direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Bedrijventerrein Weerselo, Gunnerstraat 33
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1774.WEEBPGUNNERSTR33-0401

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Structuurvisie Weerselo

De gemeente Dinkelland is een groene landelijke gemeente, die veel mooie plekken kent. Zowel de bewoners als de recreanten genieten van de rust en de ruimte. Er wordt gestreefd naar het behoud en de ontwikkeling van de ruimtelijke, economische en sociale kwaliteit van de gemeente. Centraal daarbij staan de leefbaarheid voor de inwoners en bezoekers van de gemeente, werkgelegenheid en de natuurlijke, landschappelijke, cultuurhistorische kwaliteiten. Kortom, een duurzaam en hoogwaardig gebied voor wonen, werken en recreëren.

In de structuurvisie worden enkele hoofdkeuzen gemaakt m.b.t. de ontwikkelingsrichting voor de kern Weerselo. In de structuurvisie Weerselo is het plangebied aangewezen als bedrijventerrein/ potentieel woongebied, zie afbeelding 3.

Afbeelding 5 Plangebied in Structuurvisie Weerselo (met het plangebied geel omcirkeld)

afbeelding "i_NL.IMRO.1774.WEEBPGUNNERSTR33-0401_0005.png"

Visie plangebied

Over de ontwikkelingsrichting die hier wordt voorgestaan wordt in de structuurvisie het volgende vermeld:

"Op de plankaart is een ontwikkelingsgebied aangegeven, globaal aan de Gunnerstraat. Momenteel bevinden zich hier diverse bedrijven. Ruimtelijk gezien denken we dat deze vlek nog iets groter zou mogen zijn; deze prikt in het landschap. In functioneel opzicht zijn momenteel zowel woon- als werkfuncties aanwezig. In de toekomst kunnen deze locaties werklocaties blijven. Wellicht kan op termijn ook een geleidelijke transformatie naar woongebied plaatsvinden. Dit is mede afhankelijk van de toekomstige behoefte aan bedrijventerrein en of de locatie van de huidige sportvelden als potentieel bedrijventerrein kan voorzien in die behoefte. In beide situaties kan de Gunnerstraat een fraaie groene radiaal worden."

Werken

Bij de behandeling van de functionele thema zoals het wonen, werken en voorzieningenniveau binnen Weerselo wordt over het thema werken het volgende vermeld:

"Als de ruimte niet ingevuld wordt door bestaande bedrijvigheid, wordt gezocht naar nieuwe bedrijvigheid. Deze nieuwe bedrijvigheid moet het profiel van Weerselo versterken. We zien dan met name kansen voor bedrijvigheid op gebied van bouwnijverheid, reparatie en handel, industrie, gezondheids- en welzijnszorg en dienstverlening. Daarnaast wordt ingezet op vestiging van hoogwaardige, kennis- en arbeidsintensieve, innovatieve en agrarisch verwante bedrijvigheid. We streven naar groei en differentiatie van werkgelegenheid. We zien met name groeikansen in werkgelegenheid in commerciële en maatschappelijke voorzieningen. Door de ontwikkelingen in het centrum, de woningbouw en de verdere concentratie van voorzieningen in het centrum ontstaat ruimte voor deze groei én geven we een impuls om de groei daadwerkelijk in te zetten. Ook bieden we ruimte voor nieuwe initiatieven die niet alleen voor de bewoners van Weerselo interessant zijn, maar tevens voor bezoekers (toeristen / recreanten). Weerselo kan meer profiteren van de recreatieve aantrekkingskracht die met name het fraaie landschap en het cultuurhistorisch gave 't Stift biedt. We willen de kansen voor nieuwe toeristisch-recreatieve ontwikkelingen dan ook benutten. Deze sector kan een belangrijke bijdrage leveren aan de toekomstige werkgelegenheid en verhoudt zich met het groene karakter."

Conclusie

In plaats van een bedrijfsbestemming met een industrieel karakter zal op het perceel een recreatievoorziening aanwezig zijn. Het betreft een dagrecreatieve functie die goed past binnen het mixlandschap van wonen en werken en geen negatieve gevolgen heeft voor een mogelijke transformatie naar een woongebied. Het verhuur van Solex en TukTuk voertuigen en het organiseren van groepsactiviteiten is een recreatieve voorziening die, vanwege de binding met het buitengebied en de versterkende werking van de recreatieve aantrekkingskracht van Weerselo, past binnen de voorgestane visie die weerselo ten aanzien van het thema werken wil bieden. De locatie is gelegen aan een weg met een goede verbinding naar de recreatieve routes door het buitengebied en het perceel biedt voldoende ruimte voor de gevraagde activiteiten. Het initiatief is niet in strijd met hetgeen wordt voorgestaan in de structuurvisie Weerselo.

