Plan: | Verbindingsweg Dodewaard, 1e herziening |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1740.bpDOgeluidsscherm-vst1 |
Op 20 december 2012 is het bestemmingsplan “Verbindingsweg Dodewaard" van de gemeente Neder-Betuwe vastgesteld. Dit bestemmingsplan regelt de aanleg van een verbindingsweg tussen de Matensestraat en de Waalbandijk in de gemeente Neder-Betuwe.
Tegen dit besluit met kenmerk RAAD/12/01328 is beroep ingesteld en heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) d.d. 22 juli 2013 (met zaaknummer 201300745/1/R6) uitspraak gedaan.
Betoogd wordt door appellanten dat bij hun woning de voorkeursgrenswaarde weliswaar niet wordt overschreden, maar dat zij vanwege de geluidbelasting op hun woning tevens gebaat zijn bij de maatregelen ter reductie van de geluidbelasting vanwege de weg op de nabij hun woning gelegen woningen Waalbandijk 52 en 53 en dat de door de raad gekozen maatregel in de vorm van een geluidscherm van 1 m niet in het plan is vastgelegd.
Blijkens de plantoelichting en het akoestisch onderzoek acht de raad het met het oog op de ruimtelijke aanvaardbaarheid van het plan noodzakelijk dat een geluidscherm van 1 m hoog wordt geplaatst langs de oostzijde van de verbindingsweg ter hoogte van de woningen Waalbandijk 52 en 53, teneinde de geluidbelasting op de woningen Waalbandijk 52 en 53 terug te brengen onder de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Het plaatsen van een dergelijk scherm is gelet op de bestemming "Verkeer" in samenhang bezien met artikel 3, lid 3.1, aanhef en onder c, van de planregels toegestaan, maar niet verplicht gesteld. Een waarborg dat het scherm zal worden geplaatst, kan niet worden geacht te zijn gelegen in de plantoelichting, nu de plantoelichting geen bindende werking heeft. Plaatsing van het geluidscherm overeenkomstig de plantoelichting kan derhalve niet bestuursrechtelijk worden afgedwongen. Ook het feit dat de kosten in de kostenraming zijn meegenomen en de weg in opdracht van de gemeente wordt aangelegd en de gemeente de weg zal beheren, maakt het geluidscherm evenmin afdwingbaar. Onder voornoemde omstandigheden bestaat aanleiding voor het oordeel dat de raad de plaatsing en instandhouding van bedoeld geluidscherm ten onrechte niet in het plan heeft geregeld. In hetgeen appellanten hebben aangevoerd ziet de Afdeling aanleiding voor het oordeel dat het bestreden besluit is genomen in strijd met de bij het voorbereiden van een besluit te betrachten zorgvuldigheid. Het beroep is in zoverre gegrond.
De Afdeling laat weten het besluit van de raad van de gemeente Neder-Betuwe van 20 december 2012, voor zover het betreft het plandeel met de bestemming "Verkeer" en het plandeel met de bestemming "Water - Waterkering" te vernietigen wegens strijd met artikel 3:2 van de Algemene wet bestuursrecht, zoals aangeduid op de bij deze uitspraak behorende kaart 1, die als bijlage 1 is bijgevoegd.
Onderhavig bestemmingsplan voorziet in de reparatie van het plandeel wat door de Afdeling is vernietigd.
Het plangebied is gelegen in het zuidelijke deel van de verbindingsweg tussen de Kalkestraat en de Waalbandijk.
Op onderstaande afbeeldingen is voor de volledigheid het gehele tracé van de verbindingsweg Dodewaard weergegeven. Middels de rode cirkel is het plangebied van de onderhavige herziening weergegeven.
Luchtfoto plangebied
Situering plangebied
De basis voor het bestemmingsplan "Verbindingsweg Dodewaard, 1e herziening " vormt het in december 2012 vastgestelde moederplan met alle daaraan ten grondslag liggende informatie. De toelichting van het moederplan is als bijlage 2 bijgevoegd. Daarnaast is een nieuwe set regels gemaakt gebaseerd op dit moederplan, waarin in een aanvullend artikel (artikel 7.2 wetgevingszone - voorwaardelijke verplichting) het geluidscherm wordt geborgd via een zogeheten voorwaardelijke verplichting. En tevens artikel 3.1 sub c de algemene term geluidwerende voorzieningen is vervangen door de volgende tekst: "een geluidsscherm, ter plaatse van de aanduiding "specifiek vorm van verkeer - geluidscherm". Uiteraard zijn deze aanduidingen ook terug te vinden op de verbeelding.
Verbeelding bestemmingsplan "Verbindingsweg Dodewaard, 1e herziening".
In hoofdstuk 2 is een nadere akoestisch onderbouwing opgenomen en vervolgens wordt in hoofdstuk 3 nog ingegaan op de maatschappelijke uitvoerbaarheid (het vooroverleg en de te doorlopen procedure).
De uitgangspunten, rekenmethodiek, resultaten en conclusie ten aanzien van de geluidberekeningen zijn opgenomen in het akoestisch rapport “Bestemmingsplanonderzoek Verbindingsweg Dodewaard, Wegverkeerslawaai en luchtkwaliteit”, kenmerk 076385220.0.1 – Definitief, Arcadis van 12 april 2012, dat als bijlage 3 bij de toelichting van het moederplan, zoals opgenomen in bijlage 2 is gevoegd. De berekeningen zijn (destijds) verricht met het computerprogramma Geomilieu (versie 1.91) en zijn in overeenstemming met standaardrekenmethode II van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. Hierin is voorgeschreven dat met alle factoren die van belang zijn rekening gehouden wordt, zoals de samenstelling van het verkeer, wegdektype, afstandsreducties, reflecties, afschermingen, bodem- en luchtdemping, helling- en kruispuntcorrecties, hoogteligging van de weg, enz. In het akoestisch rapport zijn de benodigde akoestische maatregelen weergegeven in hoofdstuk 6 en is het geluidsscherm voor de woningen aan de Waalbanddijk 52 en 53 weergegeven in Afbeelding 7.
Inmiddels is in 2012 het Reken en meetvoorschrift Geluid 2012 van kracht geworden. De wijziging van het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012 is geregeld via de Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 27 maart 2012. De regeling bevat uitsluitend aanpassingen van verwijzingen en redactionele wijzigingen. De wijziging heeft geen gevolgen voor de geluidpraktijk. Het volgen van het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012 leidt derhalve op geen enkele wijze tot andere resultaten.
Gelet op de aard van de in de herziening geregelde reparatie is het bestemmingsplan conform de in artikel 3.8 Wro geregelde procedure direct als ontwerp ter inzage gelegd. Het ontwerpbestemmingsplan verbindingsweg Dodewaard 1e herziening heeft van 23 oktober tot en met 4 december 2013 ter inzage gelegen.
In deze periode is één zienswijze ingediend, die is samengevat en beantwoord is in de zienswijzenota die is opgenomen in bijlage 3 van deze toelichting. De zienswijze is door de raad ontvankelijk maar ongegrond verklaard.