direct naar inhoud van 3.11 Verkeer
Plan: Kern Monster
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1783.ABP00000017-onhe

3.11 Verkeer

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De twee belangrijkste ontsluitingswegen van Monster zijn de Emmastraat (N211) aan de zuidzijde en de Molenweg aan de oostzijde. Deze wegen lopen rond de kern en hebben als doel het verkeer snel van en naar de toeleidende wegen te voeren. Meerdere uitvalswegen leiden naar de omliggende grotere plaatsen en het rijkswegennet. Via de Haagweg kan naar Den Haag worden gereden. De N211 leidt zuidwaarts naar 's Gravenzande en oostwaarts naar Poeldijk van waaraf de N211 en N264 via het kassengebied aansluiten op de A4. Tot slot leidt de Zwartendijk (N465) naar Naaldwijk. Met name de N211 en N465 zijn van belang als verbinding naar de diverse veilingen.

Binnen de kern zelf wordt de hoofdwegenstructuur sterk bepaald door noord-zuid en oost-westverbindingen. Een belangrijke noord-zuidverbinding wordt gevormd door de route Burgemeester Kampschoërstraat- van Bemmellaan-Heijdseweg. Een belangrijke oost-westverbinding wordt gevormd door de route Molenstraat-Larixlaan-Acaciastraat- Hortensiastraat en 's Gravenzandseweg.

Het verkeersbeleid voor de gemeente Westland is vastgelegd in het Westlands Verkeer en Vervoerplan 2006 (WVVP). Dit WVVP is voor Monster uitgewerkt in het verkeersplan Monster en Ter Heijde aan zee.

In het kader van Duurzaam Veilig zijn de wegen gecategoriseerd. Met de wegencategorisering is aangegeven welke de voor het verkeer belangrijke gebiedsontsluitingswegen zijn. De Molenweg, Haagweg en Emmastraat zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De overige wegen binnen de bebouwde kom van Monster zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitings- of erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/h.

Ontsluiting langzaam verkeer

Voor het fietsverkeer lopen door Monster een aantal regionale fietsroutes. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen routes langs de kust, tussen de kernen en door het glastuinbouwgebied. Daarnaast zijn er ook recreatieve fietsroutes, zoals de Westlandroute en de Tuindersroute. De belangrijkste fietsroutes zijn langs de gebiedsontsluitingswegen gelegen. Langs deze wegen zijn, conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig, in principe vrijliggende fietspaden aanwezig. Op de 30 km/h-wegen binnen het plangebied vind, conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig, een gemengde verkeersafwikkeling plaats.

Ontsluiting per openbaar vervoer

De kern Monster is bereikbaar door middel van diverse buslijnen welke door en langs de kern voeren. Binnen het plangebied halteren de openbaarvervoerdiensten in de richtingen Den Haag en Naaldwijk via Monster en 's-Gravenzande en de openbaarvervoerdiensten tussen Den Haag en Hoek van Holland via 's-Gravenzande. Zoals uit bovenstaande blijkt zorgen de buslijnen voor een goede verbinding met de kernen in de gemeente Westland en de regio.

Verkeersafwikkeling

Uit het verkeersplan blijkt dat een van de grootste problemen in Monster het sluipverkeer door de kern is. Tevens wordt door het verkeer te hard door de 30 km/h-zone gereden. Een oplossing hiervoor is dat het verkeer zo snel mogelijk uit de kern moet worden geleid richting de gebiedsontsluitingswegen. Het doorgaande verkeer tussen Den Haag en 's-Gravenzande dient gebruik te maken van de Molenweg en de Emmastraat. In het verkeersplan zijn maatregelen genoemd om dit te bereiken. In het verkeersplan staat tevens dat het verkeer op de toeleidende wegen in de spits stagneert. Ook hiervoor zijn in het verkeersplan oplossingen aangedragen die tot een betere doorstroming van het autoverkeer moeten leiden.

Parkeren

Bij nieuwbouw dient aan de hand van de parkeernormen het benodigde aantal parkeerplaatsen te worden bepaald. De gemeente Westland heeft in de parkeernormering eigen parkeernormen opgenomen. Deze normering verschilt per gebied binnen de kernen en is afhankelijk van het type functie en de prijsklassen van de woningen.

Conclusie

De bereikbaarheid voor het verkeer is goed te noemen. De verkeersveiligheid is voldoende gewaarborgd door de inrichting conform Duurzaam Veilig. Diverse maatregelen zullen er in de toekomst voor moeten zorgen dat de verkeersafwikkeling voldoende gewaarborgd blijft. Bij nieuwe ontwikkelingen dienen voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein aangelegd te worden om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien. Hierbij dienen de richtlijnen uit het WVVP te worden gehanteerd.