|
De geometrie die deel uitmaakt van de Omgevingsverordening Noord-Brabant wordt gewijzigd zoals digitaal vastgelegd in deze wijzigingsverordening.
Er is in de Omgevingsverordening Noord-Brabant ten opzichte van de Interim omgevingsverordening
een nieuw werkingsgebied 'Bebouwd gebied' opgenomen.
Vanuit provinciaal belang is verdichting binnen deze gebieden, met maatwerk, mogelijk.
Ontwikkelingen binnen Bebouwd gebied zijn gekoppeld aan het versterken van omgevingskwaliteit
en het betrekken van deskundigen op dat gebied, onder wie een provinciaal medewerker.
De Omgevingsverordening Noord-Brabant is in maart van dit jaar vastgesteld door PS. Gedurende het traject van opstellen van deze verordening is aan gemeenten gevraagd de begrenzing van het Stedelijk gebied te controleren en is gevraagd of er locaties zijn waar het nieuwe werkingsgebied 'Bebouwd gebied' van toepassing zou moeten zijn. Gemeenten hebben daarvoor de locaties eind 2020/ begin 2021 kunnen intekenen in een viewer.
Deze verzoeken van de gemeenten zijn beoordeeld en als ze passen binnen de criteria voor 'Bebouwd gebied' opgenomen in het ontwerp van de Omgevingsverordening en in de vastgestelde verordening.
Ondanks de vooraf geboden mogelijkheid tot intekenen zijn er meerdere gemeenten die via een inspraakreactie op het ontwerp van de Omgevingsverordening één of meerdere verzoeken hebben gedaan tot het opnemen van 'Bebouwd gebied'. Deze verzoeken zijn beoordeeld en de reacties zijn opgenomen in de Nota van Inspraak (NvI, 15 november 2021). Het gedeelte van de NvI waarin de beantwoording is opgenomen over de locaties die in deze wijzigingsverordening zijn opgenomen staat in bijlage 1. Dit betreft enkel de verzoeken waarover Gedeputeerde Staten een positief besluit hebben genomen.
De reden dat deze verzoeken tot toevoeging van een nieuw bebouwd gebied niet rechtstreeks in de vastgestelde Omgevingsverordening zijn opgenomen, is dat er dan geen inspraakmogelijkheid is voor eventuele geïnteresseerden en/ of belanghebbenden. Daar komt bij dat er tegen wijziging van de Omgevingsverordening geen beroep openstaat. Vandaar dat deze verzoeken in het ontwerp van deze wijziging van de omgevingsverordening zijn opgenomen.
Bij de NvI wordt er nog vanuit gegaan dat de verzoeken worden opgenomen in het ontwerp van de Interim Omgevingsverordening kaartaanpassingsronde van 2022. Omdat het 'Bebouwd gebied' echter niet bestaat binnen de Interim Omgevingsverordening is ervoor gekozen deze aanpassingen in voorliggende afzonderlijke ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening op te nemen.
Omdat de Omgevingswet nog niet in werking is en nog geen gebruik gemaakt kan worden van de daarbij behorende nieuwe voorzieningen, is er ook nu weer voor gekozen om de ontwerp wijzigingen in beeld te brengen via een digitaal plan dat is te raadplegen op www.ruimtelijkeplannen.nl en in de eigen Brabantse planviewer voor provinciale ruimtelijke plannen.
Tijdens de terinzagelegging van de ontwerpwijziging van 24 juni tot en met 21 juli zijn er PM reacties ontvangen.
Bij de totstandkoming van Ovr zijn algemene uitgangspunten gehanteerd voor toekenning BG. Deze hebben geleid tot het opnemen van diverse gebieden in het ontwerp en later de vastgestelde versie van de Ovr. Deze criteria zijn uiteraard ook gehanteerd voor de beoordeling van de in zienswijzen voorgedragen gebieden en hebben geleid tot de bij dit plan gevoegde nieuwe gebieden op de kaart.
Voor het opnemen als Bebouwd gebied gelden een aantal uitgangspunten:
Te denken valt aan grootschalige bovenregionale recreatievoorzieningen, bedrijvenclusters in het landelijk gebied en clusters met grote aantallen woningen.
Het is ook mogelijk dat het werkingsgebied Bebouwd gebied op een later moment op basis van een concrete ontwikkeling op een gebied wordt gelegd. Hiervoor is dan een wijziging van de omgevingsverordening mogelijk met voorafgaande inspraak.
Het werkingsgebied Bebouwd gebied is nieuw in de Omgevingsverordening. Dit zijn gebieden die in het Landelijk gebied liggen en waar al een grote hoeveelheid bebouwing aanwezig is. Sommige van deze gebieden werden in het verleden ook wel aangeduid als integratie stad-landgebied. Een reden om een uitloper van Stedelijk gebied op te nemen als Bebouwd gebied kan liggen in de afweging dat daardoor nog ontwikkelingsruimte wordt geboden aan veehouderijen die in het gebied gevestigd zijn. Binnen Stedelijk gebied, waar de keuze is gemaakt voor stedelijke ontwikkelingen, is de ontwikkeling van veehouderijen niet gewenst.
Binnen Bebouwd gebied is vanuit provinciaal belang en rekening houdend met aanwezige kwaliteiten en de omgeving, verdichting mogelijk. Het gaat dan in de meeste gevallen niet om grootschalige stedelijke ontwikkelingen. Hoofdregel is immers dat die plaatsvinden in of aansluitend op Stedelijk gebied.
Bebouwd gebied is een specifiek werkingsgebied dat samen kan gaan met andere werkingsgebieden, zoals het Natuur Netwerk Brabant of andere gebieden met een waarde-aanduiding, bijvoorbeeld cultuurhistorische waarden. Bij het mogelijk maken van ontwikkelingen binnen Bebouwd gebied geldt uiteraard dat rekening gehouden wordt met de aanwezige waarden.
De artikelen uit de Ovr waarin een specifieke verwijzing naar het Bebouwd gebied is opgenomen zijn te vinden in Bijlage 2.
Artikel 5.4 Bestaand ruimtebeslag
Onder bestaand ruimtebeslag wordt in dit hoofdstuk verstaan het werkingsgebied Stedelijk gebied , het werkingsgebied Bebouwd gebied of een bestaand bouwperceel.
Artikel 5.14 Maatwerk met als doel omgevingskwaliteit
1.
Een omgevingsplan kan voor een concreet initiatief een bouw- of gebruiksactiviteit mogelijk maken als:
2.
De bijdrage aan het versterken van omgevingskwaliteit betreft maatwerk waarbij tenminste de volgende aspecten in acht worden genomen en juridisch vastgelegd:
3.
Er is sprake van een aanvaardbare locatie voor de ontwikkeling van een woning als:
4.
Bij de toepassing van dit artikel zijn de volgende bepalingen niet van toepassing:
Artikel 5.57 Maatwerk in Bebouwd gebied
Een omgevingsplan van toepassing op Bebouwd gebied kan een nieuwe gebruiks- of bouwactiviteit toedelen als: