Plan: | Rotonde N223 - Noordlierweg 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1842.bp13BG02-va01 |
De provincie Zuid-Holland werkt aan het project 'N223 Duurzaam Veilig'. In het kader van de economische ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden in het Westland en de groei van de kernen is de huidige wegenstructuur niet voldoende toereikend om het verkeer tussen het Westland en de A4 op een goede en veilige manier te faciliteren. De provincie heeft daarom het project N223 Duurzaam Veilig opgestart, waarbij de N223 een reconstructie zal ondergaan. Hierbij worden de kruispunten vervangen door rotondes en wordt het profiel van de weg aangepast. In het kader van de uitvoeringsfase 2 is reeds een bestemmingsplan opgesteld voor de aanpassingen aan het tracé dat is gelegen binnen de gemeente Westland.
In het kader van dit project zal ook de kruising van de N223 met de Oostbuurtseweg en de Noordlierweg worden aangepast en zal hier een rotonde worden gerealiseerd. In het bestemmingsplan N223 Uitvoeringsfase 2 is het gedeelte van de rotonde dat is gelegen in de gemeente Westland al mogelijk gemaakt. Een deel van de rotonde is echter gelegen op het grondgebied van de gemeente Midden-Delfland. De vervanging van het kruispunt door een rotonde past niet in het vigerend bestemmingsplan.
Om de realisatie van de rotonde mogelijk te maken, wordt voor deze ontwikkeling een bestemmingsplan opgesteld. Onderdeel van dit bestemmingsplan is de toelichting. Hierin dient te worden aangetoond dat de realisatie van de rotonde niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening.
Het plangebied is gelegen in de gemeente Midden-Delfland en betreft de huidige kruising van de N223 met de Oostbuurtseweg en de Noordlierweg. De afwijking heeft alleen betrekking op het gebied dat is gelegen in de gemeente Midden-Delfland. In figuur 1.1 is de globale ligging van het projectgebied weergegeven.
figuur 1.1. Ligging plangebied
Ter plaatse van het plangebied vigeert momenteel het bestemmingsplan Buitengebied Gras. Dit bestemmingsplan is op 25 juni 2013 vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Midden-Delfland.
In dit bestemmingsplan heeft het plangebied de bestemmingen Agrarisch met waarden. Binnen deze bestemming is de realisatie van de rotonde niet mogelijk. In figuur 1.2 is een uitsnede van de plankaart van het bestemmingsplan weergegeven.
figuur 1.2. Vigerend bestemmingsplan.
In de huidige situatie is ter plaatse van het plangebied een reguliere gelijkvloerse kruising gelegen. Hierbij heeft het verkeer op de N223 voorrang op het kruisend verkeer vanaf de Noordlierweg en de Oostbuurtseweg. Ten zuiden van de N223 ligt momenteel een vrijliggend tweebaansfietspad. De kruising is gelegen in het buitengebied van Midden-Delfland en Westland. In figuur 1.3 is de huidige situatie weergegeven.
figuur 1.3 huidige situatie
Inrichting rotonde
In het kader van de aanpassingen van de N223 ten behoeve van een duurzaam veilige inrichting worden de verschillende kruispunten van de N223 vervangen door rotondes. Zo ook het kruispunt bij de Noordlierweg en de Oostbuurtseweg. Hiervoor zal een zogeheten Ei-rotonde worden gerealiseerd. Kenmerkend voor deze rotondevorm is dat de hoofdrichting met twee stroken op en twee stroken afrijdt. De zijrichtingen hebben elk één op- en één afrijstrook. Uit diverse studies blijkt dat deze vorm het meest optimaal is om het verkeer te verwerken. In figuur 1.4 is de nieuwe inrichting van de rotonde weergegeven.
figuur 1.4 nieuwe inrichting rotonde
Toetsing aan beleid
In bijlage 1 is een tabel opgenomen waarin het voornemen is getoetst aan het ruimtelijk beleid van het Rijk, de provincie en de gemeente. Geconcludeerd wordt dat dit beleid het vaststellen van het bestemmingsplan niet in de weg staat.
Toetsing aan omgevingsaspecten
Het plan is getoetst aan de sectorale aspecten. Deze toetsing is opgenomen in bijlage 2. Hieruit blijkt, dat er geen belemmeringen zijn.
Economische uitvoerbaarheid en grondexploitatie
Het project is een initiatief van de provincie. De uitvoeringskosten betreft de realisatie van een rotonde. De financiering hiervoor wordt gedragen door de provincie. Hiervoor zijn voldoende middelen beschikbaar. Er worden geen ontwikkelingen mogelijk gemaakt waarop de grondexploitatieregeling van de Wet ruimtelijke ordening van toepassing is. Het vaststellen van een exploitatieplan is daardoor niet aan de orde.
