direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2021
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1735.BGxVeegplan2021-VS10

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Met dit Veegplan wordt het bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente (Vastgesteld op 16 december 2014) inclusief herziening 2015 (vastgesteld op 9 december 2015), herziening regels beleid KGO (vastgesteld op 7 maart 2017), Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2018 (vastgesteld op 10 juli 2018), Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2019 (vastgesteld 15 oktober 2019), Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2020 (vastgesteld 5 oktober 2020), gedeeltelijk herzien. Het Veegplan heeft betrekking op de regels en op onderdelen van de verbeelding. Voor het opstellen van het Veegplan zijn in eerste aanleg twee aanleidingen:

  • a. wijzigingen op perceelsniveau naar aanleiding van kleinschalige initiatieven of geconstateerde omissies;
  • b. na ruim vijf jaar werken met het bestemmingplan Buitengebied Hof van Twente, blijkt het bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente op onderdelen voor verbetering vatbaar.

1.2 Leeswijzer

De toelichting op deze herziening is als volgt opgebouwd.

In hoofdstuk 2 wordt een nadere toelichting gegeven op de wijze waarop het Veegplan juridisch is vorm gegeven. In de hoofdstukken 3 en 4 wordt ingegaan op de verschillende aanleidingen om het bestemmingsplan te herzien. Hoofdstuk 5 gaat in op de uitvoerbaarheid van het plan.

Hoofdstuk 2 Juridische planbeschrijving

Voor het opstellen van veegplannen of herzieningen zijn geen standaarden of modelafspraken voorhanden. Met de gekozen opzet van de herziening wordt getracht belanghebbenden een duidelijk inzicht te geven van de veranderingen ten opzichte van het bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente zoals vastgesteld op 16 december 2014 (hierna aangemerkt als 'moederplan'). Dit geldt ook voor de herziening 2015 (vastgesteld op 9 december 2015), herziening regels beleid KGO (vastgesteld op 7 maart 2017), bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2018 (vastgesteld op 10 juli 2018) en bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2019 (vastgesteld op 15 oktober 2019).

Deze herziening bevat de volgende onderdelen:

In de diverse hoofdstukken van de toelichting wordt inhoudelijk beschreven en gemotiveerd wat de veranderingen in dit bestemmingsplan inhouden. Ook wordt beschreven op welke onderdelen (verbeelding en/of regels) het plan wordt herzien. In dit bestemmingsplan wordt de opmaak van de regels aangepast zodat het geheel beter leesbaar en overzichtelijker wordt. Benadrukt wordt dat er inhoudelijk niets wordt gewijzigd en bestaande rechten in stand worden gehouden. De regels die wel worden herzien zijn met geel gemarkeerd indien er sprake is van een aanvullende vaststelling van de regels of doorgehaald en geel gemarkeerd indien regels worden ingetrokken. De regels worden gekoppeld aan de plangrens omdat dit bestemmingsplan ook betrekking heeft op bestemmingen die niet op de verbeelding worden herzien.

Als er op een specifieke locatie een partiële bestemmingsplanherziening- of wijziging heeft plaatsgevonden (zogenaamd postzegelplan); dan gelden de regels uit de betreffende herziening- of wijziging. Tenzij er op de locatie de verbeelding gewijzigd is in dit bestemmingsplan; dan zijn de regels van dit bestemmingsplan van toepassing.

De verbeelding bestaat uit de plangrens met daarbinnen uitsluitend de gronden waarvoor opnieuw bestemmingen en aanduidingen worden vastgesteld. Voor deze gronden zijn, naast de bestemming of aanduiding die wijzigt, ook de andere geldende bestemmingen en aanduidingen opnieuw overgenomen. Hiervan uitgezonderd zijn de gewijzigde gebiedsaanduidingen 'Milieuzone - intrekgebied' en 'Milieuzone - waterwingebied', waarvoor de onderliggende, ongewijzigde enkelbestemmingen niet zijn opgenomen.

