direct naar inhoud van 2.1 Bestaande situatie
Plan: Verbindingsweg Dodewaard
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1740.bpVerbindingsweg-vst1

2.1 Bestaande situatie

In de huidige situatie is het gebied waarin de nieuwe verbindingsweg wordt aangelegd onderdeel van het buitengebied. Tussen de Matensestraat en de Kalkestraat en tussen de Kalkestraat en de Waalbandijk bevinden zich met name agrarische percelen. De percelen zijn overwegend in gebruik voor het kweken van bomen. Bij de aansluitingen op de bestaande wegen (de Matensestraat, de Kalkestraat en de Waalbandijk) zijn woningen in de directe omgeving aanwezig.

Op de onderstaande afbeelding is een luchtfoto van de kern Dodewaard opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.1740.bpVerbindingsweg-vst1_0003.jpg"

Huidige situatie kern Dodewaard en locatie verbindingsweg

In de huidige situatie gebruikt het doorgaand (vracht)verkeer komende vanaf de Waalbandijk en verder de route via de Pluimenburgsestraat, de Dalwagen en de Matensestraat of Bonegraafseweg van en naar de aansluiting op de A15. Dit zijn de belangrijkste wegen in Dodewaard. Deze wegen zijn gelegen in de kern en hebben allemaal een functie van erftoegangsweg met een snelheid van 30 km/uur, met uitzondering van de Bonegraafseweg. De Bonegraafseweg is een ontsluitingsweg met een snelheid van 50 km/uur. De Kalkestraat heeft in de huidige situatie geen functie voor doorgaand (vracht)verkeer. Deze weg heeft ook de functie van erftoegangsweg met een snelheid van 30 km/uur.

De wegen in de kern zijn niet geschikt voor het doorgaande (vracht)verkeer vanwege de aanwezigheid van veel aansluitingen, de ligging van veel voorzieningen en de aanwezigheid van verschillende verkeersdeelnemers. De verkeersveiligheid in de kern, vooral op de Dalwagen, komt hiermee in gevaar.

Het doorgaand (vracht)verkeer zorgt ook voor problemen op het gebied van de leefbaarheid. Bewoners klagen over geluidsoverlast, trillingen en stank.

Er zijn in de huidige situatie geen problemen in de verkeersafwikkeling. De wegen in Dodewaard hebben voldoende capaciteit om de intensiteit te kunnen verwerken. De intensiteit op de Bonegraafseweg is het hoogst.

Op de onderstaande afbeelding zijn de belangrijkste wegvakken in de huidige situatie weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1740.bpVerbindingsweg-vst1_0004.png"