Plan: | Buitengebied Oostflakkee 1e herziening |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1924.LGBOostflakk1eh-BP30 |
In 2012 heeft de gemeente Goeree-Overflakkee het bestemmingsplan Buitengebied Oostflakkee vastgesteld. In dit plan zijn onjuistheden en onduidelijkheden aan het licht gekomen, waarvan het gewenst is die nu te herstellen.
Het ging in eerste instantie om de volgende twee reparaties:
De op 29 mei 2018 ingebrachte zienswijzen hebben de gemeente aanleiding gegeven om ook nieuw vestiging van bollenteelt toe te staan. Dat betekent dus een algehele opheffing van het verbod op bollenteelt in het buitengebied Oostflakkee. Daarmee worden de gebruiksmogelijkheden ten aanzien van bollenteelt voor agrarische bedrijven over het gehele eiland gelijk getrokken.
De geconstateerde omissies worden met voorliggend reparatieplan hersteld. Het doel van dit plan is het bieden van een actueel juridisch kader voor het gebruik en de bebouwing in het buitengebied van de voormalige gemeente Oostflakkee.
De aanpassingen zijn van geringe omvang en betreffen zowel de verbeelding, de regels als de toelichting. De juridische regeling en verbeelding worden in overeenstemming gebracht met de feitelijke situatie. Het bestemmingsplan Buitengebied Oostflakkee blijft voor de niet herziene delen van kracht.
In het plangebied geldt momenteel het bestemmingsplan Buitengebied Oostflakkee, dat op 29 november 2012 is vastgesteld.
Voorliggend reparatieplan heeft uitsluitend betrekking op die onderdelen waarvoor een omissie is geconstateerd en hersteld worden met dit reparatieplan. Concreet gaat het om het perceel aan de Geerweg 4 in Den Bommel en de bestemmingen die aangemerkt zijn als agrarisch.
In figuur 1.1 zijn de ligging en begrenzing van het plangebied van het Buitengebied Oostflakkee aangegeven, waarbinnen de agrarische bestemmingen liggen. Dit betreft het gemeentelijk grondgebied exclusief de dorpskernen Ooltgensplaat, Den Bommel, Achthuizen, Langstraat, Zuidzijde en Oude Tonge, alsmede het regionaal Bedrijventerrein Oude Tonge.
In figuur 1.2 is het perceel aan de Geerweg weergegeven.
Figuur 1.1: Ligging plangebied agrarische bestemmingen
Figuur 1.2: Ligging perceel Geerweg 4
De voorliggende toelichting beschrijft, aan de hand van de verschillende hoofdstukken, de reparatie. Verder zijn in deze toelichting de planregels en de verbeelding uitgelegd.
In hoofdstuk 2 wordt het beleidskader uiteen gezet. Vervolgens wordt in hoofdstuk 3 een beschrijving gegeven van de reparatie die wordt doorgevoerd. Hoofdstuk 4 geeft een juridische planbeschrijving waarin de wijze van bestemmen uiteengezet is. Tevens is artikelsgewijs een beschrijving gepresenteerd van de bestemmingen en planregels. Tot slot geeft hoofdstuk 5 de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan weer.
Met dit reparatieplan worden er geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Daarmee past het plan nog steeds binnen het Rijks-, provinciaal- en gemeentelijk beleid zoals in het moederplan is weergegeven.
Dit hoofdstuk geeft een toelichting op de twee omissies die in dit reparatieplan zijn meegenomen. Daarbij wordt ingegaan op de belangrijkste wijzigingen in de regels en de verbeelding. Daarnaast zijn de wijzigingen kort ruimtelijk onderbouwd.
Aan de Geerweg 4 in Den Bommel is in 1955 een woning gebouwd. Onlangs is geconstateerd dat de woning niet in het bestemmingsplan is opgenomen. Wel is er is destijds een bouwvergunning voor verleend. Deze is opgenomen in bijlage 1. De vraag is om de woning positief te bestemmen.
In de verbeelding wordt op het perceel aan de Geerweg 4 de bestemming 'Wonen - 1' toegevoegd. Daarmee wordt het plan planologisch-juridisch in overeenstemming gebracht met de huidige situatie.
