Plan: | Parapluplan Parkeren Dongen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0766.BP2020000062-VG01 |
Het is voor bijna elke ruimtelijke ontwikkeling belangrijk dat er voldoende parkeergelegenheid wordt gerealiseerd. De gemeente Dongen wil dan ook de mogelijkheid hebben om voorwaarden te stellen aan het realiseren van voldoende parkeerplaatsen. In de verschillende ruimtelijke plannen binnen de gemeente is geen eenduidige regeling voor parkeren opgenomen.
In Dongen geldt, ten aanzien van de parkeernormen, tot vaststelling van het document "Parkeernormen Dongen" (Bijlage 1 bij de regels) bijlage 2 van het "Actualisatie Verkeersplan” uit 2013. Dit plan is echter niet meer actueel (er wordt verwezen naar een oudere versie van de CROW-publicatie), niet overal van toepassing en ziet uitsluitend in parkeernormen voor woonfuncties. Om deze redenen wordt het parkeerplan niet consequent gebruikt bij de toetsing van initiatieven.
Besloten is dan ook om voor het gehele gemeentelijk grondgebied de parkeernormen met een parapluplan vast te leggen. Omdat de voorgestelde parkeerregeling overkoepelend geldt voor (vrijwel) alle bestemmingsplannen wordt het een paraplubestemmingsplan genoemd. Met de vaststelling van "Parkeernormen Dongen" wordt bijlage 2 van het Actualisatie Parkeerplan vervangen.
Via het paraplubestemmingsplan wordt gemeentebreed een nieuw artikel opgenomen waarin het beleid met betrekking tot parkeernormen wordt geregeld. Het paraplubestemmingsplan heeft betrekking op het laten doorwerken van de actuele gemeentelijke parkeernormen voor zover deze nog niet zijn opgenomen in vigerende bestemmingsplannen.
Binnen de gemeente Dongen zijn enkele bestemmingsplannen voorzien van een specifieke parkeerregeling. Dit zijn ontwikkelingsplannnen die inmiddels al zijn gerealiseerd. De plangebieden van die bestemmingsplannen maken dan ook onderdeel uit van dit parapluplan parkeren. Het is van belang dat alle nieuwe initiatieven op uniforme wijze worden getoetst aan de parkeernormen.
In het Verkeersbeleidsplan uit 2013 zijn uitsluitend parkeernormen opgenomen voor nieuwe woonfuncties. Voor andere functiewijzigingen zijn geen parkeernormen opgenomen. In dit paraplubestemmingsplan zijn parkeernormen opgenomen voor veel voorkomende functies waarbij is aangesloten bij de landelijke publicatie 381 van CROW.
Indien nieuw gemeentelijk parkeerbeleid wordt vastgesteld of een nieuwe CROW publicatie voor parkeren wordt uitgegeven, wordt hieraan getoetst. Door deze dynamische regeling hoeft niet elke keer een nieuw paraplubestemmingsplan te worden vastgesteld bij gewijzigde parkeernormen.
Het plangebied van dit paraplubestemmingsplan wordt gevormd door het gemeentelijk grondgebied (zie figuur 1.1). Het geldende juridisch-planologisch kader wordt gevormd door bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen. Dit paraplubestemmingsplan is een bestemmingsplan dat als een paraplu over andere, al bestaande bestemmingsplannen (en wijzigings- en uitwerkingsplannen) van de gemeente Dongen heen hangt, met uitzondering van beheersverordening 'Tichelrijt'. Voor Tichelrijt wordt dezelfde parkeerregeling zoals verwerkt in dit parapluplan opgenomen. De beheersverordening Tichelrijt dient hiervoor gewijzigd te worden.
Figuur 1.1 Ligging plangebied
Deze toelichting is als volgt opgebouwd. Na deze inleiding volgt hoofdstuk 2 met een beschrijving van de parkeernormen. Tevens worden in dit hoofdstuk de juridische aspecten van het parapluplan beschreven. In hoofdstuk 3 wordt tenslotte ingegaan op de beschrijving van de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid.
