direct naar inhoud van 3.1 Stedenbouwkundig plan
Plan: Triangel plan 1
Status: vastgesteld
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0627.upTriangelplan1-0401

3.1 Stedenbouwkundig plan

Fase 1a is de eerste buurt van De Triangel die wordt ontwikkeld. De hoofdplanstructuur is vastgelegd in het IOP. De bebouwing sluit aan op het lint aan de noord- en oostzijde (Tuinbouwweg). De westelijke en zuidelijke rand wordt gevormd door een lange boog die langs het park loopt. Deze structuur bepaalt de vorm van de buurt en de kwaliteit van de rand.

Fase 1a

In het stedenbouwkundig plan zijn uitspraken gedaan met betrekking tot verschillende stedenbouwkundig onderwerpen, zoals de woningtypen, uitgeefbaar en niet-uitgeefbaar gebied, kaveloppervlaktes, infrastructuur, openbaar groen, profielen en beeldkwaliteit. In onderstaande tekst wordt een toelichting gegeven op het stedenbouwkundig plan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0627.upTriangelplan1-0401_0002.jpg"

Stedenbouwkundig plan Fase 1a

De relatie met de hoofdplanstructuur vormt voor fase 1a een belangrijke visueel- ruimtelijke en fysieke gebruikskwaliteit.

Thema voor deelplan 1a is "de tuinwijk" aangezien het de rationele omzetting is van het traditionele (Engelse) dorp. Dorps duidt op een overzichtelijke schaal van het woonmilieu, de buurt, de straat, het hof, het pleintje. De herkenbaarheid van het eigen huis wordt opgebouwd met een afwisselende korrel van groot en klein. Een goed gecomponeerde afwisseling is van groot belang. Het parkeren is teruggedrongen in de bouwblokken,waar het in een groene setting een herkenbare plaats krijgt. Het laat ruimte in de straten voor groen, spel en ontmoeting. De parkeerhoven zorgen ook voor extra lucht en beplanting tussen de achtergevels en versterken de rust en beleving van de tuinen.

De boog langs de hoofdplanstructuur zorgt voor een lang en intensief contact met de parkruimte aan de andere zijde van de straat, het is de voorgevel van de buurt. De woonstraatjes, meest groen en autovrij, sluiten hierop aan. De lange lijn binnen de buurt heeft een rijk beplant profiel en vormt de groene spil van de buurt. Het lint, een andere lange lijn, is een karakteristieke achtergrond en zorgt voor samenhang met het landschap. Deze opbouw (de Boog, de Groene Spil en het Lint) is ook de basis van de sfeerverschillen binnen deelplan 1a.

Beeldmerk stedenbouw en architectuur

Uitgangspunt voor De Triangel is een nieuwe wijk met een duidelijk herkenbaar beeldmerk. De reden voor het hanteren van een duidelijk beeldmerk is dat dit een identiteitsdrager is voor de gehele wijk en dat hiermee een samenhang op wijkniveau wordt bereikt. Een beeldmerk wordt vertaald naar een aantal hoofdregels die gelden voor alle woonbuurten in De Triangel. Elke buurt kan een verbijzondering of aanvulling krijgen waardoor binnen de totale kwaliteit een identiteit per buurt ontstaat.

Uitgangspunt voor het beeldmerk is een mengvorm van 'Cottage' en 'Tuindorp'. De cottagestijl is een landelijk stijl die goed aansluit bij de wens een bijzonder beeldmerk voor de gehele wijk neer te zetten. De cottagestijl is van oudsher niet toegepast voor grote wijken maar meer toegepast voor kleinschalige ontwikkelingen. Het tuindorp sluit qua landelijk karakter goed aan bij de cottagestijl maar is beter toepasbaar op een grotere wijk. Het tuindorp is niet organisch gegroeid maar kenmerkt zich juist door een vormgegeven openbare ruimte en stedenbouw tot een compositorisch geheel.

