direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Bedrijventerreinen Staphorst
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0180.6102011001-VS02

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Bedrijvigheidsplan

Door de gemeente Staphorst is in 2004 een bedrijvigheidsplan opgesteld, dat op 23 november 2004 door de gemeenteraad is vastgesteld. In 2009 is dit plan geactualiseerd ten behoeve van het bestemmingsplan De Esch III. In het bedrijvigheidsplan geeft de gemeente een onderbouwing van de gewenste ontwikkelingen in de gemeente met betrekking tot bedrijventerreinen en de randvoorwaarden die nodig zijn om deze ontwikkeling te realiseren. Het bedrijvigheidsplan heeft tot doel de gemeente te faciliteren bij het lokaal ruimte scheppen voor de ontwikkeling van bedrijvigheid en daarmee werkgelegenheid. Om de werkgelegenheid in stand te houden en te vergroten is het noodzakelijk om voldoende bedrijventerrein te hebben. De gemeente wil allereerst kunnen voldoen aan de lokale behoefte. Daarnaast wil de gemeente de mogelijkheid hebben om incidenteel een bedrijf van buitenaf toe te laten in Staphorst. Om de toekomstige vraag naar bedrijventerrein te bepalen is een behoefteraming gedaan. Er wordt voor de lange termijn uitgegaan van een jaarlijkse behoefte naar bedrijventerrein van circa 3,9 tot 6,0 hectare. De komende jaren zal allereerst het bedrijventerrein De Esch in zuidelijke richting worden uitgebreid. Hierdoor is er in de komende jaren meer dan voldoende aanbod aan bedrijventerrein.

Binnen de gemeente Staphorst zijn De Baarge (parallel aan de spoorlijn Zwolle-Meppel) en De Esch de belangrijkste bedrijventerreinen. Beide terreinen zijn aan te merken als "gemengde bedrijventerreinen". Om in de nabije toekomst ook te kunnen voldoen aan de behoefte aan mogelijkheden voor de verplaatsing en/of nieuwvestiging van kleinere bedrijven (met bedrijfswoningen) is er voor het gebied "Oosterparallelweg" een plan in ontwikkeling gebracht. De Esch is bedoeld voor de wat grootschaliger en (relatief) zwaardere bedrijven.

2.4.2 Bedrijfswoningen

De gemeente Staphorst heeft in het kader van de aangescherpte milieuregelgeving en gelet op de schaarste aan bedrijfsterreinen voor De Esch III als uitgangspunt genomen dat nieuwvestiging van bedrijfswoningen niet mogelijk wordt gemaakt. Daarmee wordt aangegeven dat de gronden op het bedrijventerrein alleen bedoeld zijn voor de vestiging van bedrijven.

Bedrijfswoningen zijn milieugevoelige functies. Het toestaan van bedrijfswoningen heeft consequenties voor de omliggende bedrijven in verband met milieutechnische aspecten. De aanwezigheid van bedrijfswoningen houdt een beperking in voor de bedrijfsvoering van bestaande bedrijven of de vestiging van nieuwe (milieubelastende) bedrijven.

Het kan tot gevolg hebben dat nabijgelegen bedrijven in het kader van de omgevingsvergunning aan strengere eisen moeten voldoen. Ze kunnen worden beperkt in hun uitbreidingsmogelijkheden.

Bedrijfswoningen zijn op het bedrijventerrein Oosterparallelweg in bepaalde gebieden wel toegestaan (bestaande rechten). Ook voor de Baarge worden de bestaande rechten gerespecteerd. Hieronder wordt begrepen de mogelijkheid om met een planologische afwijkvergunning een bedrijfswoning toe te staan. Het is alleen toegestaan onder voorwaarden in een aangeduid gebied.

2.4.3 Groenbeleidsplan

In het groenbeleidsplan van de gemeente Staphorst wordt de volgende visie geformuleerd: "Ter versterking van het authentieke karakter van de gemeente Staphorst wordt gestreefd naar een kwantitatief en kwalitatief goede groenvoorziening. Het doel is het groen een karakteristiek en structureel onderdeel te laten zijn van de openbare ruimte. Hierbij moet aandacht zijn voor:

  • De identiteit en herkenbaarheid van kernen, straten, landschappen et cetera.
  • Leefbaarheid en veiligheid van woon- en werkgebieden.
  • Recreatief gebruik en beleving van natuurwaarden in de openbare ruimte.
  • Efficiënte werkwijze en kostenbeheersing.