Niet alle gronden zijn voorzien van bestemmingen en aanduidingen: op deze gronden wijzigen de bestemmingen en aanduidingen uit de vier voornoemde bestemmingsplannen niet. Alleen de gewijzigde aanduidingen of bestemmingen worden in dit bestemmingsplan opnieuw vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Initiatieven

In dit hoofdstuk staat een overzicht van de initiatieven en op welke wijze de regels en verbeelding zijn aangepast ten opzichte van de bij hoofdstuk 2 voornoemde bestemmingsplannen. Al deze initiatieven zijn in afzonderlijke quickscans getoetst aan het geldende bestemmingsplan en het provinciaal en gemeentelijk beleid. Op basis daarvan is bekeken in hoeverre er beleidsmatig ruimte is om aan de initiatieven mee te werken. Daarnaast heeft er een belangenafweging plaatsgevonden per initiatief door middel van bijvoorbeeld de VNG-handreiking Bedrijven en Milieuzonering. Zodoende is een inschatting gemaakt of er sprake is van een goede ruimtelijke ordening.

De initiatieven die in dit plan zijn meegenomen zijn positief uit deze quickscans gekomen. Die voortoetsen zijn niet in deze toelichting opgenomen. In onderstaand overzicht zijn alle initiatieven benoemd en is kort de relatie met het beleid genoemd. Met betrekking tot de omgevingsaspecten zijn er in beginsel geen belemmeringen om aan de initiatieven mee te werken. Daar waar omgevingsaspecten mogelijk wel belemmeringen kunnen veroorzaken voor de uitvoering van het initiatief, is onderzoek gedaan. Die onderzoeken zijn in de bijlagen van de toelichting opgenomen. Daar waar initiatieven aanleiding geven tot een goede landschappelijke inpassing zijn deze erfinrichtingsplannen eveneens in de bijlagen van de regels opgenomen. Daarmee zijn alle initiatieven beleidsmatig en planologisch aanvaardbaar en om die reden meegenomen in dit Veegplan voor het buitengebied.

3.1 Overzichtslijst wijziging regels en verbeelding

In het overzicht zijn 1 tot en met 15 initiatieven waar een nieuw bouwrecht voor een woning, uitbreiding recreatie en/of uitbreiding bedrijf planologisch mogelijk is gemaakt.

De overige plannen zijn zogenaamde ambtelijke wijzigingen. Dit zijn planologische wijzigingen waarbij geen nieuwe woningen of iets dergelijks mogelijk worden gemaakt en daarmee minder impact hebben op de fysieke leefomgeving dan bijvoorbeeld nieuwe woningen. Ook zijn dit planologische wijzigingen als gevolg van verzilverde sloopvouchers en verstrekte omgevingsvergunningen.

Nr.   Adres   Wijziging regels   Wijziging verbeelding   toelichting  
1   Brummelaarsweg 26 Markelo     Een specifieke aanduiding vab-nieuwbouw wordt op de nieuw te bouwen plattelandsappartementen gelegd.   Ter plaatse worden twee plattelandsappartementen gebouwd (Vab-nieuwbouw).
In bijlage 1 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
2   Enkelaarsweg 13-13a Markelo     Aan de Enkelaarsweg 13-13a wordt de agrarische bestemming gewijzigd in een woonbestemming met de mogelijkheid voor de toevoeging van een woning.   Met toepassing van de Rood voor Rood regeling in het KGO-beleid wordt een woning toegevoegd op het erf. 1000 m2 sloopmeters komen van het eigen erf.
In bijlage 2 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
3   Eschweg 2-2a Bentelo     Aan de Eschweg 2-2a wordt de agrarische bestemming gewijzigd in een woonbestemming met de mogelijkheid voor de toevoeging van een woning.   Met toepassing van de Rood voor Rood regeling in het KGO-beleid wordt een woning toegevoegd op het erf. 1000 m2 sloopmeters komen van het eigen erf.
In bijlage 3 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
4   Groenlandsdijk 4 Markelo     Een specifieke aanduiding wonen-vab wordt gelegd op de karakteristieke schuur.   Met toepassing van de Vab-regeling in het KGO-beleid wordt een woonfunctie toegekend aan een karakteristieke dwarsritschuur.
In bijlage 4 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
5   - vervallen -        
6   Herikerweg 24 Markelo     Een specifieke aanduiding wonen-vab wordt gelegd op de karakteristieke schuur.   Met toepassing van de Vab-regeling in het KGO-beleid wordt een woonfunctie toegekend aan een karakteristieke schuur.
In bijlage 6 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
7   Kanaaldijk 2a-2b Ambt Delden   De bijlage 4 type bedrijvigheid is aangepast   Ter plaatse wordt de aanduiding Specifieke vorm van agrarisch - kinderopvang toegevoegd.   Op het erf wordt een gebouw van 180 m² gerealiseerd voor kinderopvang.
In bijlage 7 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
8   Markveldseweg 2 Diepenheim     Een specifieke aanduiding wonen-vab wordt gelegd op de karakteristieke schuur.   Met toepassing van de Vab-regeling in het KGO-beleid wordt een woonfunctie toegekend aan een karakteristieke schuur.
In bijlage 8 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
9   Platenkampsweg 3a Bentelo     De bestemming Sport wordt gewijzigd.   De bestemming Sport wordt gewijzigd om overnachten ten behoeve van het omliggende golfterrein mogelijk te maken.
In bijlage 9 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
10   Postweg 12 Markelo     Aan de Postweg 12 wordt de agrarische bestemming gewijzigd in een woonbestemming met de mogelijkheid voor de toevoeging van een woning.
 
