Het benodigde of gewenste aantal parkeerplaatsen bij ruimtelijke ontwikkelingen kan worden bepaald op basis van parkeerkencijfers of op basis van parkeernormen. Parkeerkencijfers zijn op de praktijk gebaseerde cijfers van de verwachte parkeerbehoefte. Parkeernormen staan voor het aantal vereiste parkeerplaatsen per type bestemming. Op basis van deze parkeernormen wordt parkeerbeleid veelal vormgegeven.
Het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte (CROW) geeft in publicatie 381 'Toekomstbestendig parkeren' richtlijnen voor parkeernormen. In de richtlijnen wordt onderscheid gemaakt op basis van de functie van de ontwikkeling (wonen, bedrijf, etc.) en op basis van de locatiekenmerken. Zodoende kan bij ruimtelijke ontwikkelingen voor vrijwel elke locatie een goed beeld worden verkregen of voorzien wordt in voldoende (auto)parkeerplaatsen. Voorts voorziet de publicatie in minimale voorwaarden voor parkeervoorzieningen.
De gemeenteraad van Zuidplas heeft op 5 november 2019 de 'Nota Parkeernormen 2019' vastgesteld. Deze nota vervangt de Beleidsnota Parkeernormen uit 2013. Er is rekening gehouden met de nieuwe parkeerkencijfers van het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte (CROW). Bovendien zet de nieuwe nota in op meer flexibiliteit in de toepassing van kencijfers en parkeernormen door meer gebiedsgerichte en meer doelgroep specifieke normen.
Planspecifiek
In de 'Nota Parkeernormen 2019' is het onderhavige gebied deel van het gebiedstype 'Zone B', met een gemiddelde tot hoge auto-afhankelijkheid. De parkeernorm bedraagt, uitgaande van de categorie 'gestapeld, klein' (van 40 m² tot 70 m²) 2,0 parkeerplaatsen per woning. De parkeerbehoefte van de toekomstige ontwikkeling is, conform gemeentelijke richtlijnen, (12 x 2,0 =) 24 parkeerplaatsen.
Met het voorgenomen plan worden in totaal 19 parkeerplaatsen binnen het plangebied gerealiseerd. Hierdoor ontstaat een tekort van 5 parkeerplaatsen. Door DataCount is in september 2021 een parkeeronderzoek uitgevoerd (zie
bijlagen bij toelichting bijlage 5). In dit onderzoek is een in januari 2021 uitgevoerd parkeeronderzoek aangevuld. Het parkeeronderzoek heeft betrekking op een tweetal ontwikkelingen in Moordrecht:
- uithuizing Voetbalvereniging Moordrecht en de Duivenvereniging; Hier wordt een nieuwe woonwijk gerealiseerd (‘t Lage) met 85 woningen.
- uithuizing scouting (Stevensstraat) en het realiseren van een appartementencomplex met 12 kleine appartementen.
In het parkeeronderzoek is de parkeerdruk in de omgeving bepaald. De navolgende afbeelding toont de afbakening van het onderzoek naar de parkeerdruk in de omgeving, waarbij 'Appartementencomplex' betrekking heeft op het onderhavige plangebied.
Afbakening onderzoek parkeerdruk in de omgeving (bron: DataCount, 23-09-2021)
Met het voorgenomen plan ontstaat een tekort van 5 parkeerplaatsen. Hiervoor dient gebruik gemaakt te worden van de parkeerplaatsen in de openbare ruimte. Om vast te stellen hoeveel parkeerplaatsen in de huidige situatie gebruikt zouden kunnen worden rondom het plangebied, vóórdat de toegestane grenswaarde van 85% bezetting bereikt wordt, is de volgende navolgende tabel opgesteld, waarin het drukste moment is afgezet tegen de maximale toegestane druk.
Tabel parkeerdruk (bron: DataCount, 23-09-2021)
Het onderzoek wijst uit dat voor het totale gebied, op het drukste moment, nog 84 vrije parkeerplaatsen beschikbaar zouden zijn om te gebruiken, voordat de drempelwaarde wordt bereikt. Voor de losse gebieden zijn dat respectievelijk 63 plaatsen voor de woonwijk en 47 plaatsen voor het appartementencomplex binnen het plangebied aan de Stevensstraat. Aangezien deze echter in een overlappend gebied vallen, zijn gezamenlijk in totaal nog 84 plaatsen beschikbaar.
Het totale gebied bevat momenteel de ruimte voor 84 extra parkeerders, zonder dat de grenswaarde van 85% bezetting bereikt wordt. In de nieuwe situatie dient het huidige aanbod van parkeerplaatsen echter verrekend te worden, omdat deze plaatsen verdwijnen/vervangen worden door nieuwe/andere plaatsen. In onderstaande overzicht wordt de situatie samengevat met de bijbehorende mogelijkheden:
- Beide nieuwe ontwikkelingen creëren samen een vraag van 223 plaatsen in een grotendeels overlappend gebied. Hiervoor zijn momenteel 218 plaatsen gepland.
- Het huidige gebied heeft volgens alle metingen een maximale vraag van 365 plaatsen, terwijl er 529 plaatsen aanwezig zijn.
- Na ontwikkeling zijn er in het huidige gebied 529 – 36 + 218 = 711 plaatsen beschikbaar.
- De drempelwaarde ligt daarmee op 604 bezette plaatsen, om onder de 85% bezetting te blijven.
- De verwachte maximale vraag is 223 + 365 = 588 plaatsen. Dit levert een bezettingspercentage van 83% op. Hiermee is in theorie alsnog een aanvullende belasting van 16 bezette plaatsen mogelijk zonder de grens van 85% te overschrijden.
- In theorie zouden er daarmee 16 plaatsen minder gerealiseerd kunnen worden in de ontwikkelingen.
Het voorgenomen plan aan de Stevensstraat voorziet in de realisatie van 19 parkeerplaatsen op eigen terrein.
Aangezien de parkeerbehoefte 24 parkeerplaatsen betreft ontstaat een tekort van 5 parkeerplaatsen. Uit het uitgevoerde parkeeronderzoek van DataCount blijkt dat voor zowel de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk aan de Sportlaan 1 als de ontwikkeling aan de Stevensstraat ruimte is om gebruik te maken van 16 parkeerplaatsen in het openbaar gebied. Voor ontwikkeling van de nieuwe woonwijk aan de Sportlaan 1 wordt voorzien in voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein. Derhalve kan voor het tekort van 5 parkeerplaatsen gebruik gemaakt worden van de restcapaciteit in het openbaar gebied. Om gebruik te maken van 5 parkeerplaatsen in het openbaar gebied dient te worden afgeweken van de gemeentelijke 'Nota Parkeernormen 2019'. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas heeft reeds besloten (Collegebesluit van 23 maart 2021) af te wijken van de 'Nota Parkeernormen 2019' en het gebruik van 5 parkeerplaatsen in het openbaar gebied toe te staan.
Conclusie
Geconcludeerd kan worden dat het aspect parkeren geen belemmeringen veroorzaakt voor de beoogde ontwikkeling van de 12 appartementen.