Plan: | Provinciaal Inpassingsplan N279 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Voor de aanpassing van de N279 is een beeldkwaliteitsplan (BKP) opgesteld waarin uitgangspunten zijn opgenomen voor de inpassing van de N279 in het landschap (opgenomen in Bijlage 2 van deze toelichting). Het plan doet uitspraken over de gewenste landschappelijke en architectonische vorm en structuur van het gebied en de visuele kwaliteiten van de openbare ruimte en architectuur. Doel van het BKP voor de N279 is aan te geven op welke wijze de beeldkwaliteit van de weg en haar directe omgeving vergroot kan worden. Daartoe wordt een aantal randvoorwaarden voor de verdere uitwerking en landschappelijke inpassing van de N279 weergeven.
Niet alle elementen uit het BKP kunnen worden verankerd in het inpassingsplan. Het betreft enkel elementen die ruimtelijk relevant zijn. Daarbij kan onder meer worden gedacht aan de situering van bouwwerken, de goot- en bouwhoogten van gebouwen en bouwwerken en het al dan niet toestaan van bepaalde functies. Verankering van de kwalitatieve elementen is niet direct mogelijk in het inpassingsplan. Deze zullen echter wel als kaders worden meegegeven voor de uitvoering.
In het beeldkwaliteitsplan zijn de volgende drie ontwerpuitgangspunten geformuleerd:
De vormgeving van deze inrichtingselementen speelt een belangrijke rol in de beeldkwaliteit van de weg zelf. De elementen ondersteunen het autonome karakter van de weg. Daarnaast speelt de vormgeving van de inrichtingselementen een belangrijke rol in het uiteindelijke beeld van het totale landschap. Door een juiste vormgeving en inpassing van de inrichtingselementen kan het beeld: “De N279 als zelfstandig element dat tevens voorziet in een nieuwe grens voor het Aa-dal” worden bepaald.
In het BKP (zie Bijlage 2) zijn de volgende onderdelen van het wegontwerp beschreven:
Hieronder komt aan bod op welke wijze borging van deze elementen in het inpassingsplan heeft plaatsgevonden.
Ad. a. Aansluiting landschap noordzijde
Het inpassingsplan staat de inrichting van de in het BKP genoemde karakteristieken niet in de weg. Doordat binnen alle bestemmingen de functie groen is toegestaan, is het mogelijk aan de noordzijde van de N279 een duidelijke begrenzing te realiseren via een bomenrij. Geluidschermen kunnen, behoudens binnen de bestemming Natuur, binnen vrijwel alle bestemmingen gerealiseerd worden. In het inpassingsplan kan niet worden geregeld dat de schermen met inheemse beplanting bekleed moeten worden, en in de nabijheid van de weg uit te voeren met een transparante variant. Dit is een aspect dat bij de uitvoering van de aanpassing N279 moet worden meegenomen. Hetzelfde geldt voor de beperking van en keuze voor eenduidige toepassing van het aantal verkeersborden.
Ad. b. Aansluiting zuidzijde
Het behoud en versterken van het contrast tussen het westelijk en oostelijk deel staat centraal in deze zone. De realisatie van de landschappelijke inpassingsopgave aan de zuidzijde niet expliciet vastgelegd in het inpassingsplan. Bij de uitvoering van de aanpassing N279 kan invulling worden gegeven aan de opgaven uit het BKP door op dat moment het zicht of beperkte zicht op het water te behouden en te versterken, geleiderails uniform toe te passen en de zone eenduidig via gras met bloemen uit te voeren.
Ad. c. Cultuurhistorische lijnen
Waar een cultuurhistorische lijn de N279 overlapt wordt de cultuurhistorische lijn letterlijk door het kanaal en de N279 doorsneden. Door de onderbreking wordt deze lijn ondergeschikt aan de N279. Deze ondergeschiktheid versterkt het autonome karakter van de N279. De locatie waar een cultuurhistorische lijn de N279 “raakt” zijn bijzondere punten in het tracé en maken de historie van het gebied inzichtelijk en afleesbaar. Het accentueren van deze doorsnijding staat centraal. In het inpassingsplan zijn deze aspecten echter niet expliciet vastgelegd.