Dit parapluplan bevat een aantal artikelen waarin de nieuwe parkeernormen worden toegeveogd aan de geldende regelingen. In de regels is een bepaling opgenomen op welke wijze de regeling in het betreffende bestemmingsplan is verwerkt en welke bestemmingsplannen en artikelen c.q. leden en/of subleden zijn aangepast, toegevoegd of geschrapt.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dongen zal de beleidsregel "Parkeernormen Dongen" (zie Bijlage 1 van de regels) vaststellen. Vervolgens zal het paraplubestemmingsplan door de raad worden vastgesteld. In de beleidsregel zijn parkeernormen opgenomen die van toepassing zijn bij ruimtelijke ontwikkelingen. Gemeente Dongen wil de vraag naar parkeergelegenheid op zodanige wijze faciliteren dat de kwaliteit van de openbare gebied behouden blijft. Als aan een ruimtelijke ontwikkeling geen voorwaarden kunnen worden gesteld, dan wordt de parkeerbehoefte afgewenteld op het openbaar gebied. Omdat dit gebied hier vaak niet in kan voorzien, kan dit leiden tot overlast voor bestaande gebruikers van de openbare ruimte. Door het stellen van parkeernormen wordt enerzijds voorkomen dat door nieuwe ontwikkelingen parkeeroverlast ontstaat (omdat wordt geregeld dat ontwikkelingen moeten voorzien in voldoende parkeergelegenheid) en anderzijds wordt de bereikbaarheid van de nieuwe functies gewaarborgd.
Het doel van deze nota is dan ook om er voor te zorgen dat er voldoende parkeerplaatsen bij nieuwbouw of verbouw (gebruik) worden gerealiseerd. Centraal staat dat de initiatiefnemer van de ontwikkeling verantwoordelijk is voor het realiseren van de benodigde parkeerplaatsen bij een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling. Bij het bepalen van de benodigde parkeerplaatsen voor het parkeren of stallen van auto's, dient met de in deze beleidsregel opgenomen normen rekening te worden gehouden. Daarnaast zijn in dit document regels opgenomen onder welke voorwaarden van de parkeernormen afgeweken mag worden. Met deze beleidsregels wordt duidelijkheid en rechtszekerheid geboden aan (bouw)aanvragers en belanghebbenden.
Als bijlage 1 bij de regels van dit bestemmingsplan zijn de actuele parkeernormen voor de gemeente Dongen opgenomen. Deze parkeernormen zijn gebaseerd op de CROW publicatie 381. Het is mogelijk dat binnen de looptijd van dit paraplubestemmingsplan de parkeernormen worden geactualiseerd. In dat geval geldt de nieuwe beleidsregel en dient getoetst te worden aan de inhoud van de dan geldende parkeernormen. Hiervoor is in de regels van dit paraplubestemmingsplan een zogeheten 'dynamische verwijzing' opgenomen.
Het Parapluplan Parkeren Dongen is vervat in de planregels, een verbeelding en een toelichting. De verbeelding bestaat uitsluitend uit een plancontour waarvoor het paraplubestemmingsplan van toepassing is. Deze contour komt overeen met de gemeentegrens. Beheersverordening Tichelrijt maakt geen onderdeel uit van dit parapluplan. Hiervoor wordt echter, afzonderlijk, eenzelfde regeling vastgesteld.
In de regels wordt aangegeven in welke bestemmingsplannen en op welke wijze de nieuwe uniforme parkeerregeling wordt toegevoegd. De bindende planstukken (regels en verbeelding) worden nader onderbouwd met deze toelichting.