In het buitengebied van Oostflakkee zijn al tientallen jaren enkele bollentelers gevestigd. De percelen van deze telers zijn bestemd als agrarisch, maar volgens de begripsomschrijving in de planregels is bollenteelt uitgesloten. De wens is om bestaande bollenteelt in het hele plangebied (Buitengebied Oostflakkee) te legaliseren en daarmee in overeenstemming te brengen met de feitelijke situatie in het buitengebied. In het bestemmingsplan Buitengebied Middelharnis is dit al mogelijk.
Deze reparatie betreft een aanpassing van: de begripsomschrijving 'agrarisch bedrijf' in artikel 1 van de planregels. 'Bollenteelt' wordt toegevoegd als toegestane activiteit.
De omschrijving van het begrip 'agrarisch bedrijf' (lid 1.7) in de regels van het vigerende bestemmingsplan is als volgt:
een bedrijf, gericht op het voortbrengen van producten door middel van het telen van gewassen en/of het houden van dieren; nader te onderscheiden in:
Met deze reparatie wordt de begripsomschrijving 'agrarisch bedrijf' onder lid 1.6 van dit reparatieplan aangepast tot:
een bedrijf, gericht op het voortbrengen van producten door middel van het telen van gewassen en/of het houden van dieren; nader te onderscheiden in:
Voorliggend bestemmingsplan betreft een reparatieplan, een herziening van het vastgestelde bestemmingsplan Buitengebied Oostflakkee. De zaken die door middel van dit plan gerepareerd worden, zijn over het algemeen van beperkte omvang en van ondergeschikte aard. Er worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt.
In een bestemmingsplan dient aangetoond te worden dat er sprake is van een 'goede ruimtelijke ordening'. Onderdeel hiervan is dat het plan niet in strijd is met een aantal milieuaspecten. Daarom zijn beide reparaties hieronder nader ruimtelijk onderbouwd.
Er is geen sprake van een functiewijziging. Ten behoeve van dit reparatie plan is daarom geen nader onderzoek noodzakelijk naar de kwaliteit van de bodem.
Het plan voldoet daarmee vanuit het aspect bodem aan een goede ruimtelijke ordening.
Het plan maakt de ontwikkeling van één enkele woning mogelijk. Op het plan is daarom het besluit ‘Niet in betekenende mate’ (NIBM) van toepassing. ‘Nibmprojecten’ mogen zonder toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit en zonder luchtkwaliteitonderzoek uitgevoerd worden. Nader onderzoek naar luchtkwaliteit is dus niet nodig.
We kunnen concluderen dat het plan daarmee voldoet aan een goede ruimtelijke ordening.
Aangezien het gaat in beide reparaties gaat om een bestaande situatie (er wordt geen geluidsgevoelig object toegevoegd) en de woning aan de Geerweg binnen een 60 km/uur zone ligt, dient er geen akoestisch onderzoek plaats te vinden. Tevens is in de omgeving van de woning sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Het plan voldoet daarmee vanuit het aspect geluid aan een goed ruimtelijke ordening.
In de omgeving van de woning aan de Geerweg 4 komen geen risicovolle bedrijfsactiviteiten voor, vindt geen vervoer van gevaarlijke stoffen plaats en er zijn geen buisleidingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen aanwezig.
Het plan voldoet daarmee vanuit het aspect externe veiligheid aan een goede ruimtelijke ordening.
Het plan betreft het positief bestemmen van een bestaande situatie. Er vindt dus geen bodem ingreep plaats in het plangebied. Nader archeologisch onderzoek is dan ook niet noodzakelijk. De reparatie voldoet daarmee vanuit het aspect archeologie aan een goede ruimtelijke ordening.
Er vinden geen (sloop)werkzaamheden plaats die tot verstoring van natuurwaarden kunnen leiden. Ten behoeve van de bestemmingsplanwijziging is dan ook geen ecologisch onderzoek uitgevoerd.
Het plan voldoet vanuit het aspect ecologie aan een goede ruimtelijke ordening.
De reparatie leidt niet tot nadelige effecten in het watersysteem. Er dient daarom geen watertoets uitgevoerd te worden.
Het plan voldoet vanuit het aspect water aan een goede ruimtelijke ordening.
De reparatie heeft geen invloed op de verkeersintensiteit in het gebied en heeft daarmee geen effect op de verkeerskundige situatie. Nader onderzoek naar mobiliteit is dan ook niet uitgevoerd.