Met toepassing van de Rood voor Rood regeling in het KGO-beleid wordt een woning toegevoegd op het erf. 1000 m2 sloopmeters komen van de slooplocatie Roudaalterweg 27 te Markelo.
In bijlage 10 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
11   Rijssenseweg 9 Ambt Delden     Een specifieke aanduiding wonen-vab wordt gelegd op de karakteristieke schuur.   Met toepassing van de Vab-regeling in het KGO-beleid wordt een woonfunctie toegekend aan een karakteristieke schöppe.
In bijlage 11 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
12   Rijssenseweg 49-51 Markelo     Aan de Rijssenseweg 49-51 wordt de agrarische bestemming gewijzigd in een woonbestemming met de mogelijkheid voor de toevoeging van een woning.   Met toepassing van de Rood voor Rood regeling in KGO-beleid wordt een woning toegevoegd op het erf.
1000 m2 sloopmeters komen van het eigen erf.
In bijlage 12 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
13   Slagboomsdijk 2 Markelo     Aan de Slagboomsdijk 2 wordt de agrarische bestemming gewijzigd in een woonbestemming met de mogelijkheid voor de toevoeging van een woning.   Met toepassing van de Rood voor Rood regeling in het KGO-beleid wordt een woning toegevoegd op het erf. 1000 m2 sloopmeters komen van het eigen erf.
In bijlage 13 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
14   Stokkumerweg 73 Markelo     Een specifieke aanduiding wonen-vab wordt gelegd op de karakteristieke schuur.   Met toepassing van de Vab-regeling in het KGO-beleid wordt een woonfunctie toegekend aan een karakteristieke dwarsritschuur.
In bijlage 14 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
15   Stokkumerweg naast nr. 73 Markelo     Een specifieke aanduiding wonen-vab wordt gelegd op de karakteristieke schuur.   Met toepassing van de Vab-regeling in het KGO-beleid wordt een woonfunctie toegekend aan een karakteristieke dwarsritschuur.
In bijlage 15 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven.  
16   Beldsweg 23 en 23b Ambt Delden     Het agrarisch bouwvlak is verkleind.   Aanpassing in verband met verleende sloopvoucher en aanduiding plattelandswoning.  
17   Larenseweg 41 Markelo     Een specifieke aanduiding wonen-vab wordt gelegd op de karakteristieke schuur.   Met toepassing van de Vab-regeling in het KGO-beleid wordt een woonfunctie toegekend aan een karakteristieke schöppe.
In bijlage 16 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is.  
18   Bolinkweg 7 Markelo     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
19   Bollenweg 2 en 2a Ambt Delden     Aanduiding plattelandswoning op beide woningen   Er is gevraagd om een aanduiding Plattelandswoning op beide woningen. Op deze wijze kunnen de agrarische bedrijfswoningen regulier worden bewoond, waarbij agrarische bedrijven in de omgeving niet worden belemmerd. Een plattelandswoning wordt niet beschermd.  
20   Bovenbergweg 5 Markelo   Bijlage 4 type bedriivigheid is aangepast.   De bestemming Agrarisch wordt gewijzigd in de bestemming Bedrijf-vab   De bestaande schuren worden gebruikt voor opslag (70%) en rallysport/landbouwmechanisatie (30%).
In bijlage 17 is een erfinrichtingsplan toegevoegd waaruit blijkt dat de ontwikkeling landschappelijk wordt ingepast.  
21   Deldenerstraat 573 Ambt Delden