3.3.2 Beleidsnotitie voor vestiging van andersoortige bedrijven op bedrijventerreinen

Op 7 juni 2007 is door de gemeente een beleidsnotitie voor de vestiging van andersoortige bedrijven op bedrijventerreinen vastgesteld. Het gaat in deze notitie om richtlijnen van bedrijven die qua aard niet binnen de staat van inrichtingen van de vigerende bestemmingsplannen. Hieronder is een toets opgenomen aan de beleidsnotitite.

In het geval van vestiging van andersoortige bedrijven, als bijvoorbeeld een fitnesscentrum, klimwand, speelparadijs en bedrijfsvakonderwijs op bedrijventerreinen, dienen de volgende beperkende voorwaarden te worden gesteld:

  • a. Het dient te gaan om versterking/uitbreiding van plaatselijke bedrijven of plaatselijke initiatieven. Met plaatselijk wordt bedoeld gemeente Dinkelland;

Hieraan wordt voldaan. Met het initiatief wordt de vestiging van het bedrijf aan het begin van de Gunnerstraat verplaatst naar een andere plek op de Gunnerstraat. Het bedrijf heeft zijn oorsprong dus in Weerselo Het gaat verder om een dagrecreatieve voorziening dat in hoofdzaak binnen gemeente Dinkelland wordt uitgevoerd.

  • b. Vestiging wordt toegestaan aan de rand van een bedrijventerrein, gelegen aan de kant van het dorp, met visueel contact tussen bedrijf en bestaande of op te leveren woonwijk;

Met deze regeling wordt beoogd dat bedrijventerreinen zoveel mogelijk worden gezoneerd, met de laagste milieucategoriën richting de buitenzijde. De bedrijvenconentratie aan de Gunnerstraat betreft geen planmatig maar historisch gegroeid bedrijventerrein. Het terrein wordt gekemerkt door een mixlandschap met aan de noordzijde van de Gunnerstraat een aantal grote bedrijven en aan de zuidzijde kleinschaligere bedrijvigheid. De vestiging van het dagrecreatief bedrijf doet geen afbreuk aan deze opzet langs de Gunnerstraat.

  • c. Er mogen geen beperkingen ontstaan bij gevestigde bedrijven (bijvoorbeeld geen aanslag op parkeerplaatsen van bestaande bedrijven);

Met het initiatief is op het terrein voldoende parkeergelegenheid aanwezig om de toegenomen parkeerbehoefte op te vangen. Verder is het initiatief geen milieugevoelige functie waardoor eventuele uitbreidingsplannen van bedrijven in de direct omgeving niet wordt beperkt.

  • d. De toegangsroutes moeten sociaal veilig zijn voor het langzame verkeer;

De Gunnerstraat betreft geen drukke verbindingsweg voor het doorgaande verkeer. De weg gaat naar het rustige buitengebied, waardoor de veiligheid voor het langzaam verkeer over deze weg geen belemmering is. De sociale verkeersveiligheid is gewaarbord doordat de Gunnerstraat een mix aan functies kent, zoals de kleinschalige omringende bedrijvigheid, woningen en de voetbalclub aan de achterzijde en bovendien een toegangsweg is van Weerselo. Hiermee is het een levendige straat waar voldoende sociale toezicht aanwezig is.

  • e. Vaak is er een relatie tussen andersoortige bedrijvigheid en horeca. Om ongewenste ontwikkelingen in het horecadeel te voorkómen dient met de ondernemer afspraken te worden gemaakt over de verhouding tussen activiteit en horeca (absoluut of relatief);

In het bedrijfsplan van het initiatief wordt een verhouding tussen activiteit en horeca 1 staat op 8 aangehouden. De ondergeschikheid horeca van het bedrijf is met de bestemmingsplanregels vastgelegd.

  • f. Er moet worden voorzien in voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein, gerelateerd aan het bruto vloeroppervlak (b.v.o.) en de kencijfers uit de ASVV. Voor bijvoorbeeld een fitnesscentrum: 5 parkeerplaatsen per 100 m2 b.v.o.

In de ASVV (publicatie 182 van het Crow) is een dagrecreatieve voorziening voor de verhuur van Solexen en TukTuk's niet opgenomen. Als vergelijkbare functie uit de ASVV kan een cultureel centrum worden gehanteerd, waar een parkeernorm van 2 tot 4 per 100m2 van toepassing is. Uitgaande van circa 1000 m2 b.v.o. blijkt dat op grond van de kencijfers minimaal 20 tot 40 parkeerplaatsen nodig zijn. Met 48 parkeerplaatsen wordt hier ruimschoots aan voldaan.