdere uitbreiding van de voorzieningen niet voorzien en wordt ook niet nagestreefd; de woonfunctie blijft primair. Naast de woonfunctie is bij enkele woningen een andere functie toegestaan. Dit betreft bijvoorbeeld een praktijkruimte, en bed & breakfast en lichte bedrijfsmatige activiteiten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0638.BP00001-VAS2_0019.png"

Figuur 2.4 Ontwikkelingen

Groen en recreatie

Het groen in het gebied is voornamelijk kijkgroen. Tussen de woonbebouwing zijn diverse speelplekken aanwezig. De aanwezigheid en functie van het groen dient te worden behouden en zo nodig te worden versterkt.

Bedrijven

De bedrijvigheid, geconcentreerd op het bedrijventerrein de Keerweer, aan de Miening en aan de Europaweg, wordt geconsolideerd. In Bijlage 4 is een overzicht van de aanwezige bedrijven opgenomen.

Verkeer

Alle wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als 30 km/h-wegen, met uitzondering van de belangrijkste ontsluitingsweg voor het plangebied: de Burg. Detmersweg (N206). Deze weg kent een snelheidsregime van 80 km/h. De parallelstructuur langs de Burg. Detmersweg (Papeweg), heeft eveneens een snelheidsregime van 80 km/h. Het fietsverkeer wordt, afgezien van een vrijliggend fietspad langs de N206), binnen de wijken samen met het autoverkeer afgewikkeld. De bereikbaarheid van het plangebied per openbaar vervoer is redelijk te noemen; twee buslijndiensten halteren in of nabij het gebied. Het parkeren vindt over het algemeen plaats in de woonstraten en op eigen terrein, waarbij alleen in de wijk Vogelweide sprake is van lichte parkeerdruk. De realisatie van de bed & breakfast is zo kleinschalig (maximaal 6 personen) dat dit niet zal leiden tot problemen ten aanzien van parkeren in de omgeving. Tevens is de woning langs een landelijke fietsroute gelegen zodat veel bezoekers per fiets zullen komen.