 
  De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
22   Dorreweg 15 Bentelo     Het bestemmingsvlak is uitgebreid   Uitbreiding bestemmingsvlak Wonen  
23   Ensinkgoorsdijk 17 Markelo     Aanduiding plattelandswoning op de agrarische bedrijfswoning   Er is gevraagd om een aanduiding Plattelandswoning op de bedrijfswoning. Op deze wijze kan de agrarische bedrijfswoning regulier worden bewoond, waarbij het agrarische bedrijf binnen het bouwvlak niet wordt belemmerd. Een plattelandswoning wordt niet beschermd.  
24   Goorseweg 34 Markelo     Aanduiding plattelandswoning op de agrarische bedrijfswoning   Er is gevraagd om een aanduiding Plattelandswoning op de bedrijfswoning. Op deze wijze kan de agrarische bedrijfswoning regulier worden bewoond, waarbij het agrarische bedrijf binnen het bouwvlak niet wordt belemmerd. Een plattelandswoning wordt niet beschermd.  
25   Groenlandsdijk 5 Markelo     Het bestemmingsvlak Wonen en het bestemmingsvlak Bedrijf zijn aangepast.   Uitbreiding bestemmingsvlak Wonen en aanpassen omliggende bedrijfsbestemming.  
26   Hazendammerweg 2a Diepenheim     Het bestemmingsvlak is uitgebreid   Uitbreiding bestemmingsvlak Wonen  
27   Herikerweg 4 Markelo     Het bestemmingsvlak is uitgebreid   Uitbreiding bestemmingsvlak Wonen  
28   Hochtweg 5 Markelo     Aanduiding plattelandswoning op de agrarische bedrijfswoning.   Er is gevraagd om een aanduiding Plattelandswoning op de bedrijfswoning. Op deze wijze kan de agrarische bedrijfswoning regulier worden bewoond, waarbij het agrarische bedrijf binnen het bouwvlak niet wordt belemmerd. Een plattelandswoning wordt niet beschermd.  
29   Holtdijk 2-2a Markelo     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
30   Kanaaldijk 44a Ambt Delden     Het bestemmingsvlak is uitgebreid   Uitbreiding bestemmingsvlak Wonen  
31   Kieftenweg 23-23a Bentelo

 
  De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
32   Klemmerweg 7 Markelo     Het bouwvlak is verplaatst   Kleine verplaatsing agrarisch bouwvlak.  
33   Larenseweg 33 Markelo     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
34   Mossendamspad 4 Goor     Het bestemmingsvlak is aangepast   Uitbreiding bestemmingsvlak Wonen  
35   Oude Borculoseweg 2-2a Diepenheim     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
36   Oude Postweg 7 Ambt Delden     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
37   Oude Postweg 9 Ambt Delden     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
38   Ovinksweg 4 Markelo     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
39   Rijssenseweg 16 Ambt Delden     De aanduiding kleinschalig kampeerterrein wordt gelegd op de agrarische bestemming   Ter plaatse wordt een kleinschalig kampeerterrein gerealiseerd. Dit plan is overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening, het draagt bij aan het toeristische product. In bijlage 18 is een erfinrichtingsplan toegevoegd waaruit blijkt dat de ontwikkeling landschappelijk wordt ingepast.  
40   Schoolstraat 5 Ambt Delden     De bestemming Maatschappelijk is gewijzigd in de bestemming Wonen   Gevraagd is om omzetting maatschappelijk naar wonen omdat er geen sprake meer is van een maatschappelijke functie.  
41   Secr. Engelbertinkstraat 7 Ambt Delden     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
42   Slaghekkenweg 8 Bentelo     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
43


