Plan: | Buitengebied Holten, agrarisch bouwblok Russendijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1742.BPB2011002-0401 |
Op 15 november 2007 (Stb. 2007, 434) is de Wet Luchtkwaliteit in werking getreden. Deze wet heeft het Besluit luchtkwaliteit 2005 vervangen. De aanleiding daartoe is de maatschappelijke discussie die ontstond als gevolg van de directe koppeling tussen ruimtelijke ordeningsprojecten en luchtkwaliteit. De directe koppeling had tot gevolg dat veel geplande (en als noodzakelijk of gewenst ervaren) projecten geen doorgang konden vinden in overschrijdingsgebieden. Bovendien moest voor ieder klein project met betrekking tot luchtkwaliteit een uitgebreide toets gedaan worden.
Veehouderijen zijn niet opgenomen in de Regeling NIBM. Toch is het niet altijd noodzakelijk om met behulp van een berekening vast te stellen of er sprake is van NIBM. Dit kan ook gedaan worden met een motivering, bijvoorbeeld op basis van ervaring. Er zijn genoeg projecten die namelijk overduidelijk NIBM zijn en waar een berekening niets toevoegt aan de conclusie. Als hulpmiddel bij de motivering is een vuistregel opgesteld waarmee aangetoond kan worden dat een uitbreiding/oprichting NIBM is. Deze staan in de onderstaande tabel, die gebaseerd is op de 3% NIBM grens, dus van na de inwerking treding van het NSL. In de tabel kan bij de betreffende afstand de hoeveelheid emissie worden afgelezen waarmee een veehouderij nog kan uitbreiden om niet in betekende mate bij te dragen. Met behulp van de emissiefactorenlijst op www.vrom.nl kan uitgerekend worden of de totale toename in emissie onder de NIBM grens blijft. Dit doet u door de hoeveelheid nieuwe dieren te vermenigvuldigen met de emissiefactor en deze te vergelijken met de waarden uit de tabel.
De getallen in de tabel zijn worst-case genomen inclusief een veiligheidsmarge. Indien bij een bepaalde afstand niet méér wordt geëmitteerd dan is opgenomen in de tabel dan is de oprichting/uitbreiding zeker NIBM. Wanneer de toename in emissie in grammen hoger is dan in de tabel opgenomen is het project mogelijk IBM. Er zal een berekening met ISL3a uitgevoerd moeten worden om aan te tonen dat geen grenswaarden worden overschreden ofwel de uitbreiding bij precieze berekening toch NIBM blijkt te zijn.
Handreiking
In tabel 1 van de Handreiking fijn stof en veehouderijen van mei 2010 van InfoMil, zijn fijn stofemissies (in grammen per jaar) vermeld, waarbij - op bepaalde afstanden - geldt dat de immissieconcentratiebijdrage nog als 'in niet betekenende mate' kan worden bestempeld.
Afstand tot te toetsen plaats | 70 m. | 80 m. | 90 m. | 100 m. | 120 m. | 140 m. | 160 m. |
Totale emissie in g/jr van uitbreiding/oprichting |
324.000 |
387.000 |
473.000 |
581.000 |
817.000 |
1.075.000 |
1.376.000 |
Beoordeling nibm-redenering
Het onderhavig bedrijf waarvoor de bestemmingsplanwijziging is aangevraagd, heeft na wijziging de volgende aantallen dieren en de daarbij behorende totaal hoeveelheid fijn stof:
Stal | Diercategorie | Rav. Code |
Aantal dieren | Fijnstof factor |
Fijnstof totaal |
A | Vleesvarkens | D 3.2.14.2 | 1440 | 99 | 142.560 |
B | melkkoeien | A1.5.1 | 144 | 118 | 16.992 |
Totaal: | 159.552 |
Het dichtstbijzijnd gevoelig object is de woning aan de Russendijk 4 (bedrijfswoning) en Fliermatenweg 11 (burgerwoning) in Holten. Deze woningen liggen op een afstand van respectievelijk 120 en 410 meter van een dierenverblijf van het onderhavige bedrijf. De totale emissie van de veestapel na wijziging, is dermate laag vergeleken met de totale emissie die NIBM is bij genoemde afstanden, dat een uitgebreide fijn stofberekening niet zinvol is.
Gezien de fijn stofemissie van het onderhavig bedrijf, na wijziging van 159.552 gr/jr. en de afstand tot het dichtstbijzijnde gevoelig object, kan er vanuit worden gegaan dat deze emissie niet in betekenende mate bijdraagt aan de concentratie PM10. De berekening laat eveneens zien dat het fijn stofaspect voor eventuele vergunningverlening in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht geen belemmering vormt.
Geconcludeerd wordt dat Wet Luchtkwaliteit en het Besluit NIBM geen belemmering vormt voor het project.