Door middel van kaarten is een basisgroenstructuur voor elke kern vastgelegd, die als uitgangspunt dient voor bestemmingen, verkoop, aanleg of renovatie van groenstroken.

Op de kaarten van de basisgroenstructuur wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende groensoorten:

  • Bomenrijen.
  • Basisgroenstroken.
  • Specifieke (groene) plekken.
  • Wijkbeplantingen.

In bestemmingsplannen kunnen basisgroenstroken als groenbestemming worden vastgelegd. Deze stroken komen niet voor verkoop en/of verhuur in aanmerking. Bij planvorming en bij uitvoering van het kapvergunningenbeleid kan de boomstructuur worden versterkt en/of op bestaande basisgroenstroken worden aangesloten. De wijkbeplantingen kunnen worden benut om grootschalige structuren (bomenrijen en groenstroken) met elkaar te verbinden en zodoende te versterken.

Als uitwerking van het groenbeleidsplan heeft de gemeente het initiatief genomen voor het herstel van het karakteristieke elzensingellandschap bij Rouveen. Hier zijn 9 kilometer elzensingels bij 20 particuliere eigenaren opgeknapt, waardoor bedrijventerrein De Esch landschappelijk beter is ingepast. De gemeente is vanwege haar inzet voor verschillende landschapsprojecten winnaar geworden van de Gemeentelijke Landschapsprijs 2010.

2.4.4 Revitaliseringsplan De Baarge

Door de gemeente Staphorst is een revitaliseringsplan opgesteld voor bedrijventerrein De Baarge. Dit plan is gericht op een duurzame kwaliteitsverbetering van het bedrijventerrein om in de toekomst de continuïteit te waarborgen. Het bedrijventerrein is niet sterk verouderd of van slechte kwaliteit maar kan toch nog wel enkele verbeteringen gebruiken. Punten die volgens het plan verbeterd kunnen worden zijn:

  • een betere en veiligere ontsluiting vanaf de A28 via de Achthoevenweg en J.J. Gorterlaan;
  • doorstroming van de Industrieweg en Westerparallelweg;
  • juiste bedrijf op de juiste plaats: verplaatsen en herstructureren;
  • uniform gebruik van bermen, niet voor oneigenlijk gebruik;
  • gevelvernieuwing; erfafscheidingen plaatsen en groen verbeteren.

Doel van deze kwaliteitsverbetering is het behalen van 3 sterren in de kwaliteitsscan van de provincie (nu 2 sterren). Inmiddels is begonnen met het maken van de verbeteringen, onder meer door het aanpassen van de Achthoevenweg en J.J. Gorterlaan.

2.4.5 Detailhandelsvisie

Trends en ontwikkelingen in de vraag- en aanbodzijde van de detailhandel, nieuw ruimtelijk locatiebeleid en decentralisering maakt dat gemeenten, regiobesturen en provincies meer verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van detailhandelsbeleid. De gemeente Staphorst heeft samen met het bedrijfsleven het initiatief genomen om te komen tot een nieuwe gemeentelijke detailhandelsvisie.

In het midden van de jaren negentig is de laatste detailhandelsvisie voor Staphorst opgesteld. Daarna is in 2002 nog een distributieplanologisch onderzoek uitgevoerd om te bepalen in welke mate er ruimte was voor nieuwe winkels in Staphorst. In 2010 heeft de gemeente Staphorst geparticipeerd in het Koopstromenonderzoek Oost-Nederland. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat Staphorst een groot draagvlak voor dagelijkse artikelen en een aanzienlijk draagvlak voor (een deel van de) niet dagelijkse artikelen heeft. Ook bleek dat er in vergelijking tot 10 jaar geleden zowel kwantitatief al kwalitatief op veel aspecten sprake was van vooruitgang.

Enerzijds geeft dit reden tot tevredenheid. Anderzijds bieden de uitkomsten ook aanknopingspunten en aandachtspunten voor de toekomst. Hoe kan Staphorst haar huidige verzorgingsfunctie behouden dan wel versterken? De gemeente Staphorst heeft daarom in samenwerking met de Ondernemersvereniging Staphorst Rouveen (OSR) en de Rabobank het initiatief genomen om de huidige positie te bepalen en een visie op de toekomst van de detailhandel in Staphorst op te stellen.

Met de detailhandelsvisie wordt antwoord gegeven op een tweetal vragen:

  • Waar staat Staphorst momenteel?
  • Is er marktruimte voor eventuele verdere uitbreiding van de detailhandel in Staphorst?

I&0 Research is gevraagd om in aanvulling op het koopstromenonderzoek aanvullend ruimtelijk-economische onderzoek uit te voeren naar het functioneren van de detailhandel en andere centrumvoorzieningen in Staphorst en op basis hiervan een visie te formuleren die ingaat op de wijze waarop de detailhandelsfunctie van de gemeente Staphorst kan worden versterkt.

In dit kader is met name detailhandel op de bedrijventerrein van belang. In de conceptvisie is aangegeven dat detailhandel op bedrijventerreinen niet wenselijk is, maar in voorkomende gevallen concentratie op de Esch de voorkeur heeft. In aansluiting op de provinciale Omgevingsverordening dienen nieuwe initiatieven gericht op volumineuze en grootschalige detailhandel geen ruimte geboden te worden. Voor bestaande detailhandelsvoorzieningen op bedrijventerreinen is handhavings- en gedoogbeleid nodig. De detailhandelsvisie is als Bijlage 6 toegevoegd aan dit plan.

2.4.6 Externe veiligheidsvisie

De gemeente heeft het extern veiligheidsbeleid uitgewerkt in de Externe Veiligheidsvisie gemeente Staphorst van 7 maart 2007. Aanleiding hiervoor is dat op landelijk niveau is afgesproken dat iedere gemeente zijn eigen externe veiligheidsbeleid dient te voeren. Conform het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) zijn milieukwaliteitseisen op het gebied van externe veiligheid geformuleerd. De milieukwaliteitseisen zijn wettelijke normen die zijn gericht op bestuursorganen en moeten leiden tot een bepaalde veiligheidssituatie in een bepaald gebied.

Voor het opstellen van het externe veiligheidsbeleid is de situatie in de gemeente Staphorst geïnventariseerd en in kaart gebracht op een signaleringskaart. Uit deze inventarisatie is gebleken dat binnen de gemeente een aantal risicobronnen aanwezig is, waarop het externe veiligheidsbeleid betrekking heeft. Het gaat om een aantal inrichtingen, onderverdeeld in BEVI-inrichtingen en overige risicobronnen, waar gevaarlijke stoffen aanwezig zijn. Naast de stationaire bronnen zijn ook de transporten van gevaarlijke stoffen van belang, met name gaat de aandacht uit naar het transport van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor en via buisleidingen (aardgas).

In het externe veiligheidsbeleid is uiteengezet op welke wijze met het aspect externe veiligheid dient te worden omgegaan in ruimtelijke plannen en in milieuvergunningen. In ruimtelijke zin is in het beleid onderscheid gemaakt in verschillende gebiedstypen binnen de gemeente. Zo is er onderscheid gemaakt in woongebieden, bedrijfsterreinen, recreatiegebieden en het overige gebied van de gemeente. Daarnaast is onderscheid gemaakt in bestaande en nieuwe situaties.

Het externe veiligheidsbeleid is op zodanige wijze geformuleerd dat het beleid geen belemmeringen in de werkzaamheden moet opleveren, maar juist kansen moet bieden en een hulpmiddel is bij de uitvoering van de externe veiligheidstaak, waarbij een zo veilig mogelijke omgeving moet worden gewaarborgd.

2.4.7 Welstandsnota

Een bestemmingsplan is erg belangrijk voor het bouwrecht. Omgevingsvergunningen worden immers getoetst aan de regels uit het bestemmingsplan. Naast de bestemmingsplanbepalingen en de bouwtechniek is het uiterlijk van een bouwwerk erg belangrijk. Hiervoor is welstandsbeleid opgesteld. Het welstandsbeleid is opgesteld aan de hand van gebiedsgerichte welstandscriteria. Deze criteria zijn weer gekoppeld aan deelgebieden. De verschillende deelgebieden hebben een duidelijk waarneembare samenhang door de verschijningsvorm en functie van de bebouwing in combinatie met de stedenbouwkundige opzet. Vaak is de bebouwing ook in dezelfde periode gerealiseerd. Naast de verschijningsvorm en de functie is ook de hoofdstructuur een middel om tot een gebiedsindeling te komen.

Naast de Welstandsnota die het algemene welstandsbeleid beschrijft zijn er specifieke beeldkwaliteitsplannen voor De Esch en Oosterparallelweg. Daarnaast wordt er voor De Baarge een nieuw beeldkwaliteitsplan opgesteld.