direct naar inhoud van 5.2 Geluid
Plan: Kern Rijssen, plan Tusveld
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1742.BPRC2012001-0401

5.2 Geluid

De toekomstige woningen ondervinden een geluidbelasting ten gevolge van meerdere wegen in de directe omgeving namelijk de Rozengaarde, Emmastraat, Julianastraat, Kerkstraat en Enterstraat/Oranjestraat. Ten behoeve van de toetsing aan de Wet geluidhinder zijn uitsluitend de Enterstraat / Oranjestraat relevant. De overige wegen hebben een maximaal toelaatbare snelheid van 30 km/uur en behoeven derhalve niet getoetst te worden aan de Wet geluidhinder. Deze wegen zullen echter wel in het onderzoek worden meegenomen ten behoeve van een goede ruimtelijke onderbouwing en de beoordeling conform het gemeentelijk geluidbeleid.

De toekomstige locatie is gelegen in de zone van traject 140 voor het spoorweglawaai en is derhalve onderzoeksplichtig in het kader van de Wet geluidhinder. Echter op basis van een vrije-veld-berekening (Rekenmethode I) blijkt dat de geluidbelasting circa 55 dB bedraagt. Hiermee wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde. Wij gaan er vanuit dat het spoorweglawaai derhalve niet relevant is voor het onderhavig onderzoek.

Toetsing

Door Aveco de Bondt is een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar wegverkeerslawaai. Hieruit zijn de volgende resultaten naar voren gekomen:

  • Ten gevolge van de Oranjestraat bedraagt de hoogste geluidbelasting 35 dB inclusief aftrek van 5 dB ex artikel 110g Wgh. Hiermee wordt er voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Conform het geluidbeleid geldt voor het gebiedstype “Centrum” het ambitieniveau en bovengrens van respectievelijk “redelijk rustig” (44 t/m 48 dB) en “zeer onrustig”
    (54 t/m 58 dB). Geconcludeerd kan worden dat ruim aan de gestelde criteria wordt voldaan;
  • De maximale gecumuleerde geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeerslawaai bedraagt 58 dB exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. Derhalve dienen er geluidwerende
    voorzieningen bepaald te worden, zodat aan het maximaal toelaatbare binnenniveau van
    33 dB conform het Bouwbesluit kan worden voldaan.

Conclusie

Op basis van de resultaten uit het uitgevoerde akoestische onderzoek kan geconcludeerd worden dat voor zowel de spoorweglawaai als het wegverkeerslawaai ter plaatse van het plangebied geldt dat voldaan wordt aan de bepalingen uit de Wet geluidhinder alsmede het gemeentelijk geluidbeleid. Bij de uitwerking van de bouwplannen zal rekening gehouden moeten worden met het toepassen van gevelwerende maatregelen.