direct naar inhoud van Hoofdstuk 2 De huidige situatie
Plan: Batavia Stad fase 3
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0995.BP00024-VG01

Hoofdstuk 2 De huidige situatie

De huidige situatie in en rond het plangebied bepaalt mede de uitgangspunten voor de gewenste ontwikkeling. In dit hoofdstuk worden daarom in het kort de ruimtelijke en functionele structuur van de omgeving en het plangebied beschreven.

Functies

Het gebied Batavia Stad wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van verschillende openbare functies. Zo is aan de westzijde van Batavia Stad de Bataviawerf (museum aanwezig), ten noorden de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en zijn ten zuiden het museum Nieuwland Erfgoed (NLE), de Lelybaan met ondergrondse VOC-garage en Bataviahaven gesitueerd. (zie ook figuur 3).

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00024-VG01_0003.jpg"

figuur 3 Situatie van Batavia Stad en omgeving

Bebouwing

De bebouwing in en rond het plangebied is grootschalig opgezet. Batavia Stad bestaat uit diverse grote gebouwen. Het is grotendeels ommuurd met een muur van maximaal 6,00 meter hoog, waardoor de gebouwen grotendeels niet te zien zijn van buiten Batavia Stad, anders dan enkele hoogteaccenten en/of dakopbouwen. Bovendien is gebruik gemaakt van een gevelbekleding en dakopbouwen (kapvorm) waardoor het - binnen de muren - een meer kleinschalige uitstraling heeft. Het kleinschalige karakter is bedoeld om de uitstraling van een dorp of klein stadje te benadrukken. De entrees van Batavia Stad zijn benadrukt door specifieke bebouwing. De entree aan de zuidzijde wordt bijvoorbeeld gevormd door een poortgebouw, met daarin een horecafunctie.

Verkeer en parkeren

Vanwege de aard van de functie en de decentrale ligging, heeft Batavia Stad een aanzienlijke verkeersaantrekkende werking; het overgrote deel van de bezoekers komt met de auto. De verkeersaantrekkende werking betekent dat een functionele ontsluiting en voldoende parkeergelegenheid van belang zijn voor het functioneren van Batavia Stad.

Een wezenlijk kenmerk van Batavia Stad is dat de in- en uitgaande verkeersstromen niet gelijkmatig over de week verdeeld zijn. Op werkdagen zijn de verkeersstromen minder groot dan op weekenddagen, waarbij zich op een (beperkt) aantal zon- en feestdagen nog eens specifieke piekbelastingen voordoen. Het is van belang dat een aanvaardbare verkeers- en parkeersituatie wordt gehandhaafd, zonder dat daarbij een zodanige (over)capaciteit aan ontsluitingswegen en parkeerplaatsen wordt gerealiseerd dat deze het overgrote deel van de week ongebruikt blijven,

Bereikbaarheid

Het plangebied en omgeving zijn op snelle en gemakkelijke manier te bereiken vanuit Noord-, West- en Zuid-Nederland, de reeds aanwezige wegen (bijvoorbeeld Markerwaarddijk) bieden hiervoor de gewenste mogelijkheden.

Belangrijke aanvoerroutes voor Batavia Stad zijn de Houtribdijk uit het westen, de A6 en de N302 uit het noorden, oosten en zuiden en een route via het stedelijke hoofdwegennet.

De bestaande parkeerterreinen P1 t/m P4 en het Zeven Provinciënplein zijn rechtstreeks aangesloten op de N302, ter hoogte van de rotonde op de kruising van de Houtribweg en Markerwaarddijk.

De ontsluiting van het plangebied is in de huidige situatie afdoende, met dien verstande dat op momenten van piekbelasting terugslag kan plaatsvinden van aankomende bezoekers op de rotonde op de kruising van de Houtribweg en de Markerwaarddijk. Deze terugslag wordt veroorzaakt door het feit dat bezoekers van Batavia vóór zij het parkeerterrein kunnen betreden een kaartje dienen te trekken, waardoor wachtrijen kunnen ontstaan bij de slagbomen. In de incidentele situatie dat de wachtrijen leiden tot terugslag op de rotonde, kan het overige verkeer daarvan belemmeringen ondervinden.

Parkeren

In de directe omgeving van het plangebied zijn grote parkeerterreinen aanwezig, die ruime parkeercapaciteit bieden. De totale parkeercapaciteit rond Batavia Stad bedraagt op dit moment 3.143 parkeerplaatsen:

  • parkeerterreinen P1 t/m P4: 1.514 plaatsen;
  • parkeerterrein P6: 225 plaatsen;
  • overflowterrein I en II: 1.100 plaatsen 1;
  • Zeven Provinciënplein: 124 plaatsen 2;
  • VOC-garage: 180 plaatsen.

De overflowterreinen I en II zijn bedoeld om ingezet te worden op piekmomenten waarop de overige parkeerplaatsen niet voorzien in voldoende parkeerbehoefte.

De parkeercapaciteit is in de huidige situatie op vrijwel alle momenten ruimschoots voldoende. Alleen in de uitzonderlijke situatie dat Batavia Stad een maximaal aantal bezoekers trekt en er sprake is van samenloop met andere evenementen in de omgeving (zoals het maritiem evenement Bataviahavendagen), kan de parkeersituatie onder druk komen te staan. Ook in deze uitzonderlijke situatie kan, zo nodig met inzet van verkeersbegeleiders, worden voorzien in de parkeerbehoefte, waarbij wel in voorkomende gevallen terugslag kan ontstaan van wachtende parkeerders op de rotonde op de kruising van de Houtribweg en Markerwaarddijk.

Naast de hiervoor genoemde parkeerplaatsen is in de bestaande situatie het BEEC-terrein beschikbaar als (additioneel) overflowterrein met circa 1.100 parkeerplaatsen. Op dit terrein was de ontwikkeling van het Batavia Stad Event & Exhibition Centre voorzien, maar deze plannen zijn definitief geschrapt. Zo lang zich geen alternatieve ontwikkelingsplannen aandienen (op dit moment bestaat daar geen zicht op) is het BEEC-terrein beschikbaar om op piekmomenten als overflowterrein te worden ingezet. Omdat de beschikbaarheid van dit terrein voor de langere termijn niet gegarandeerd is, is dit echter geen onderdeel van de “officiële parkeerbalans” voor Batavia Stad en omgeving.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00024-VG01_0004.jpg"

figuur 4 Overzichtsfoto Batavia Stad e.o.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00024-VG01_0005.png"

figuur 5 Bestaande parkeerterreinen rond het plangebied

Natuur

Westelijk van Batavia Stad en de Bataviawerf, ligt het Oostvaardersdiep (zie ook figuur 6). Dit meer heeft, naast de recreatieve en transportfunctie ook een belangrijke natuurlijke functie en maakt deel uit van de Natura 2000-gebieden IJsselmeer en Markermeer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00024-VG01_0006.jpg"

figuur 6 Het Oostvaardersdiep nabij de Bataviawerf

  • 1. Op een gedeelte van Overflowterrein II wordt op korte termijn een brandstofverkooppunt gerealiseerd, in verband waarmee circa 200 parkeerplaatsen verwijderd zullen worden.
  • 2. De parkeerplaatsen op het Zeven Provinciënplein zullen verdwijnen bij de realisatie van fase 3 van Batavia Stad.