 
Slaghekkenweg 17-19 Bentelo     Aanduiding Specifieke vorm van Agrarisch - kleinschalige houtbewerking is opgenomen.   Er is verzocht de agrarische bestemming aan te passen ten behoeve van kleinschalige houtbewerking (max. 40 m²)  
44   Sloezenweg 6-6a Ambt Delden     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen waarbij 505 m² aan bijgebouwen mogelijk is.   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
45   Slotsdwarsweg 2 Hengevelde     Het bestemmingsvlak Wonen is verplaatst.   Er is medewerking gevraagd voor de bouw van een vervangende woning en daarmee het verplaatsen van het bestemmingsvlak.
In bijlage 19 is een erfinrichtingsplan toegevoegd waaruit blijkt dat de ontwikkeling landschappelijk wordt ingepast.  
46   Slotsweg 8 Hengevelde     Aanduiding plattelandswoning op de agrarische bedrijfswoning   Er is gevraagd om een aanduiding plattelandswoning op de bedrijfswoning. Op deze wijze kan de agrarische bedrijfswoning regulier worden bewoond, waarbij het agrarische bedrijf binnen het bouwvlak niet wordt belemmerd. Een plattelandswoning wordt niet beschermd.  
47   Stobbendijk 5 Markelo     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
48   Stokkumerweg 12 Markelo     Het bestemmingsvlak is aangepast.   Er is gevraagd om een kleine vergroting van het bestemmingsvlak Wonen.  
49   Stokkumerweg 18 Markelo     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
50   Stovelerweg 4a Ambt Delden     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
51   Twikkelerweg 1 Markelo     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  
52   Vondersweg 2 Hengevelde     Het bouwvlak is verplaatst   Er is verzocht om een verplaatsing van het bouwvlak ten behoeve van een te realiseren kapschuur.  
53   Bentelosestraat 33 Bentelo     Bestemmingsvlak Wonen is aangepast.   Bestemmingsvlak Wonen is niet goed.  
54   Bolinkweg 3 Markelo     Bestemming Agrarisch met waarden is omgezet naar Wonen.   Aanpassing in verband met verleende sloopvoucher.  
55   Driebelterweg 2 Markelo     Functieaanduiding verblijfsrecreatie is toegevoegd.   Aanduiding verblijfsrecreatie ontbreekt  
56   Ensinkgoorsdijk 1 Markelo     Het agrarisch bouwvlak is aangepast en de aanduiding intensieve veehouderij is verwijderd.   Aanpassing in verband met verleende sloopvoucher.  
57   Eschweg 1 Bentelo     Het agrarisch bouwvlak is aangepast en de aanduiding intensieve veehouderij is verwijderd (ontmenging).   Er is verzocht om de varkensstallen te slopen, de intensieve veehouderij te staken en het bouwvlak daarop aan te passen.  
58   Kerkstraat 123d Goor     Agrarische en verkeersbestemming is omgezet naar Volkstuin en er is een bouwvlak opgenomen.   Aanpassing bestemming Stadslandbouw conform feitelijk gebruik.  
59   Molenstraat 80 Delden     De verplichting dat gebouwd moet worden op een terp is verwijjderd.   Er is een vergunning verleend voor de bouw van een molen die niet op een terp wordt gerealiseerd.  
60   Oude Haaksbergerweg 3 Diepenheim     De bestemming Wonen-vab en theeschenkerij is opgenomen.   Opnemen bestemming Wonen-vab en theeschenkerij  
61   Oude Needseweg 7 Markelo     Bestemming Agrarisch met waarden is omgezet naar Wonen   Aanpassing in verband met verleende sloopvoucher  
62   - vervallen -        
63   Platenkampsweg 3 Bentelo     Bouwvlak is opgenomen.   Bouwvlak ter plaatse van het clubhuis ontbreekt.  
64   Rouwelerweg 1 Ambt Delden     Bestemming Agrarisch is omgezet naar Wonen.   Aanpassing in verband met verleende sloopvoucher  
65   Stokkumerbroekweg 8 Markelo     Agrarische bestemming is omgezet naar wonen en bouwperceel is aangepast.   Omzetten agrarische bestemming naar wonen en aanpassing bouwperceel  
66   Torendijk nabij 7 Ambt Delden     Bestemming Natuur is omgezet naar Agrarisch met waarden.   wijzigen bestemming als gevolg van vervallen NNN-begrenzing  
67   Beldsweg 2 Ambt Delden     Bestemming agrarisch is omgezet naar een bestemming bedrijf   Op de plek van een bestaande schuur ontstaat er ruimte voor een grotere opslagloods van maximaal 200 m2.  
68   Schoneveldsweg 8a Ambt Delden     Een agrarisch bouwvlak is verplaatst en er is ruimte ontstaan voor maximaal 2 plattelandsappartementen   Twee (niet te gebruiken) schuren op en nabij het erf zijn/worden gesloopt en ter compensatie daarvan wordt de nieuwbouw mogelijk gemaakt van maximaal 2 plattelandsappartementen in 1 gebouw (vab-nieuwbouw).  
69   Gorsveldweg 32a Bentelo     agrarisch gewijzigd in bos   ca 2 hectare agrarische grond wordt omgezet in bos.  
70   Rijssenseweg 36 en 38 Markelo       woonbestemming is uitgebreid  
71   Grensweg 3 Goor     De bestemming Agrarisch is gewijzigd in de bestemming Wonen   Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond.  

