direct naar inhoud van 6.2 Milieu effectrapportage
Plan: Hoek van Holland-Bedrijventerreinen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1053HvHBedrvter-oh01

6.2 Milieu effectrapportage

Het instrument milieueffectrapportage wordt gebruikt om het milieubelang een volwaardige plaats te geven in de besluitvorming. De basis hiervan ligt in de EU richtlijn m.e.r.. De richtlijn is van toepassing op de milieueffectbeoordeling van openbare en particuliere projecten die aanzienlijke gevolgen voor het milieu kunnen hebben.

De Europese regelgeving is in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd in de Wet milieubeheer en in het Besluit milieueffectrapportage (Besluit m.e.r.). In de bijlagen behorende bij het Besluit m.e.r. zijn de m.e.r.-plichtige activiteiten (de C-lijst) en de m.e.r.-beoordelingsplichtige activiteiten (de D-lijst) beschreven. Daarbij geldt een bandbreedte. Bovendien dienen bij de afweging ook nog andere factoren te worden betrokken en dient nagegaan te worden of er significant negatieve effecten te verwachten zijn op natuurgebieden.

6.2.1 Plangebied

Huidige bedrijfsactiviteiten

Met het bestemmingsplan wordt de bestaande bedrijvenfunctie vastgelegd. De bedrijfsactiviteiten van het merendeel van de bedrijven behoren maximaal tot milieucategorie 4.2. Voor een aantal bedrijven is een aparte bestemming opgenomen.

In bijlage D behorende bij het Besluit m.e.r., zijn activiteiten opgenomen die m.e.r.-beoordelingsplichtig zijn. Uit inventarisatie is gebleken dat binnen het bestemmingsplangebied 3 bedrijven aanwezig zijn die bedrijfsactiviteiten verrichten die voorkomen op deze zogenaamde D-lijst. Het gaat om de volgende bedrijven:

  • DSM Resins BV;

DSM Resins BV is een bedrijf gelegen aan de Slachthuisweg 30 waar kunstharsen worden geproduceerd.

Deze bedrijfsactiviteit valt onder de activiteiten genoemd onder D 34.4 op de D-lijst. Het gaat hierbij om de oprichting, wijziging of uitbreiding van een installatie, behorend tot de chemische industrie, bestemd voor de behandeling van tussenproducten en vervaardiging van chemicalien, in gevallen waarin de activiteit betrekking heeft op een productiecapaciteit van 100.000 ton per jaar of meer.

De productiecapaciteit van DSM Resins BV is 89,1 kTon per jaar. Het maximum bebouwingspercentage is overeenkomstig de feitelijke situatie zodat er geen uitbreidingsmogelijkheden zijn.

  • Synres Almoco;

De Synres Almoco is gelegen aan de Kulkweg 102. Het betreft een productiebedrijf voor kunststof grondstoffen (thermohardende persmassa's). Deze bedrijfsactiviteiten vallen onder categorie D 34.4 op de D-lijst.Het gaat hierbij om de oprichting, wijziging of uitbreiding van een installatie, behorend tot de chemische industrie, bestemd voor de behandeling van tussenproducten en vervaardiging van chemicalien, in gevallen waarin de activiteit betrekking heeft op een productiecapaciteit van 100.000 ton per jaar of meer. De productiecapaciteit van Synres Almoco bedraagt maximaal 2500 ton per jaar.

In geval van zowel DSM als Synres Almoco liggen de huidige capaciteiten ver onder de grenswaarden uit de D-lijst. Gelet op de relatief kleine omvang van het bedrijfsperceel van Synres Almoco kan hier tevens geen wezenlijke uitbreiding van de omvang van de bedrijfsactiviteiten plaatsvinden. DSM kan op grond van het bestemmingsplan niet uitbreiden. Tevens liggen beide bedrijven niet in de nabije omgeving van woningen of natuur. Voor de bestemming van deze bedrijven geldt dus dat er geen sprake is van oprichting, wijziging of uitbreiding van de activiteit D 34.4, zodat er geen m.e.r.-beoordelingsplicht geldt.

  • Afvalwaterzuiveringsinstallatie Nieuwe Waterweg (AWZI)

De AWZI verwerkt huishoudelijk afval en afval van bedrijven uit het Westland. Deze bedrijfsactiviteiten vallen onder de activiteiten die benoemd zijn onder D18.4 op de D-lijst. Het gaat hierbij om de oprichting, wijziging of uitbreiding van een rioolwaterzuiveringsinstallatie die deel uitmaakt van een inrichting als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Waterwet, in gevallen waarin de activiteit betrekking heeft op een capaciteit van 50.000 inwonerequivalenten of meer. De AWZI heeft een capaciteit van 110.000 inwonerequivalenten.

De AWZI is in het bestemmingsplan vastgelegd op de huidige omvang, namelijk op 110.000 inwonerequivalenten per jaar. Door deze wijze van bestemmen is er geen sprake van een m.e.r.-beoordelingsplicht.

In bijlage 1, behorende bij de planregels van dit bestemmingsplan is de Staat van bedrijfsactiviteiten opgenomen. Binnen deze Staat van bedrijfsactiviteiten zijn alle activiteiten die voorkomen in bijlage D van het Besluit m.e.r. uitgesloten. Hiermee is de vestiging van nieuwe m.e.r.-beoordelingsplichtige bedrijfsactiviteiten binnen het plangebied niet rechtstreeks mogelijk.

Wijzigingsbevoegdheid

Bedrijfsactiviteiten die voorkomen in bijlage D van het Besluit m.e.r. zijn pas toegestaan na planwijziging op grond van artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening. Hiervoor is een aparte Staat van bedrijfsactiviteiten bij de planregels gevoegd als Bijlage 2.

Ingevolge artikel 7.2, eerste lid, aanhef en onder b, en tweede lid, van de Wet milieubeheer, in samenhang met artikel 2, tweede en derde lid, van het Besluit m.e.r. 1994 dient een milieueffectrapport voor plannen te worden gemaakt, voor zover dit plan een kader vormt voor een besluit als omschreven in kolom 4. De wijzigingsplannen voor alle D-bedrijven van de lijst staan, samen met het bestemmingsplan, genoemd in kolom 3 van bijlage D. Van kaderstelling is in dit geval geen sprake. Als zich ter plaatse een D-bedrijf wil vestigen, zal in het kader van het wijzigingsplan een vormvrije m.e.r.-beoordeling gemaakt moeten worden. Als daaruit blijkt dat sprake is van een mer-beoordelingsplicht dan zal voor het wijzigingsplan een planMER gemaakt moeten worden.

Conclusie

Het bestemmingsplan legt de bestaande situatie vast en laat geen nieuwe m.e.r.-beoordelingsplichte activiteiten rechtstreeks toe. Gelet hierop hoeft geen milieueffectrapport opgesteld te worden.