direct naar inhoud van 7.1 Economische uitvoerbaarheid
Plan: Provinciaal Inpassingsplan N279
Status: vastgesteld

7.1 Economische uitvoerbaarheid

Gelet op het bepaalde in artikel 3.1 van de Wro dient in het kader van een inpassingsplan onder andere inzicht te worden verschaft in de economische uitvoerbaarheid van het plan. In dit verband dient tevens onderzocht te zijn of op grond van artikel 6.12 lid 1 Wro de verplichting bestaat om een exploitatieplan op te stellen. Daarbij is in de eerste plaats van belang wat voor type bouwplan wordt gerealiseerd. Indien het een bouwplan betreft dat behoort tot een categorie die is genoemd in artikel 6.2.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro), bestaat in beginsel de plicht een exploitatieplan op te stellen. Deze verplichting vervalt indien het kostenverhaal anderszins verzekerd is. Bij besluit tot vaststelling van het PIP dient dan wel beslist te worden geen exploitatieplan vast te stellen.

7.1.1 Exploitatieplan

De plannen voor de N279 hebben uitsluitend betrekking op infrastructurele werken, kunstwerken, inclusief landschappelijke inrichting. De daarmee samenhangende bouwwerken vallen niet onder de categorie bouwplannen die is genoemd in artikel 6.2.1 Bro. Een exploitatieplan is derhalve niet noodzakelijk.

7.1.2 Financiering

De basis voor het PIP is gelegen in de Structuurvisie ruimtelijke ordening van 1 januari 2011. De Structuurvisie geeft een ruimtelijke vertaling van de opgaven en doelen uit de Agenda van Brabant. De N279 maakt hiervan deel uit. In het kader van de Agenda van Brabant, hebben PS een"Spaar- en investeringsfonds wegeninfrastructuur"ingesteld (PS besluit 11 november 2010) waaruit dit project zal worden gefinancierd.

Vanuit het Spaar- en investeringsfonds en andere middelen is een bedrag van totaal € 206 miljoen beschikbaar. Dit bedrag is gebaseerd op een begroting van de projectkosten waarbij onder andere ook met de financiële consequenties van de natuurcompensatie (€ 1,2 miljoen) en -mitigatie, landschappelijke inpassing (€ 0,1 miljoen) en mogelijke planschade is rekening gehouden. Geconcludeerd is dat met het uit het spaar- en investeringsfonds beschikbare budget de scope van het project zoals dat in dit provinciaal inpassingsplan ruimtelijk is gedefinieerd kan worden uitgevoerd. Het budget biedt daarbij voldoende bandbreedte om via aanbesteding met daarop gerichte emvi-criteria (criteria op basis van economisch meest voordelige inschrijving) de beoogde kwaliteit tot stand te brengen.

Het onderhoud van de weg maakt onderdeel uit van het contract dat met de aannemer wordt gesloten. De onderhoudstermijn betreft 10 jaar. De kosten van het onderhoud worden betaald uit de onderhoudsbegroting. Na afloop van het contract blijft het onderhoud van de N279 opgenomen in de onderhoudsbegroting voor de provinciale wegen.

7.1.3 Verwerving

Er wordt getracht om de gronden die benodigd zijn voor de in 7.1.1 genoemde ontwikkelingen, voorzover dat nog niet het geval is, via minnelijke verwerving in eigendom te krijgen. Indien dit niet mogelijk is resteert de optie tot onteigening.