Hoofdstuk 4 Ambtshalve aanpassingen

4.1 Inleiding

In dit bestemmingsplan zijn naast de aanpassingen naar aanleiding van de initiatieven ook ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. In de navolgende paragraaf zijn deze wijzigingen opgenomen alsmede een toelichting op de wijzigingen.

4.2 Ambtshalve wijzigingen

De ambtshalve wijzigingen in dit bestemmingsplan zijn voornamelijk opgenomen om de leesbaarheid en de toetsbaarheid van het plan te verbeteren en eenduidigheid de creëren. De afgelopen jaren is praktijkervaring opgedaan met het moederplan en zijn verbetermogelijkheden en omissies aan het licht gekomen. Deze verbeteringen zijn in onderhavig bestemmingsplan verwerkt.

De aanpassingen zien op de correctie van spel- en tikfouten, het verduidelijken van intenties van bepalingen en het verbeteren van de afstemming tussen onderlinge regels.

Nr.   Betreft   Wijziging regels/verbeelding  
1.   In het huidige bestemmingsplan is opgenomen dat een agrarisch bouwvlak gebruikt kan worden voor een agrarisch bedrijf. Omdat hiermee feitelijk bedoeld wordt voor één agrarisch bedrijf is het wenselijk dit aan te passen in de regels.   In regels van het bestemmingsplan is opgenomen dat een agrarisch bouwvlak gebruikt kan worden voor één agrarisch bedrijf.  
2.   In bepaalde gevallen is het ruimtelijk aanvaardbaar (bv. gelet op de opbouw van een traditioneel erf) dat een bijgebouw vóór een woning wordt geplaatst. Het huidige bestemmingsplan maakt dat niet mogelijk.   In dit bestemmingsplan is een algemene afwijkingsbevoegdheid opgenomen om bijgebouwen vóór het hoofdgebouw te plaatsen.  
3.   In het Veegplan 2020 zit een foutieve verwijzing.
Artikel 1.72 Inpandig bijgebouw verwijst naar artikel 1.28.
Dit is het artikel over 'bestaand en legaal'. Dit moet zijn artikel 1.32 'bijgebouw'.
 
De verwijzing in artikel 1.72 naar 1.28 is gewijzigd naar 1.32.  
4.   Wanneer er een grotere woning gebouwd mag worden met een inpandig bijgebouw, dan is het nu nog steeds mogelijk om 150 m² aan vrijstaande bijgebouwen te bouwen.
Dit is niet de bedoeling.  
In de regels is bij deze aanduiding opgenomen dat overige bijgebouwen zijn uitgesloten (bij het kopje 'bijgebouwen')  
5.   Op de erfinrichtingsplannen die horen bij de voorwaardelijke verplichtingen staan ook de gebouwen ingetekend.
Formeel betekent dat hieraan voldaan moet worden. Dus binnen één jaar na het inwerking treden van het bestemmingsplan moeten deze gebouwen worden gebouwd op de exacte locatie én oriëntatie zoals ze staan ingetekend op het erfinrichtingsplan.
Omdat het bij het opstellen van het erfinrichtingsplan vaak nog lang niet duidelijk is hoe de woning gebouwd gaat worden (laat staan waar exact de bijgebouwen komen te staan) is het wenselijk dat enige flexibiliteit mogelijk is in de situatie en oriëntatie van de bebouwing.
Dit geldt niet voor de beplanting.  
Hiervoor is een een algemene regel opgenomen, zodat bestaande voorwaardelijke verplichtingen hier ook aan getoetst kunnen worden.

 
6.   Met Vitens is afgestemd dat binnen intrekgebied geen advies meer aangevraagd hoeft te worden voor bouwplannen en worden bouwplannen bij recht mogelijk gemaakt.   artikel 45.6 (Milieuzone - waterwingebied) is hierop aangepast.  
7.   Teeltondersteunende voorzieningen (bouwwerken) buiten het bouwvlak ten behoeve van asperge- en wijnteelt met een maximale hoogte van 1,5 meter worden bij recht mogelijk gemaakt   Bouwwerken buiten het bouwvlak ten behoeve van afdekfolie (aspergeteelt) en palen voor wijnteelt met een maximale hoogte van 1,5 meter zijn mogelijk gemaakt.  
8.   De Voorzieningenrechter van de Raad van State heeft het in het kader van de procedure Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2020 het onderdeel kleine windmolens (met een maximale ashoogte van 15 meter) bij bijvoorbeeld agrarische bedrijven geschorst. Voorgesteld wordt om gelet op die uitspraak de regels die de kleine windmolens mogelijk maken te schrappen.   De regels die kleine windmolens mogelijk maken als onderdeel van bijvoorbeeld een agrarisch bedrijf zijn geschrapt in het bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2021.  

Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid

5.1 Beleid en sectorale onderzoeken

Voorliggend bestemmingsplan betreft een herziening van het bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente (Vastgesteld op 16 december 2014) inclusief herziening 2015 (vastgesteld op 9 december 2015), herziening regels beleid KGO (vastgesteld op 7 maart 2017), Veegplan 2018 (vastgesteld op 10 juli 2018), Veegplan 2019 (vastgesteld 15 oktober 2019) en Veegplan 2020 (vastgesteld 5 oktober 2020).
Ruimtelijke initiatieven zijn afzonderlijk beoordeeld en onderzocht. De aangeleverde onderzoeken van de ruimtelijke initiatieven zijn opgenomen in de Bijlagen bij de toelichting.

Voor het overige bestaat deze herziening uit enkele aanpassingen van het 'moederplan' die een beperkte ruimtelijke impact hebben. Het merendeel gaat om correcties van de verbeelding of de regels, waarbij de feitelijke situatie op de verbeelding wordt opgenomen. In het kader van deze onderdelen is dan ook geen toetsing aan het vigerende beleid opgenomen en is onderzoek naar de gevolgen voor sectorale aspecten achterwege gelaten

5.2 Economische uitvoerbaarheid

Bij nieuwe ontwikkelingen moet onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro) tegelijk met het bestemmingsplan een exploitatieplan worden vastgesteld, tenzij het kostenverhaal anderszins is verzekerd, bijvoorbeeld door middel van gemeentelijke gronduitgifte of een anterieure overeenkomst.

De gemeente heeft hierbij de onderzoeksverplichting om de financieel economische uitvoerbaarheid van het plan te toetsen.

De aanpassingen zien toe op correcties en het passend bestemmen van gewijzigde situaties. In dit Veegplan worden tevens nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Met initiatiefnemers zijn exploitatieovereenkomsten gesloten.

Deze onderdelen van het Veegplan noodzaken niet tot onderzoek inzake de economische uitvoerbaarheid of het opstellen van een exploitatieplan.

5.3 Waterparagraaf

Het Veegplan 2021 is een bestemmingsplanprocedure waarin meerdere kleinschalige initiatieven (totaal 60 in één bestemmingsplan zijn opgenomen. Voorbeelden van kleinschalige initiatieven zijn: Rood voor Rood, ander gebruik van bestaande gebouwen (Vab), kleinschalig uitbreiden van niet-agrarische bedrijvigheid, verplaatsing van een het bouwvlak op een agrarische bestemming, omzetten van een agrarisch/niet-agrarische bestemming in een woonbestemming, vergroten/aanpassen van een woonbestemming en het vergroten van een bijgebouw.

De voorgenomen initiatieven leiden op 'erfniveau' tot het verwijderen van veel agrarische bebouwing en erfverharding en tot een toename van meer groen.

De initiatieven zijn getoetst aan de beleidsuitgangspunten van het verbrede gemeentelijke rioleringsplan (VRGP).

Voor de waterhuishouding op erfniveau houdt dit in, dat:

  • a. Het afvalwater: (het zwarte afval water van toilet, het grijze afvalwater van keuken, wasmachine en douche en het evetuele bedrijfsafvalwater) wordt afgevoerd naar de Rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) door middel van riolering;
  • b. Het hemelwater: via de trits (vasthouden, bergen, afvoeren) ten goede komt aan het lokale water- of grondwatersysteem. Dit is mogelijk door middel van infiltratie in de bodem via bijvoorbeeld, een graspassage, wadi of zaksloot;
  • c. De riolering: voldoende afvoercapaciteit heeft om nieuwe woningen hier op aan te sluiten.

Het waterschap kan instemmen met de wijze waarop de waterhuishouding op erfniveau wordt ingericht.

5.4 Vormvrije MER

Op 1 april 2011 is het huidige Besluit milieueffectrapportage in werking getreden. Op 7 juli 2017 zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd binnen dit besluit om de m.e.r.-procedure eenduidiger en overzichtelijker te maken, alsmede het aspect milieueffectrapportage explicieter te behandelen in aanvragen. Dit besluit heeft tot doel het vaststellen van mogelijke, ernstig nadelige milieugevolgen ten gevolge van een activiteit binnen de aanvraag.

