Plan: | Binnenstad 2010, 1e herziening (Cinecitta) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2011037-e001 |
De Ruimtelijke Structuurvisie Tilburg 2020 is een integraal ruimtelijk plan voor de gehele gemeente Tilburg. Deze visie is de opvolger van het 'Stadsbeheerplan Tilburg' uit 1990. De structuurvisie is de ruimtelijke vertaling en onderlinge afstemming van de ambities van de gemeente Tilburg op de gebieden wonen, werken, voorzieningen, recreatie, mobiliteit, natuur, water en landbouw tot 2020. 'Tilburg, stad van contrasten' vormt het leidende thema voor de ruimtelijke ontwikkeling en dus het ruimtelijk beeld in de toekomst; contrasten tussen stad en landschap, tussen de stad en de omliggende dorpen, maar ook tussen de stedelijke en de dorpse elementen in de stad. De ruimtelijke contrasten, die Tilburg karakteriseren, maken de kwaliteiten van de stad zichtbaar. Kiezen voor het benutten en versterken van deze kwaliteiten betekent een verbijzondering van Tilburg ten opzichte van de andere grote steden in Noord-Brabant: een prettige stad om in te verblijven met een goed voorzieningenniveau, woningen en arbeidsplaatsen voor alle geledingen van de bevolking en gelegen in een blijvend groene omgeving.
De speerpunten van de Ruimtelijke Structuurvisie zijn de volgende:
De Ruimtelijke Structuurvisie Tilburg 2020 is door de gemeenteraad vastgesteld in januari 2005.
Binnen het positionerings- en ontwikkelingsbeeld binnenstad Tilburg, zoals verwoord in de Binnenstadsvisie Tilburg 2011-2020 , is de Willem II straat gesitueerd in de Stadskern. De Willem II straat ontwikkelt zich met de nieuwe Vorst, Cinecitta en Paradox tot een herkenbare as met kleinschalige voorzieningen. De Willem II straat is één van de belangrijkste verbindingsassen in de binnenstad van Koningsplein tot in de Spoorzone.
In de Stadskern l igt het accent op retail en horeca en waar mogelijk de woonfunctie (boven winkels). Binnen de retail en de horeca is de opgave om deelgebieden met eigen accenten in branchering en doelgroepen te ontwikkelen.
De Cityrinig geeft een heldere structuur aan de bereikbaarheid van de Stadskern. De grotere parkeervoorzieningen liggen veelal aan de rand van de Stadskern op het Pieter Vreedeplein en de Emmagarage na.