Dit hoofdstuk geeft een toelichting op de koppeling tussen de regels en de kaart. In de volgende paragraaf staat uitgelegd welke systematiek voor dit reparatieplan gehanteerd is en hoe de reparatie zich heeft vertaald in de toegekende bestemmingen. De paragraaf geeft tot slot een korte toelichting per artikel van de planregels.
De hoofdopzet van dit reparatieplan sluit uit aan bij de bestaande ruimtelijke en functionele structuur van het plangebied. De bestaande bouw- en gebruiksmogelijkheden van het vigerend bestemmingsplan blijven gehandhaafd.
De planregels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken. Per hoofdstuk worden de diverse bepalingen artikelsgewijs besproken.
In dit artikel is een aantal begrippen verklaard die genoemd worden in de planregels. Dit artikel voorkomt dat er bij de uitvoering van het plan onduidelijkheden ontstaan over de uitleg van bepaalde regelingen.
In dit artikel is bepaald hoe de voorgeschreven maatvoering in het plan gemeten moet worden.
Artikel 3 Van toepassing verklaring
Dit artikel geeft aan dat de regels van het bestemmingsplan buitengebied Oostflakkee, zoals vastgesteld op 29 november 2012 door de raad van de gemeente Oostflakkee, van toepassing blijven.
Artikel 4 Herziening artikel 1 lid 7 van bestemmingsplan Buitengebied Oostflakkee
Deze herziening past de begripsomschrijving 'Agrarisch bedrijf' onder lid 1.7 van het vigerende bestemmingsplan Buitengebied Oostflakkee aan.
Deze bestemming is toegekend aan wonen. Bewoning in een watertoren, bewoning in een molen en een kantoor zijn apart aangeduid. Het aantal woningen per bestemmingsvlak mag niet meer bedragen dan één woning tenzij anders is aangeduid. De goot- en bouwhoogte van hoofdgebouwen mag niet meer bedragen dan respectievelijk 4,5 en 8 meter. De dakhelling dient minimaal 20 graden te bedragen. De huisvesting van buitenlandse werknemers is toegestaan door middel van een omgevingsvergunning.
De anti-dubbeltelregel voorkomt dat dezelfde gronden meerdere keren in aanmerking mogen worden genomen bij het verlenen van (verschillende) bouwvergunningen, waardoor bebouwingsmogelijkheden onbedoeld kunnen worden verruimd. Het opnemen van deze regel is verplicht op grond van de Wet ruimtelijke ordening.
Artikel 7 Algemene bouwregels
De algemene bouwregels regelen dat een bestaand gebouw groter is dan de maximale goot- en bouwhoogtes, de maten ter plaatse als maximaal toelaatbaar mogen worden beschouwd en bouwen op een eigen terrein of bouwperceel geen toestand dient te worden op een aangrenzend terrein.
Artikel 8 Algemene gebruiksregels
De algemene gebruiksregels regelen welke vormen van gebruik van onbebouwde gronden respectievelijk bouwwerken in ieder geval moeten worden aangemerkt als een verboden gebruik, zoals bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening respectievelijk de Woningwet. Dit reparatieplan voegt 'bollenteelt, uitgezonderd bestaande bedrijven met bollenteelt' toe aan de vormen van verboden gebruik.
Artikel 9 Algemene afwijkingsregels
Behalve de specifieke afwijkingsregels, opgenomen binnen de bestemmingsregels, kent het plan ook een aantal algemene afwijkingsmogelijkheden. Deze bevoegdheden hebben als doel om flexibel te kunnen inspelen op afwijkingen en overschrijdingen van beperkte aard of omvang.
Artikel 10 Algemene wijzigingsregels
De specifieke en algemene wijzigingsbevoegdheden hebben als doel het bestemmingsplan van flexibiliteit te voorzien. Via gedeeltelijke planwijziging, zoals bedoeld in artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening, kan worden besloten tot wijziging van het plan, zonder dat daarvoor een normale (integrale) herziening van het bestemmingsplan noodzakelijk is. De wijzigingsbevoegdheden variëren van regelingen voor de herontwikkeling van meerdere specifieke gebieden tot algemene regelingen voor bijvoorbeeld bebouwingsaccenten, waterhuishoudkundige voorzieningen en de beperkte verschuiving van bestemmingsgrenzen.