Procedure
Voor de procedure wordt het voorontwerpbestemmingsplan toegezonden aan de diverse overlegpartners in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1. Bro. De overlegpartners hebben 6 weken de tijd om te reageren op het voorontwerp. Ten behoeve van de rotonde zal een omgevingsvergunning worden verleend. Het voorontwerpbestemmingsplan diende hierbij ook als het wettelijke vooroverleg zoals is opgenomen in artikel 6.18 Bor. Dit overleg heeft reeds plaatsgevonden een beschrijving hiervan is opgenomen in bijlage 6
De maatschappelijke uitvoerbaarheid van het project wordt door de resultaten uit de wettelijke procedure voldoende gewaarborgd. Een beschrijving van de ingekomen zienswijzen is opgenomen in bijlage 7.
De Wro bepaalt dat ruimtelijke plannen digitaal en analoog beschikbaar moeten zijn. Dit brengt met zich mee dat bestemmingsplannen digitaal uitwisselbaar en op vergelijkbare wijze gepresenteerd moeten worden. Met het oog hierop stellen de Wro en de onderliggende regelgeving eisen waaraan digitale en analoge plannen moeten voldoen. Zo bevat de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP) bindende afspraken waarmee bij het maken van bestemmingsplannen rekening moet worden gehouden. De SVBP kent (onder meer) hoofdgroepen van bestemmingen, een lijst met functie- en bouwaanduidingen, gebiedsaanduidingen en een verplichte opbouw van de planregels en het renvooi.
Op de verbeelding zijn alle functies zodanig bestemd, dat het mogelijk is om met behulp van het renvooi direct te zien welke bestemmingen aan de gronden binnen het plangebied zijn gegeven en welke regels daarbij horen. Uitgangspunt daarbij is dat de verbeelding zoveel mogelijk informatie geeft over de in acht te nemen maten en volumes. De regels geven duidelijkheid over de bestemmingsomschrijving, de bouwregels en de specifieke gebruiksregels.
Bij het opstellen van de regels is aansluiting gezocht bij de standaard regels van de gemeente Midden-Delfland. Met het gebruik van een standaardbestemmingsplan beoogt de gemeente een samenhangend geheel aan bestemmingsplannen te creëren, waarbij de verschillende regelingen zo min mogelijk uiteenlopen.
De regels van het plan bestaan uit de volgende onderdelen:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begrippen
De in de regels gebruikte begrippen worden hierin omschreven ter voorkoming van misverstanden of verschil in interpretatie.
Artikel 2 Wijze van meten
Dit betreft een omschrijving van de wijze waarop het meten dient plaats te vinden.
Hoofdstuk 2 Bestemmingsbepalingen
Artikel 3 Verkeer
De gronden die benodigd zijn voor de realisatie van de rotonde zijn bestemd als Verkeer. Binnen deze bestemming zijn wegen, busstroken, opstelstroken en voet- en fietspaden toegestaan, alsmede bijbehorende voorzieningen zoals geluidwerende voorzieningen, groen, water, parkeren, nutsvoorzieningen, reclame-uitingen en water.
Hoofdstuk 3 Algemene regels
Artikel 4 Antidubbeltelregel
Deze regel dient om te voorkomen dat indien in het bestemmingsplan bij een bepaald gebouw een zeker open terrein is geëist, dat terrein nog eens meetelt bij het beoordelen van een aanvraag voor een ander gebouw, waaraan een soortgelijke eis wordt gesteld.
Artikel 5 Uitsluiting aanvullende werking bouwverordening
In dit artikel is bepaald dat de stedenbouwkundige bepalingen van de bouwverordening niet (aanvullend) van toepassing zijn.
Artikel 6 Algemene afwijkingsregels
In dit artikel zijn alle afwijkingsregels opgenomen ten behoeve van afwijken van maten.
Artikel 7 Overige regels
Indien verwezen wordt naar andere (wettelijke) regelingen dan is in dit artikel bepaald dat deze dienen te worden gelezen als op het tijdstip van de tervisielegging van het ontwerp plan.
Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels
Artikel 8 Overgangsrecht
In dit artikel staan de overgangsregels voor bestaande bouwwerken en bestaande gebruiksactiviteiten die afwijken van het bestemmingsplan;
Artikel 9 Slotregel
Dit artikel geeft de titel van de regels van het bestemmingsplan aan.
De realisatie van de Ei-rotonde past binnen het rijks-, provinciaal- en gemeentelijk beleid. Daarnaast levert de rotonde geen belemmeringen op ten aanzien van de sectorale wet- en regelgeving. De omgeving levert geen belemmeringen op voor de realisatie van de rotonde.
Ten slotte is het plan economisch uitvoerbaar en is het kostenverhaal afgedekt. Het gemeentebestuur heeft de ruimtelijke relevante belangen in de omgeving betrokken in haar afweging. Uit de ruimtelijke onderbouwing volgt dat het projectvoornemen voldoet aan de eis van een goede ruimtelijke ordening.