Binnen het Besluit milieueffectrapportage zijn een tweetal mogelijkheden opgenomen hoe om te gaan met dit besluit bij een aanvraag. Wanneer de beoogde activiteit in de D-lijst van het Besluit milieueffectrapportage wordt benoemd, maar onder de gestelde drempelwaarden blijft, volstaat een vormvrije m.e.r.-beoordeling. Wanneer de beoogde activiteit in de D-lijst van het Besluit milieueffectrapportage wordt benoemd en bovendien de gestelde drempelwaarden overstijgt, is de betreffende aanvraag m.e.r.-plichtig. Op dat moment zal een m.e.r.-rapportage op moeten worden gesteld.

Onderhavig plan, kan worden gekwalificeerd als de aanleg of uitbreiding van een stedelijk ontwikkelingsproject met inbegrip van de bouw van winkelcentra of parkeerterreinen als genoemd in onderdeel D.11.2 van de bijlage van het Besluit m.e.r.. Bij de uitleg van de Europese m.e.r.-richtlijn wordt immers aangegeven dat 'stedelijke ontwikkelingsprojecten' breed moet worden geïnterpreteerd.

Bij de activiteit zijn drie relevante indicatieve drempelwaarden opgenomen, namelijk:

  • een oppervlakte van 100 hectare of meer;
  • een aaneengesloten gebied en 2000 of meer woningen;
  • een bedrijfsvloeroppervlakte van 200.000 m² of meer.

Onderhavig plan heeft betrekking op de realisatie van 13 woningen. De omvang van het plan blijft hiermee ver onder de indicatieve drempelwaarden waardoor in eerste instantie met een vormvrije m.e.r.-beoordeling kan worden volstaan.

Echter, per 16 mei 2017 is een aanmeldnotitie nodig wanneer sprake is van een vormvrije m.e.r.-beoordeling. Dit geldt voor alle ruimtelijke ontwikkelingen die voorkomen in onderdeel D van de bijlage bij het Besluit m.e.r. maar onder de drempelwaarden blijven (en daarmee niet planMER-plichtig zijn). Er is geen ondergrens wat betreft het plan zelf, dus ook bij de ontwikkeling van onderhavig plan. De aanmeldnotitie m.e.r. is als bijlage 20 bij de toelichting van dit bestemmingsplan opgenomen.

Gelet op de uitkomsten van deze aanmeldnotitie, waaruit blijkt dat er als gevolg van het bestemmingsplan geen belangrijke nadelige milieugevolgen optreden is het niet noodzakelijk om een milieueffectrapport op te stellen.

5.5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Het Veegplan betreft in hoofdzaak het herstellen van omissies, het actualiseren van enkele regelingen en het passend bestemmen van gewijzigde situaties. Gezien de beperkte reikwijdte van deze aanpassingen en de actuele status van het moederplan ziet de gemeente geen aanleiding om het voorontwerp in inspraak te brengen.

Artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) schrijft voor dat het bestuursorgaan, dat belast is met de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg pleegt met instanties, zoals gemeenten, waterschappen, provinciale diensten en Rijk, die betrokken zijn bij de zorg voor ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn.

In het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) zijn de nationale belangen die juridische borging vereisen opgenomen. Het Barro is gericht op doorwerking van nationale belangen in gemeentelijke bestemmingsplannen. Geoordeeld wordt dat dit bestemmingsplan geen nationale belangen schaadt. Daarom is afgezien van het voeren van vooroverleg met het Rijk.

5.5.1 Vooroverleg

Conform het door de provincie Overijssel gehanteerde beleid is het Veegplan 2021 op 17 mei 2022 besproken met de provincie in het kader van vooroverleg. De provincie vanuit provinciaal belang geen beletselen voor het verdere vervolg van deze procedure.

Waterschap Vechtstromen en Waterschap Rijn en IJssel zijn gekend in de plannen en hebben geen bezwaren tegen het ontwerp bestemmingsplan.

5.5.2 Zienswijzen

Het ontwerp bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente heeft met ingang van 23 juni 2022 gedurende zes weken ter inzage gelegen. De ingediende zienswijzen worden omschreven in de bijlage bij de toelichting (zienswijzennotitie).