direct naar inhoud van 5.2 Luchtkwaliteit
Plan: Moerkapelle Dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1892.BpMoerkapelleDorp-Va01

5.2 Luchtkwaliteit

Indien mensen met regelmaat luchtverontreinigende stoffen inademen kan dit leiden tot effecten op de lichamelijke gezondheid. Daarom moet bij ruimtelijke planvorming rekening worden gehouden met de effecten van de plannen op de luchtkwaliteit.

Titel 5.2 van de Wet milieubeheer (hierna te noemen: Wet luchtkwaliteit), het Besluit niet in betekenende mate en het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) stellen grenzen aan de concentraties van luchtverontreinigende stoffen. De meest kritische stoffen ten gevolge van het verkeer zijn stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). De grenzen voor deze stoffen zijn opgenomen in tabel 5.3. In 2010 moet aan de grenswaarden (jaargemiddelde en uurgemiddelde concentratie) voor NO2 worden voldaan. Voor PM10 geldt dat vanaf 2005 moet worden voldaan aan de (jaargemiddelde en 24-uursgemiddelde) grenswaarden.

Tabel 5.3 Grenswaarden Wet luchtkwaliteit

stof   jaargemid-
delde  
uurgemid-
delde  
24-uursgemid-
delde  
opmerkingen  
NO2   40 µg/m3   200 µg/m3   n.v.t.   uurgemiddelde mag 18x per jaar worden overschreden  
PM10   40 µg/m3   n.v.t.   50 µg/m3   24-uursgemiddelde mag 35x per jaar worden overschreden  

De Wet luchtkwaliteit en het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) stellen dat ruimtelijke plannen doorgang kunnen vinden indien de luchtkwaliteit niet in betekenende mate verslechtert en de plannen niet leiden tot het overschrijden van een grenswaarden.

In het Besluit nibm is een anticumulatiebepaling opgenomen, die zegt dat de effecten van beoogde ontwikkelingen in de omgeving van het plangebied moeten worden meegenomen in de beoordeling van het betreffende plan. Hiermee wordt voorkomen dat verschillende nibm-projecten samen toch in betekenende mate bijdragen aan verslechtering van de luchtkwaliteit.

Onderzoek

Op een drietal locaties (figuur 5.3) zijn de concentraties van NO2 en PM10 in de huidige situatie (2011), de autonome situatie in 2020 en de situatie in 2020 inclusief de ontwikkeling onderzocht. De concentraties in de huidige situatie 2011 zijn overgenomen uit de Monitoringstool 2010. De concentraties NO2 en PM10 in 2020 (exclusief en inclusief alle ontwikkelingen) zijn berekend met CAR versie 9.0, conform standaard Rekenmethode I.

afbeelding "i_NL.IMRO.1892.BpMoerkapelleDorp-Va01_0004.jpg"

Figuur 5.3 Onderzoekslocaties luchtkwaliteit

De totale verkeersaantrekkende werking van de ontwikkellocaties wordt door de gemeente geschat op 1.850 motorvoertuigen per etmaal (mvt/etmaal). Dit extra verkeer is verdeeld over verschillende wegen in het plangebied. Voor de beschouwde wegen is uitgegaan van de door de gemeente geleverde verkeersintensiteiten, eveneens gebruikt in het wegverkeerslawaaionderzoek (tabel 5.4).

Tabel 5.4 Invoergegevens onderzoek luchtkwaliteit

  2020 [mvt/etmaal] excl. ontwikkelingen   2020 [mvt/etmaal] incl. ontwikkelingen  
Moerkapelse Zijde (Noordeinde richting Bredeweg)   2866  
3146  
Dorpstraat   2595   2970  
Herenweg   2602   3422  

In de tabellen 5.5 en 5.6 zijn de rekenresultaten voor de jaargemiddelde immissieconcentratie NO2 en PM10 opgenomen.

Tabel 5.5 Jaargemiddelde PM10 – concentratie (in µg/m³) op drie locaties (figuur 5.3)

locatie   1   2   3  
situatie   totale
concentra-tie  
achter-
grond
concentra-tie  
totale
concentra-tie  
achter-
grond
concentra-tie  
totale
concen-
tratie  
achter-
grond
concentra-tie  
huidige situatie 2011   24,8   24,2   24,4   24,2   24,5   24,3  
situatie 2020 excl. ontwikkeling   22,3   21,9   22,3   21,9   22,3   21,9  
situatie 2020 incl. ontwikkeling   22,4   21,9   22,3   21,9   22,3   21,9  

Tabel 5.6 Jaargemiddelde NO2 – concentratie (in µg/m³) op drie locaties (figuur 5.3)

locatie   1   2   3  
situatie   totale
concentratie  
achter-
grond
concentra-tie  
totale
concen-
tratie  
achter-
grond
concentra-tie  
totale
concentra-tie  
achter-
grond
concentra-tie  
huidige situatie 2011   28,6   24,1   25,4   24,1   25,2   24,0  
situatie 2020 excl. ontwikkeling   20,3   18,3   20,1   18,3   19,7   18,3  
situatie 2020
incl. ontwikkeling  
20,3   18,3   20,2   18,3   19,8   18,3  

Uit het onderzoek blijkt dat al in 2011 de berekende concentraties NO2 en PM10 veel lager zijn dan de grenswaarden voor NO2 en PM10. De bijdrage van de planontwikkelingen op de concentraties NO2 en PM10 is minder dan 0,4 µg/m³, dus niet in betekenende mate (nibm).

Aldus wordt in het hele plangebied voldaan aan de grenswaarden, ook na voltooiing van de ontwikkelingen uit deel B in het plangebied.

Conclusie ten aanzien van plan

De geplande ontwikkelingen dragen nauwelijks bij aan een verslechtering van de luchtkwaliteit in het gebied. Daarom is het geen bezwaar vanwege de luchtkwaliteit om het bestemmingsplan vast te stellen.