Plan: | Botjeszandgat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1987.01BuBOTBP0012011-0401 |
Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen kunnen invloed hebben op de verkeersstructuur en de verkeersstromen. Om inzicht te krijgen in het huidige verkeersbeeld en de effecten van de realisatie van de zwembaai met dagstrand, is een verkeersonderzoek uitgevoerd. Voor het verkeersonderzoek is gebruik gemaakt van CROW-kengetallen en door de gemeente aangeleverde gegevens van geschatte bezoekersaantallen.
Huidige situatie en autonome ontwikkeling
In de huidige situatie wordt de zandwinning ontsloten via de Botjesweg aan de westzijde van de zandwinning en verder via de Burgemeester Omtaweg richting de op- en afrit A7. Gelet op de functie van de Botjesweg (ontsluiting zandwinning, omwonenden en NAM locatie Zuiderveen, geen doorgaande weg) wordt aangenomen dat de intensiteit op de Botjesweg beperkt is en voornamelijk bestaat uit verkeer van en naar de zandwinning.
De verkeersbewegingen van en naar de zandwinning bestaan enerzijds uit transportverkeer en anderzijds uit verkeer van personeel werkzaam op de zandwinning. In de huidige ontgrondingsvergunning is bepaald dat niet meer dan 200.000 ton industriezand wordt gewonnen. De afvoer van zand zal circa 220 dagen per jaar plaats vinden. In de representatieve bedrijfssituatie vinden 100 vrachten per dag plaats tussen 07.00 uur en 19.00 uur. In de avond vinden geen transportbewegingen plaats. Het verkeer vanwege personeel wordt geschat op enkele tientallen motorvoertuigbewegingen per etmaal.
In de huidige situatie zijn er geen problemen met betrekking tot de verkeersveiligheid of doorstroming.
De zwembaai is sinds augustus 2011 in gebruik en derhalve zijn van deze activiteit nog geen ervaringscijfers bekend. Wel zal de gemeente vanaf de opening van de zwembaai het bezoekersaantal bijhouden.
Toekomstige situatie
Uitbreiding en verdieping zandwinning
Met de aan te vragen uitbreiding en verdieping van de zandwinning wordt geen verandering beoogd van het huidige vergunde wintempo (200.000 ton industriezand per jaar). De representatieve bedrijfssituatie (voor wat betreft aantal en tijdstip transportbewegingen) zal dus niet wijzigen ten opzichte van de huidige situatie. Er zal dus geen sprake van een verslechterende verkeerssituatie (afname verkeersveiligheid en doorstroming).
Zwembaai
De eerste ervaringscijfers (zomer 2011) wijzen uit dat er op topdagen circa 400 bezoekers per dag naar de zwembaai komen. Omdat de zomer van 2011 echter zeer regenachtig was en de zwembaai wellicht ook nog niet bij iedereen bekend is, is het waarschijnlijk dat in de komende jaren het aantal bezoekers hoger zal liggen. Er wordt dan ook aangenomen dat er op een zonnige dag maximaal 1.000 bezoekers afkomen op de zwembaai. Daarbij gelden verder de volgende aannames:
Aan de hand van deze aannames komen er tijdens een topdag 450 personen met een auto. Met een gemiddelde bezettingsgraad van 3 personen per auto komt dit neer op 300 verkeersbewegingen en 150 geparkeerde auto's verdeeld over de dag. Tijdens de piektijd zijn er dan gemiddeld 105 parkeerplaatsen nodig (= 70% van 150). In het ontwerp is rekening gehouden met dit aantal. Bovendien zal de topdrukte naar verwachting vooral in de weekenden, vakanties en op feestdagen plaatsvinden wanneer er minder of geen verkeersbewegingen ten behoeve van de zandwinning zijn. Derhalve bestaat de verwachting dat de extra verkeersaantrekking van de zwembaai geen probleem zal opleveren.