direct naar inhoud van 5.1 Geluid
Plan: Bestemmingsplan Bornsche Maten, Uitwerkingsplan Singelwonen 2de fase
Status: vastgesteld
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpBMuw005-oh01

5.1 Geluid

5.1.1 Wettelijk kader

De Wet geluidhinder (Wgh) bevat geluidnormen en richtlijnen over de toelaatbaarheid van geluidniveaus als gevolg van rail- en wegverkeerslawaai en industrielawaai. De Wgh geeft aan dat een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd bij het voorbereiden van de vaststelling van een bestemmingsplan of het nemen van een omgevingsvergunning indien het plan een geluidgevoelig object mogelijk maakt binnen een geluidszone van een bestaande geluidsbron of indien het plan een nieuwe geluidsbron mogelijk maakt.

Railverkeerslawaai en industrielawaai zijn in het voorliggende geval niet van toepassing. Op het aspect wegverkeerslawaai wordt hierna nader ingegaan.

5.1.2 Wegverkeerslawaai
5.1.2.1 Algemeen

Alcedo heeft in het voorliggende geval een akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai uitgevoerd in verband met de ligging van het plangebied binnen de geluidszone van de Rondweg N743, de Europalaan en de Bornsche Beeklaan.

De resultaten en conclusies van dit onderzoek worden hierna behandeld. Voor een nadere toelichting hierop wordt verwezen naar het onderzoeksrapport welke is opgenomen als Bijlage 2 bij deze toelichting.

5.1.2.2 Onderzoeksresultaten akoestisch onderzoek

Uit de berekeningsresultaten blijkt dat voor de Rondweg N743 en de Bornsche Beeklaan wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en dat voor de Europalaan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De maximaal toelaatbare grenswaarde van 53 dB wordt niet overschreden.

Onderzocht is of de geluidsbelasting gereduceerd kan worden door het treffen van maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied. Gebleken is dat maatregelen op civieltechnische, stedenbouwkundige en/of financiële bezwaren stuiten. Indien maatregelen op bezwaren stuiten kan overwogen worden om burgemeester en wethouders te verzoeken hogere grenswaarden vast te stellen.

Voor de beoordelingspunten met een geluidsbelasting hoger dan 48 dB ten gevolge van wegverkeerslawaai zal een hogere grenswaarde worden vastgesteld. Ten gevolge van wegverkeer van de Europalaan dienen de volgende hogere waarden te worden aangevraagd zoals weergegeven in de onderstaande tabel. In bijlage 1 van het akoestisch onderzoeksrapport ( zie Bijlage 2) worden in een figuur de woonblokken met de hogere waarde gepresenteerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0147.BpBMuw005-oh01_0011.png"

Alle woningen met een hogere waarde hebben één of meerdere geluidsluwe gevels per weg, de buitenruimte gelegen aan deze gevels heeft een geluidsniveau niet hoger dan de ambitiewaarde.

Om het college van Burgemeester en Wethouders in staat te stellen hogere grenswaarden vast te stellen, dient ook het geluid van andere (gezoneerde) geluidsbronnen op de betreffende geluidsgevoelige bestemming inzichtelijk gemaakt, en beoordeeld te worden. Cumulatie behoeft alleen uitgevoerd te worden indien de voorkeursgrenswaarden van de verschillende bronnen overschreden worden.

Uit de berekeningsresultaten blijkt dat maximaal voorkomende gecumuleerde geluidsbelasting Lcum = 55 dB bedraagt. Hiermee wordt voldaan aan de maximaal toelaatbare grenswaarde van 53 dB inclusief de 5 dB correctie conform art. 110g Wgh. Deze gecumuleerde geluidsbelasting wordt daarom toelaatbaar geacht.

De initiatiefnemer van het plan zal bij aanvraag om omgevingsvergunning moeten aantonen dat het binnenniveau in de woningen ten gevolge van wegverkeerslawaai voldoet aan de gestelde wettelijke eisen. Hiervoor zal aanvullend akoestisch onderzoek noodzakelijk zijn.

5.1.3 Conclusie

Voor wat betreft het aspect wegverkeerslawaai dient een hogere grenswaarde te worden vastgesteld. Deze hogere grenswaarde zal voor in totaal maximaal 5 woningen worden vastgesteld.

Daarnaast zal de initiatiefnemer van het plan bij aanvraag om omgevingsvergunning moeten aantonen dat het binnenniveau in de woningen ten gevolge van wegverkeerslawaai voldoet aan de gestelde wettelijke eisen. Hiervoor zal aanvullend akoestisch onderzoek noodzakelijk zijn.