direct naar inhoud van 4.9 Externe veiligheid
Plan: It Joo Oudega
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1900.2011middBPitjoo-onhe

4.9 Externe veiligheid

De regelgeving voor externe veiligheid is opgenomen in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi). Dit besluit beoogt naast de verankering van de normen voor externe veiligheid in wetgeving tevens het beleid te harmoniseren en de mogelijkheid te creëren om rampenbestrijding en zelfredzaamheid van personen te betrekken bij de besluitvorming over milieu en ruimtelijke ordening. Bij een bestemmingsplan(wijziging) moet volgens het Bevi het plangebied worden getoetst aan het vigerende beleid voor externe veiligheid. Om de ontwikkeling verder in procedure te kunnen brengen is het noodzakelijk aan te tonen dat:

  • het plangebied geen onaanvaardbare risico's veroorzaakt voor de omliggende bebouwing;
  • de omgeving geen onaanvaardbare risico's veroorzaakt voor de voorgenomen ontwikkeling.

De uitgangspunten van het externe veiligheidsbeleid kunnen als volgt worden samengevat:

  • Burgers mogen voor de veiligheid en hun woonomgeving rekenen op een minimum be-schermingsniveau (plaatsgebonden risico = PR).
  • De kans op een groot ongeluk met veel slachtoffers moet expliciet worden afgewogen en verantwoord (groepsrisico = GR).

Het PR is de berekende kans per jaar, dat een persoon overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval bij een risicobron, aangenomen dat hij op die plaats permanent en onbeschermd verblijft. De grenswaarden voor kwetsbare objecten moet in acht genomen worden. Voor beperkt kwetsbare objecten zijn dit richtwaarden, waarvan om gewichtige redenen afgeweken mag worden (verantwoordingsplicht). Het GR is de kans per jaar dat een groep mensen gelijktijdig overlijdt door een ongeval met gevaarlijke stoffen. Voor het GR geldt een oriënterende waarde. Wanneer deze wordt overschreden, geldt de verantwoordingsplicht. Het groepsrisico moet worden gezien als een maat voor maatschappelijke ontwrichting.

Voor de ontwikkeling van bedrijventerrein It Joo is een risico-inventarisatie uitgevoerd. Volgens het Bevi kunnen de voorgenomen ontwikkeling (bedrijven en bedrijfswoningen) aangemerkt worden als (beperkt) kwetsbare objecten. Omliggende objecten kunnen gevaar opleveren voor deze functies. Hieronder is weergegeven welke risicovolle objecten nabij het plangebied zijn gelegen. Hierbij is gekeken naar transport gevaarlijke stoffen, inrichtingen, LPG-tankstations en buisleidingen. Tijdens deze inventarisatie zijn de objecten die mogelijk een risico vormen geïdentificeerd.

Inventarisatie

Het bestemmingsplan sluit de vestiging van risicovolle bedrijven uit. Dit betekent dat de komst van het bedrijventerrein geen invloed heeft op de kwetsbare objecten in de omgeving. Om te beoordelen of er sprake is van externe veiligheidsrisico's voor het plangebied is geïnventariseerd welke mogelijk risicovolle objecten in de directe omgeving van het plangebied aanwezig zijn. Het gaat om de volgende (mogelijke) risicovolle objecten:

  • Tankstation S. Attema;
  • Wegen;
  • Spoorwegen;
  • Vaarwegen;
  • Leidingen.

Tankstation S. Attema

Het enige nabijgelegen risicovolle object is het LPG-tankstation S. Attema. Dit LPG-station met een vergunde doorzet van 1000 m3 per jaar ligt op ruim 4 kilometer ten zuidoosten van het plan-gebied. De contour van het plaatsgebonden risico (10-6 contour) van dit object bedraagt volgens de Regeling externe veiligheid inrichtingen (Revi) per 1 juli 2007 35 meter vanaf het vulpunt. Het invloedsgebied van het GR is 150 meter. Het plangebied ligt derhalve op voldoende afstand van het tankstation.

N359 en A7

De provinciale weg N359 en rijksweg A7 zijn gelegen op circa 6 kilometer van het plangebied. De N359 heeft volgens de Risicoatlas wegtransport gevaarlijke stoffen geen verhoogd risico door vervoer van gevaarlijke stoffen. Op de A7 vindt regelmatig vervoer van gevaarlijke stoffen plaats. Volgens de Nota Vervoer gevaarlijke stoffen dient een vaste veiligheidszone rond het Basisnet Weg en Spoor te worden aangehouden van 30 meter en gelden er in principe geen beperkingen aan het ruimtegebruik in het gebied dat op meer dan 200 meter van een route of tracé ligt. Gezien de afstand van de planlocatie tot de weg, zijn geen risico's te verwachten voor de plannen.

Spoorlijn Leeuwarden-Stavoren

De spoorlijn Leeuwarden-Stavoren ligt op circa 1 kilometer van het plangebied. Volgens de Nota Vervoer gevaarlijke stoffen dient een vaste veiligheidszone rond het Basisnet Weg en Spoor te worden aangehouden van 30 meter en gelden er in principe geen beperkingen aan het ruimtegebruik in het gebied dat op meer dan 200 meter van een route of tracé ligt. Gezien de afstand van de planlocatie tot het spoor, zijn geen risico's te verwachten voor de plannen.

Prinses Margrietkanaal

Over het Prinses Margrietkanaal worden regelmatig gevaarlijke stoffen vervoerd. Het Prinses Margrietkanaal ligt op ruim 9 kilometer van het plangebied. Gezien deze afstand tot het plange-bied, zijn geen risico's te verwachten voor de plannen.

Leidingen

Uit het raadplegen van de KLIC-bedrijvengids is gebleken dat van de beheerders van hoge-druk aardgastransportleidingen, alleen Continuon belangen heeft op of rondom het plangebied. Navraag bij Continuon heeft uitgewezen dat dit geen aardgastransportleidingen betreft. Geconcludeerd kan worden dat er voor het plangebied geen externe veiligheidsrisico's bestaan van aardgastransportleidingen

Conclusie

Geconcludeerd kan worden dat er geen externe veiligheidsrisico's te verwachten zijn voor het plangebied. De wegen, spoorwegen, vaarwegen en leidingen liggen op voldoende afstand van het plangebied. Dit geldt tevens voor risicovolle objecten.