direct naar inhoud van 4.2 Milieu
Plan: Geerdshof
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.1774.WEEPBGEERDSHOF-0401

4.2 Milieu

4.2.1 Milieuzonering

Qua milieuzonering is in dit geval alleen agrarische bedrijvigheid relevant. De dichtstbijzijnde agrarische bebouwing bevindt zich op ruim 175 meter van de geplande woning. Deze afstand is met betrekking tot het voorkomen van milieuhinder voldoende.

4.2.2 Bodem

Voor het projectbesluit ten behoeve van de realisatie van het voorgenomen plan is in juli 2010 een bodemonderzoek uitgevoerd (zie bijlage 1). Uit het historisch vooronderzoek is geen informatie naar voren gekomen waaruit blijkt dat op of nabij de locatie sprake is (geweest) van activiteiten die een bedreiging voor de bodemkwaliteit zouden kunnen vormen.

Het veldwerk is uitgevoerd in de periode 9 juli 2010 - 16 juli 2010.

Uit de resultaten van het verkennend bodemonderzoek is gebleken dat er in de boven- en ondergrond chemisch-analytisch geen verhoogde gehalten van de onderzochte parameters zijn aangetoond.

In het grondwater zijn chemisch-analytisch licht verhoogde concentraties aan barium, koper en zink aangetoond. De aangetoonde concentraties overschrijden de streefwaarde in geringe mate. De tussenwaarden worden niet benaderd. Waarschijnlijk zijn de aangetoonde licht verhoogde concentraties toe te schrijven aan licht verhoogde natuurlijke achtergrondconcentraties.

De opzet van het huidige onderzoek heeft geleid tot een goed beeld van de bodemkwaliteit op de onderzoekslocatie. De gestelde hypothese dat de locatie ten aanzien van de parameter asbest in bodem als 'onverdacht' kan worden aangemerkt is juist gebleken. Nader onderzoek wordt daarom niet noodzakelijk geacht gezien de geringe verhogingen.

Er gelden vanuit het aspect bodem geen belemmeringen voor realisatie van het beoogde plan.

4.2.3 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan of projectbesluit aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid".

De Geerdshof is een 30 km/uur-woonstraat en de Nijstadweg is een rustige 60 km/uur-weg. De gemeente is voornemens om, na realisatie van de rondweg, de Nijstadweg voor doorgaand verkeer af te sluiten.

De afstand van de geplande woning tot de Nijstadweg is circa 30 meter. De afstand tot de in de toekomst te realiseren rondweg aan de oostzijde van het besluitgebied is meer dan 200 meter. Andere woningen zijn dichter bij deze wegen gelegen, waardoor deze maatgevend zijn.

Geconcludeerd wordt dat de geluidsbelasting van deze drie wegen op de toekomstige woning dusdanig laag is dat de wettelijke voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet wordt overschreden.

4.2.4 Luchtkwaliteit

Met betrekking tot luchtkwaliteit moet rekening worden gehouden met het gestelde in de Wet Milieubeheer, hoofdstuk 5, titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen en de bijbehorende bijlagen. Op basis van artikel 5.16 Wm kan, samengevat, een bestemmingsplan of projectbesluit worden vastgesteld indien:

  • a. aannemelijk is gemaakt dat de mogelijkheden die het bestemmingsplan of het projectbesluit biedt, niet leiden tot het overschrijden van een in bijlage 2 (van de Wet Milieubeheer, hfdst. 5, titel 5.2 luchtkwaliteitseisen) opgenomen grenswaarde, of
  • b. aannemelijk is gemaakt dat de mogelijkheden die het bestemmingsplan of het projectbesluit biedt, leiden tot een verbetering per saldo van de concentratie in de buitenlucht van de desbetreffende stof dan wel, bij een beperkte toename van de concentratie van de desbetreffende stof, de luchtkwaliteit per saldo verbetert door een samenhangende maatregel of een optredend effect, of
  • c. aannemelijk is gemaakt dat de mogelijkheden die het bestemmingsplan of het projectbesluit biedt, niet in betekende mate bijdragen aan de concentratie in de buitenlucht van een stof waarvoor in eerder genoemde bijlage 2 een grenswaarde is opgenomen of
  • d. het project is genoemd of beschreven dan wel past binnen een programma van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit NSL).

Van een verslechtering van de luchtkwaliteit "in betekende mate" als bedoeld onder c is sprake indien zich één van de volgende ontwikkelingen voordoet:

  • woningbouw: 1.500 woningen netto bij 1 ontsluitende weg of 3.000 woningen bij 2 ontsluitende wegen;
  • infrastructuur: 3% concentratiebijdrage (verkeerseffecten gecorrigeerd voor minder congestie);
  • kantoorlocaties: 10.000 m2 brutovloeroppervlak bij 1 ontsluitende weg, 20.000 m2 brutovloeroppervlak bij 2 ontsluitende wegen.

Het criterium "niet in betekende mate" kan pas worden toegepast als het NSL en de (nieuwe) regionale programma's zijn vastgesteld en dat is sedert 1 augustus 2009 het geval. Daarom kan nu van de 3%-regeling gebruik gemaakt worden (het percentage van de grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie van PM10 of NO2, waarmee de luchtkwaliteit verslechtert als gevolg van het project), maar geldt de 1%-grens. Voor woningbouw betekent dat bijvoorbeeld dat de luchtkwaliteit "niet in betekende mate" verslechtert zolang het aantal woningen niet boven de 1.500 uitkomt.

Het projectbesluit betreft slechts de nieuwbouw van één woning en daarom kan geconcludeerd worden dat door de ontwikkeling, die in het onderhavige projectbesluit mogelijk wordt gemaakt, de luchtkwaliteit "niet in betekende mate" zal verslechteren. Derhalve hoeft niet nader op het aspect luchtkwaliteit te worden ingegaan.