Ontsluiting/inrit
Normaal is het beleid van de gemeente Westland om één uitweg per perceel toe te staan. In dit plan zin er echter vijf uitwegen. Twee inritten die het vrachtverkeer vanaf de weg naar de dockshelter toe brengen, twee uitritten die het vrachtverkeer van de dockshelter naar de weg brengen en één uitweg voor het autoverkeer richting het parkeerdek (in- en uitrijden). Omdat er bij Nature's Pride heel veel verkeersbewegingen (ca. 450 bewegingen van zowel vracht- als autoverkeer) zijn is het verstandig om hier vijf uitwegen toe te staan, zodat er geen (wachtend) verkeer op de openbare weg blijft staan. Wel dienen de inritten een maximale breedte te krijgen van 10 meter. Het manoeuvreren voor vrachtverkeer op eigen terrein is goed geregeld.
De in/uitrit naar het parkeerdek is gesitueerd in de 'knik' van de ontsluitingsweg. In de voorlopige situatie zal dit geen probleem zijn, aangezien de weg nog niet doorgetrokken zal worden tot aan de centrale ontsluitingsweg en er nog geen sprake is van een doorgaande weg. Wanneer dit in de (nabije) toekomst wel het geval is, zal een verkeersveilige situatie moeten worden gerealiseerd, waarbij de zichthoeken van de in/uitrit niet worden belemmerd. Hier zal dan ook al op geanticipeerd moeten worden voor wat betreft de terreininrichting. Een haag/hekwerk aan de rand van het terrein zal het zicht op de openbare weg te veel wegnemen en is dus ongewenst.
Ontsluiting afslag Honderdland op de Maasdijk
De (enkelstrooks)rotonde Maasdijk – afslag Honderdland voldoet qua I/C (intensiteit/capaciteit) verhouding in de huidige situatie.
Kijken we naar de situatie 2015/2016 met als uitgangspunt een autonome groei van 3 procent, een vulling van de bestaande vestiging van Nature’s Pride en eindsituatie Nature’s Pride op de nieuwe locatie (fase 2a)
dan zien we dat er in de spitsperiodes niet meer kan worden volstaan met een enkelstrooks rotonde.
Een I/C verhouding tot 0,8 is acceptabel. In onderstaande tabel zie je de uitkomsten.
Parkeren
Voor fase 2 van Honderdland geldt het Westland Verkeers en Vervoersplan. Voor parkeren staan hierin normen opgenomen. Deze zijn dus van toepassing op dit plan. Volgens de aanvrager komt er 3.474 m² kantoor met balie functie en 33.279 m² loods/opslag ruimte. De norm voor kantoor met baliefunctie is 3,3 pp per 100 m² bvo en de norm voor loods/opslag is 0,9 pp per 100 m² bvo.
De som wordt dan als volgt:
(3.74/100*3,3)+(33.278/100*0,9) = 415 pp
Er zouden dus voor dit plan volgens het WVVP 415 pp moeten zijn echter telt dit plan maar 312 pp.
Een mogelijkheid om af te wijken van de parkeernorm is het aanleveren van een mobiliteitsplan. Er is een mobiliteitsplan voor Nature's Pride opgesteld door het bedrijf ECORYS. In dit plan staat goed onderbouwd dat er in piekperiodes maximaal 250 pp benodigd zijn. Er zijn dus voldoende parkeerplaatsen voor dit plan.
Conclusie
Uit bovenstaande komt naar voren, dat indien fase 2a ontsloten wordt op deze rotonde, de (enkelstrooks) rotonde Maasdijk – afslag Honderdland na 2015/2016 niet kan voldoen aan de I/C verhouding.
Het plan van Nature’s Pride maakt onderdeel uit van een grotere ontwikkeling op Honderdland fase 2.
Binnen het project Honderdland fase 2, zal de uitkomt uit het mobiliteitsplan van Nature's Pride voor wat betreft de I/C verhouding bij de (enkelstrooks)rotonde Maasdijk - afslag Honderdland, meegenomen worden. Bij de verder ontwikkeling van Honderdland fase 2, zal gekeken moeten worden naar een oplossing voor de ontsluiting.
Binnen het plan zijn voldoende parkeerplaatsen aanwezig.