direct naar inhoud van 5.3 Geluid
Plan: Randmeer
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0313.randmeer0800-0002

5.3 Geluid

In opdracht van de gemeente is door het verkeerskundig adviesbureau BonoTraffics bv aandacht besteed aan de geluidsbelasting van het verkeer op de nieuw te realiseren wegen. In het rapport 'Verkeerskundig advies gebied Oostmaat' (nr. BT-BST-09-004, concept d.d. 7 mei 2010) is bekeken of de toekomstige verkeersbewegingen leiden tot een overschrijding van de grenswaarden die hier in de Wet geluidhinder (Wgh) aan gesteld worden.
In het kader van het Integraal Verkeersbeleidsplan zijn alle bestaande wegen in het plangebied aangewezen als een erftoegangsweg B en ingericht als 30 km/uur-gebied. Dit geldt ook voor de nieuwe geplande wegen in het gebied Zuyderzee en de nieuwe ontsluitingsweg vanaf de Garnalenweg. Deze wegen hebben geen geluidzone en vallen daarmee buiten de reikwijdte van de Wet geluidhinder (art 74, lid 2 Wgh). Geluidgevoelige objecten die langs een niet-gezoneerde weg zijn gelegen hoeven in principe niet in een akoestisch onderzoek betrokken te worden.

Bij de belangenafweging in het kader van een goede ruimtelijke ordening kan echter niet zomaar voorbijgegaan worden gegaan aan de geluidbelasting vanwege het wegverkeer op een niet-gezoneerde weg. Daarom is in het akoestisch onderzoek de geluidbelasting vanwege het wegverkeer op de nieuwe ontsluitingsweg bepaald.
Uit het onderzoek blijkt dat de geluidbelasting (inclusief aftrek van 5 dB ex artikel 110g Wgh) vrijwel nergens hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Op een tweetal meetpunten is een geluidbelasting berekend van respectievelijk 49 dB en 54 dB. In het eerste geval betreft het de eerste verdieping van een bestaande bedrijfswoning en in het tweede geval een herbouwmogelijkheid van een gesloopte woning.

Zoals eerder is gemeld zal op deze ontsluitingsweg de maximumsnelheid 30 km/uur gaan bedragen. Doordat deze weg buiten de reikwijdte van de Wet geluidhinder valt kan formeel geen ontheffing van de 'ten hoogst toelaatbare geluidbelasting' worden verleend. De berekende geluidbelastingen vallen ruimschoots binnen de maximale ontheffingswaarde.
In de berekening in het rapport is ervan uitgegaan dat de nieuwe ontsluitingsweg wordt verhard met klinkers. Om de geluidbelasting te reduceren, wordt in het rapport de suggestie gedaan om dicht asfaltbeton aan te brengen in plaats van de geplande elementenverharding (klinkers). Dit geeft een afname van de geluidbelasting van circa 4 dB. Indien nodig kan met aanvullende gevelmaatregelen worden voldaan aan de vereiste binnenwaarden voor woningen.