Ad. d. Op- en afritten A2 en A50
De aspecten omtrent beplanting, behandeling grondvlak en vormtaal en kleur van de aanwezige geluidswerende maatregelen welke in het BKP staan vermeld bij de vormgeving van beide op- en afritten zijn niet expliciet geregeld in het inpassingsplan. Bij de uitvoering van de aanpassing N279 wordt hier invulling aan gegeven.
Ad. e. Afslagen
Kwalitatieve elementen, welke in het BKP bij elke afslag worden vermeld, zoals het tegengaan van hoogopgaande beplanting en de accentuering van grondlichamen door eenduidige afwerking van de taluds zijn niet geborgd in het inpassingsplan. Bij de uitvoering van de aanpassing N279 wordt hier invulling aan gegeven.
Ad. f Viaducten
In het inpassingsplan hebben de wegen de bestemming Verkeer - 1 of Verkeer - 2 gekregen. Binnen deze bestemmingen zijn kunstwerken, zoals viaducten toegestaan. Het gebruik van kleur en materiaal van viaducten is niet nader gereguleerd in het inpassingsplan. Bij de uitvoering van de aanpassing N279 wordt hieraan invulling gegeven.
Ad. g. Grondlichamen
De vormgeving van grondlichamen is niet expliciet vastgelegd in het inpassingsplan. Wel is bij het toedelen van de bestemmingen Groen, Verkeer - 1 en Verkeer - 2 ervoor gezorgd dat de grondlichamen geplaatst kunnen worden zoals in het BKP staat verwoord. Bij de verdere uitwerking van het ontwerp wordt rekening gehouden met de kwalitatieve uitgangspunten van het BKP, zodat hier bij de uitvoering van de aanpassing N279 invulling aan kan worden gegeven.
Ad. h Geluidsschermen
In het inpassingsplan wordt door middel van functieaanduidingen geregeld dat er geluidsschermen geplaatst kunnen worden. Er is gekozen voor vier aanduidingen welke verschillende regels ten aanzien van de hoogte van de geluidschermen hebben. De schermen zijn nodig om te voldoen aan de Wet geluidhinder.
Ad. i. Bermen
In het inpassingsplan is niet expliciet vastgelegd aan welke inrichtingseisen de bermen moeten voldoen.
Ad. j. Geleiderails
In het inpassingsplan is de plaatsing van geleiderails niet expliciet geregeld. Bij de uitvoering van de aanpassing N279 wordt rekening gehouden met de aspecten die zijn genoemd in het BKP.
Ad. k. Bewegwijzering en bebording
In het inpassingsplan zijn geen nadere regeling ten behoeve van bewegwijzering en bebording opgenomen. Dit zijn aspecten waar bij de uitvoering van de aanpassing N279 rekening mee wordt gehouden.
Ad. l. Verlichting
Het inpassingsplan regelt wat de maximum hoogte mag zijn van verlichtingsmasten. De mate van verlichting is niet vastgelegd. Bij de uitvoering van de aanpassing N279 kan dit worden meegenomen.
Naast de voorkeuren die in het beeldkwaliteitsplan zijn opgenomen, gelden er ook algemene regels in het kader van verkeersveiligheid.
Tenslotte is naast bovengenoemde elementen in het inpassingsplan ook ruimte gegeven voor andere vervoersmogelijkheden dan alleen de auto. De parallelle fietsstructuur, welke in het BKP is vermeld, kan gerealiseerd worden bij de uitvoering van de aanpassing N279. Binnen de verschillende verkeersbestemmingen zijn rijwielpaden toegestaan. Realisering van de fietsverbindingen over de Zuid-Willemsvaart staat dit inpassingsplan niet in de weg. Doordat deze verbindingen buiten het plangebied van het inpassingsplan liggen, zijn deze niet op de verbeelding nader aangeduid.