Stedenbouwkundige eisen:

  • appartementengebouw zijn vormgegeven als grote villa met kap, bestaan uit een samengesteld volume en hebben, indien toegepast, een kappensilhouet. Bij voorkeur een korte gaanderij of portiekontsluiting. Geen grote incisie in het dak, terrassen opnemen in het dak. Een appartementengebouw is familie van de grondgebonden woningen;
  • de positie van bouwvolumes is divers, geen symmetrie, verschillende nok- en goothoogtes, diversiteit in maat voortuinen;
  • samenhang in de gevelcompositie in blokken van circa vier woningen (ook binnen een langere rij), geen facade-architectuur van pandjes. Deen monotone lange rijen, maar korte rijen, met bij voorkeur met verschillende typen;
  • hoekwoningen hebben geen dode gevel maar zijn zorgvuldig ontworpen;
  • aan- en bijbouwen en erfafscheidingen meeontwerpen.

Daarnaast benoemt het stedenbouwkundig plan ook architectonische eisen.

Het Centrale Park

De openbare ruimte van De Triangel wordt ingericht met een park, buurtgroen, speelplekken, straten, een plein bij het NS-station Waddinxveen- Zuid en water.

afbeelding "i_NL.IMRO.0627.upTriangelplan1-0401_0003.png"

Voorlopig ontwerp het Centrale Park

Het wijkgroen in De Triangel is geconcentreerd in een groot park. In het centrum van de wijk heeft het park de grootste maat. De uitlopers naar noord, zuid, oost en west zijn smaller en leggen een relatie met de omliggende buurten. In het park wordt gebruik gemaakt van glooiingen, waardoor een ruimtelijk aantrekkelijk en afwisselend beeld ontstaat. De hoogteverschillen kunnen aanleiding geven voor spelen en ontmoetingen (sleeën in de winter, uitzichtpunt, enzovoorts). Door het park lopen diverse slingerende wandel- en fietsroutes en voorzieningen zijn gesitueerd in het park. Het park is een voorname ontmoetingsplek voor alle bewoners en gebruikers van Waddinxveen in het algemeen en voor de toekomstige bewoners van De Triangel in het bijzonder. Zo scheidt én verbindt het park de omliggende buurten, zowel visueel als functioneel.

In het uitwerkingsplan worden binnen de groen-bestemming een speelplek voor 12 - 18 jarigen en een horecavoorziening voor lichte horeca mogelijk gemaakt.

Het water is gesitueerd in zowel het centrale deel van het park als de uitlopers. Alle buurten hebben zo een goede verbinding met het oppervlaktewater. De bestaande tochten, de Zesde Tocht en de Zuidelijke Dwarstocht, zijn opgenomen in de waterstructuur, evenals gemalen en de bestaande in- en uitlaten. Er is sprake van een goede verbinding met de Vredenburghzone, aangezien mogelijk een deel van de watercompensatie van in totaal 48.000 m3 voor De Triangel daar wordt gerealiseerd. De oevers zijn natuurvriendelijk ingericht.

Parkeren

Ten aanzien van parkeren zal voldaan moeten worden aan de normen zoals genoemd in het IOP. Het planontwerp gaat uit van een afwisseling van parkeeroplossingen (parkeerkoffers, langsparkeren en haaksparkeren en parkeren op eigen terrein). Voor de parkeernormen wordt de bovengrens van de richtlijnen van CROW (ASVV 2004, update mei 2008) als uitgangspunt gehanteerd.
De richtlijnen van CROW leiden op basis van het huidige programma tot gemiddeld ca. 2,0 parkeerplaatsen per woning in De Triangel. Dit aantal is exclusief garages.

Ook voor de toekomstige woonwagenstandplaatsen, de bedrijven en de voorzieningen gelden de richtlijnen van CROW. Er is in het ruimtegebruik in de grondexploitatie voldoende ruimte opgenomen voor parkeren.
Parkeerkencijfers woningen ASVV

Categorie niet stedelijk/rest bebouwde kom parkeerplaats/woning aandeel bezoekers:

  • Woning duur: 2.2
  • Woning midden: 1.9
  • Woning goedkoop: 1.7

Voor bezoekersparkeren moet rekening worden gehouden met 0,3 parkeerplaats per woning. Dit is in de bovengenoemde normen opgenomen.

Dit deel van de spelregels is onderdeel van het kwaliteitsinsturmentarium (zie paragraaf 3.2).