Type plan: projectbesluit
Naam van het plan: Nature's Pride (Honderdlandl fase 2) te Maasdijk
Status: onherroepelijk
Plan identificatie: NL.IMRO.1783.gba00000035-ONHE

2.2 Ruimtelijke-functionele structuur

Uitgangspunt voor het nieuwe bedrijfspand is dat het pand ca.2,5 maal groter en 25% meer efficiënt is, waardoor enerzijds de groei kan worden opgevangen en dat er anderzijds niet te groot wordt gebouwd met het oog op de onzekere economie. Bovendien moet de kracht van het bedrijf behouden blijven met de mens als centrale factor. Samen maken de medewerkers het mogelijk dat dagelijks het onmogelijke wordt gerealiseerd en de maximale klanttevredenheid word gehaald. Door de schaalvergroting zijn in de nieuwbouw de afstand van de looplijnen en goederen essentieel om een maximale efficiency te bereiken, de logistiek is daarmee alles bepalend. Een nog groter gebouw zou inhouden dat dit verloren gaat.
     
Bij het opstellen van de aanvraag omgevingsvergunning is zo veel mogelijk aangesloten bij het concept-beeldkwaliteitsplan van het in ontwikkeling zijnde plangebied Honderdland. De afwijkingen op het concept beeldkwaliteitsplan in verband met de grotere kavelbreedte, vloeien voort uit het logistieke plan wat als onderlegger is gebruikt voor het ontwerp.
 
Het gebouw is ontworpen vanuit de meest optimale logistieke bedrijfsvoering. In het ontwerp en de terreininrichting van Nature's Pride komen de loading docks en het vrachtwagen parkeren aan de voorzijde van pand welke langs de A20 te liggen. Dit vloeit voort uit het logistiek plan dat door Royal Haskoning is gemaakt op basis van het specifieke werkproces van Nature's Pride. De complexiteit van de productafwikkeling en de verscheidenheid in bedrijvigheid van de afdelingen, product- en mensenstromen maakten dat voor Nature’s Pride een twee laags bedrijfsgebouw waarbij docks in twee aan elkaar grenzende gevels worden gesitueerd de enig haalbare optie is. Hierbij is goede interactie tussen kantoor en halpersoneel essentieel. Uitgaande van productstromen, mogelijkheden voor mechanisaties en personele handeling komt de plaats van het kantoor en de personele ruimtes dan ook onlosmakelijk in het gebied tussen ontvangst, verlading, orderpick en verpakken. Zie ook de begeleidende tekeningen. Het huidige ontwerp is een letterlijke vertaling van dit logistieke plan. Productstromen, intern transport, opslag, mensenstromen en werkplekken zijn in de juiste harmonie als een prefect werkende machine op elkaar afgestemd. Hiermee zijn de positie van de aan- en afvoer docks en de plaats van het (loods)kantoor en de verpakkingsafdeling bepaald.