Artikel 11 Algemene procedureregels
Indien er gebruik gemaakt wordt van het stellen van nadere eisen is hier aangegeven dat de procedure als genoemd in afdeling 3.4 Awb van toepassing is.
Artikel 12 Overige regels
Indien er wordt verwezen naar een wettelijke regeling, dan geldt deze wettelijke regeling zoals deze luidt op moment van de tervisielegging van het ontwerp van dit plan.
Het overgangsrecht is van toepassing op bebouwing en gebruik dat al bestond bij het opstellen van het plan, maar dat strijdig is met de opgenomen regeling. Onder bepaalde voorwaarden mag deze strijdige bebouwing en/of strijdig gebruik worden voortgezet of gewijzigd. Het opnemen van deze regel is verplicht op grond van de Wet ruimtelijke ordening.
De slotregel geeft aan hoe de regels van het plan worden aangehaald.
De voorziene wijzigingen brengen noch voor de eigenaren noch voor de gemeente of andere partijen kosten met zich mee. De economische uitvoerbaarheid van het plan is hiermee verzekerd.
Dit hoofdstuk gaat nader in op de maatschappelijke dialoog die in het kader van het reparatieplan zal plaatsvinden.
Vooroverleg en inspraak
Gelet op de geringe ruimtelijke impact van het plan wordt afgezien van vooroverleg ex artikel 3.1.1. Bro. Er zijn immers geen belangen van (semi) overheden in het geding. Ook is gelet hierop geen inspraak nodig.
Zienswijzen
In de periode van 18 april 2018 tot en met 29 mei 2018 heeft het bestemmingsplan ‘Buitengebied Oostflakkee 1e herziening’ in ontwerp ter inzage gelegen. Binnen deze periode is een ieder in de gelegenheid gesteld schriftelijk en/of mondelinge zienswijzen naar voren te brengen.
In de periode dat het plan ter inzage heeft gelegen zijn drie schriftelijke zienswijzen ontvangen.
Een zienswijze is ontvangen van LTO Noord en twee van agrarische bedrijven in het plangebied. In bijlage 2 is de Nota van beantwoording zienswijzen opgenomen.
Alle drie de reclamanten geven in de door hun ingediende zienswijze aan dat zij bezwaar hebben tegen de in het ontwerpbestemmingsplan opgenomen regel ten aanzien van bollenteelt. Deze regel luidt als volgt:
‘Artikel 4
Herziening artikel 1 lid 7 van bestemmingsplan Buitengebied Oostflakkee
Deze herziening voegt de volgende onderdelen toe aan lid 6 van artikel 1 van het bestemmingsplan
Oostflakkee:
a. bestaande bollenteelt: de teelt van bollen bestaand ten tijde van het in werking treden van het reparatieplan’
Reclamanten hebben in hun zienswijze punten naar voren gebracht van gelijke strekking. Alle drie de indieners kunnen zich niet verenigen met het feit dat telen van bloembollen alleen is toegestaan voor de gevestigde bedrijven binnen het plangebied. Zij verzoeken om een algehele opheffing van het verbod. Naar aanleiding van de zienswijzen is het bestemmingsplan aangepast, zodanig dat bollenteelt volledig is toegestaan. De gemeente heeft geen problemen met nieuw vestiging van bollentelers. Ook het provinciaal beleid verzet zich niet tegen de nieuw vestiging van bollentelers. Daarnaast worden de gebruiksmogelijkheden ten aanzien van bollenteelt voor agrarisch bedrijven met een opheffing van het algehele verbod over het gehele eiland gelijk getrokken.
Op basis van de zienswijzen is het bestemmingsplan aangepast.
Vaststelling
Na verwerking van de zienswijzen wordt het reparatieplan door de gemeenteraad vastgesteld. De publicatie van het vaststellingsbesluit vindt (over het algemeen) plaats binnen twee weken na de vaststelling. Tijdens de daarop volgende inzagetermijn van zes weken is het voor belanghebbenden mogelijk om beroep in te stellen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS). Het reparatieplan treedt in werking op de eerste dag ná de dag waarop de beroepstermijn afloopt, tenzij er een voorlopige voorziening is aangevraagd.