De regels zijn onderverdeeld in drie hoofdstukken:
In artikel 1 van dit hoofdstuk zijn enkele begrippen opgenomen. De begrippen 'plan' en 'bestemmingsplan' zijn begrippen die wettelijk moeten worden verklaard en geven de naamgeving van het bestemmingsplan aan. Daarnaast wordt aangegeven wat met het begrip 'ruimtelijke plannen' wordt bedoeld. In artikel 2 is opgenomen op welke bestemmingsplannen dit paraplubestemmingsplan van toepassing is en wat de relatie met deze plannen is.
Dit hoofdstuk bevat de feitelijke inhoud van het bestemmingsplan. In artikel 3 is de antidubbeltelregel opgenomen. In het eerste lid van artikel 4 zijn de regels opgenomen voor het aspect 'parkeren' overeenkomstig de beleidsregel "Parkeernormen Dongen" (zie Bijlage 1). De regeling is zo vormgegeven dat bij (bouw)activiteiten wordt getoetst of er sprake is van voldoende parkeergelegenheid aan de hand van deze beleidsregels. Deze toetsing vindt plaats bij de omgevingsvergunning. Omdat een omgevingsvergunning ook betrekking kan hebben op het afwijken van het bestemmingsplan, vindt deze toetsing daar ook plaats. In dat geval wordt ook het gebruik getoetst, niet alleen het bouwen. Echter gebruiksveranderingen die bij recht zijn toegestaan volgens het bestemmingsplan vallen hier niet onder (zie uitspraak Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State zaaknr. 201800074/1/R6).
In deze nota is geen beleid opgenomen ten aanzien van het laden en/of lossen van goederen. Er bestaat echter wel behoefte aan een regeling voor laden en lossen, omdat ook deze bepaling uit de bouwverordening vervalt. Daarom is in het tweede lid van artikel 4 een bepaling opgenomen dat voor een bouwwerk, waarbij de verwachting bestaat dat er behoefte zal zijn aan ruimte voor laden en/of lossen van goederen, de omgevingsvergunning slechts zal worden verleend wanneer wordt voorzien in die behoefte. In het artikel is voor zowel parkeren als voor laden en lossen een afwijkingsbevoegdheid opgenomen.
In het overgangsrecht is een regeling opgenomen voor bebouwing en gebruik dat al bestond bij het opstellen van het plan, maar dat strijdig is met de opgenomen regeling. Onder bepaalde voorwaarden mag deze strijdige bebouwing en/of strijdig gebruik worden voortgezet of gewijzigd. In de slotregel is de officiële naam van het plan bepaald. Onder deze naam kan dit parapluplan worden aangehaald.
Bij het opstellen van een bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6, eerste lid, sub f van het Besluit ruimtelijke ordening onderzoek plaats te vinden naar de economische uitvoerbaarheid van het plan.
Dit paraplubestemmingsplan voorziet in het planologisch-juridisch borgen van het parkeerbeleid binnen diverse bestemmingsplannen. Aan deze herziening zijn, behoudens de (ambtelijke) kosten van het opstellen van het plan, geen kosten verbonden. De wijzigingen in de planregels die met deze herziening worden doorgevoerd, leiden niet tot een bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening. Het is daarom niet nodig om een exploitatieplan conform artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening op te stellen. Dit paraplubestemmingsplan is economisch uitvoerbaar.
Dit bestemmingsplan doorloopt de in de Wet ruimtelijke ordening (Wro) vastgelegde bestemmingsplanprocedure. Tijdens deze procedure zijn er verschillende momenten waarop burgers en andere belanghebbenden hun zienswijze op het plan kenbaar kunnen maken.
Omdat geen sprake is van een nieuw beleidsvoornemen, wordt dit paraplubestemmingsplan direct als ontwerpbestemmingsplan gedurende zes weken ter inzage gelegd.
Na de vaststelling wordt het bestemmingsplan nogmaals zes weken ter inzage gelegd. Tijdens deze periode bestaat de mogelijkheid tot het indienen van beroep bij de Raad van State.