direct naar inhoud van 3.1 Verkeersaspecten
Plan: Sluiskil-Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0715.BPKGP04-VG99

3.1 Verkeersaspecten

Huidige situatie

De hoofdontsluiting voor het industrieterrein Sluiskil-Oost voor autoverkeer vindt plaats via de Industrieweg, die aansluit op de Tractaatweg. Het gedeelte van de Industrieweg / Oostkade gelegen langs / op het terrein van Yara Sluiskil B.V. en Heros Sluiskil B.V. is in verband met verkeersveiligheid en externe veiligheid onttrokken over een lengte van circa 1,5 km aan de openbaarheid (uitsluitend interne ontsluitingsweg voor Yara en Heros).

De Koegorsstraat vervult de ontsluitingsfunctie voor de reeds gevestigde bedrijven aan de Koegorsstraat en sluit aan op de N61 ter plaatse van het kruispunt N61–mr F.J. Haarmanweg en op de Tractaatweg / N62 via de Industrieweg. Het kruispunt met de N61 is voorzien van een verkeersregelinstallatie.

In relatie tot de diverse voorgenomen ontwikkelingen in de Koegorspolder is de Koegorsstraat in de afgelopen jaren al (gefaseerd) gereconstrueerd: de weg is verbreed tot 6 m.

De enige andere weg in het plangebied, de Kruisweg, is in eigendom van Yara Sluiskil B.V. Deze landbouwweg (westelijk deel tot aan de Koegorsstraat) is overeenkomstig de afspraken met Yara Sluiskil B.V. onttrokken aan het openbaar verkeer.

De bedrijven Yara Sluiskil B.V. en Heros Sluiskil B.V. zijn vanaf het water bereikbaar via een loswal / havenkade aan de buitenzijde van de Oostkade / Industrieweg en diverse havenkranen en transportbanden over de weg.

Behalve van het Kanaal wordt voor het aanvoeren van (een deel van de) grondstoffen en het afvoeren van producten gebruik gemaakt van de goederenspoorlijn. Deze verbindt het zeehaven- en industrieterrein Sluiskil-Oost met de bedrijventerreinen in Terneuzen (DOW, Oostelijke Kanaaloever) en het bedrijventerrein Axelse Vlakte. Halverwege deze spoorlijn bevindt zich een spoorwegemplacement.

Toekomstige situatie

De verkeersstructuur in de Koegors- en Zevenaarpolder wordt op langere termijn belangrijk gewijzigd, mede vanwege de aanleg van de tunnel onder het Kanaal van Gent naar Terneuzen bij Sluiskil. De Koegorsstraat wordt een interne hoofdontsluitingsweg van de bedrijventerreinen Zuidpoort" en "Koegorsstraat". Op termijn zal worden voorzien in de aanleg van vrijliggende fietspaden die aansluiten op bestaande fietspaden.

In het plan wordt een uitbreiding van Yara Sluiskil B.V. van 12 ha direct mogelijk gemaakt. Op langere termijn zijn nog verschillende andere ruimtelijke ontwikkelingen in de Koegorspolder en de omgeving daarvan aan de orde. Al deze ontwikkelingen genereren extra verkeer op de omliggende wegen.

Om inzicht te krijgen in de verkeerstoename ten gevolge van deze ontwikkelingen is in 2009 in opdracht van Zeeland Seaports een verkeersstudie uitgevoerd voor de zeehaven- en industrieterreinen Sluiskil-Oost, Axelse Vlakte en het nieuwe glastuinbouwgebied4. Op grond van dit onderzoek kan worden afgeleid dat de totale toename van het verkeer zodanig groot is (circa 10.000 mvt / etmaal), dat hierdoor knelpunten in de doorstroming zullen ontstaan, vooral op de kruispunten Industrieweg / Sassing / Finlandweg en Sassing / Buthdijk / Koegorsstraat. Deze kruispunten moeten worden aangepast. De toename als gevolg van de uitbreiding van Yara Sluiskil B.V bedraagt (12 ha x 41 mvt / etmaal / ha =) circa 500 mvt / etmaal. Dit verkeer wordt afgewikkeld via de Oostkade/Industrieweg, de Koegorsstraat en de Sassing richting de Hoofdweg (N61) en de Tractaatweg (N62). De toename op deze wegen is dermate beperkt dat dit niet leidt tot knelpunten.

Voor de verbreding van de Tractaatweg zijn in het kader van de Milieueffectrapportage Tractaatweg (MER Tractaatweg) enkele alternatieven ontwikkeld, maar er is nog geen duidelijke onderbouwing gegeven van de wijze van aansluiten van het onderliggende wegennet op de Tractaatweg. Daarom is in 2011 in opdracht van de provincie Zeeland, de gemeente Terneuzen en Zeeland Seaports (de belanghebbenden en wegbeheerders in de Kanaalzone) een onderzoek op hoofdlijnen uitgevoerd naar de best passende wegenstructuur voor de Kanaalzone.5 In dit onderzoek wordt de volgende voorkeursvariant voor de wegontsluitingsstructuur van de Kanaalzone geadviseerd om de bereikbaarheid van en naar de Tractaatweg te optimaliseren (zie figuur 3.1):

  • drie volwaardige aansluitingen van de Kanaalzone op de Tractaatweg: Terneuzen-Oost, Axelse Sassing en Zwartenhoek;
  • aansluiting op de Tractaatweg bij Axelse Sassing conform vormgevingalternatief 4 MER Tractaatweg;
  • volledig aansluiting Axel op Tractaatweg bij Axelse Sassing;
  • gebiedsontsluitingsweg (GOW) loopt in twee lussen door de gehele Kanaalzone en verbindt de drie Tractaatweg-aansluitingen:
    • 1. lus 1 van de GOW sluit rechtstreeks aan op de Langeweg richting Hulst en op Buthdijk richting Axel;
    • 2. lus 2 van de GOW sluit rechtstreeks aan op de Buthdijk richting Axel en op Guido Gezellestraat naar Terneuzen.
  • erftoegangswegen (ETW) type I ontsluiten de ontwikkelingsgebieden die nog geen directe aansluiting hebben op een GOW;
  • ETW type II ontsluiten de bedrijven op iedere ETW type I (bijvoorbeeld via visgraatstructuur, dit dient verder te worden uitgewerkt).

afbeelding "i_NL.IMRO.0715.BPKGP04-VG99_0004.jpg"

Figuur 3.1. Voorkeursvariant wegontsluitingsstructuur van de Kanaalzone (bron: DHV).

Het onderzoek en de daarin geadviseerde voorkeursvariant moet bestuurlijk nog worden vastgesteld.