Plan: | Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2023 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1735.BgxVeeg23-VS10 |
Met dit Veegplan wordt het bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente (Vastgesteld op 16 december 2014) inclusief herziening 2015 (vastgesteld op 9 december 2015), herziening regels beleid KGO (vastgesteld op 7 maart 2017), Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2018 (vastgesteld op 10 juli 2018), Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2019 (vastgesteld 15 oktober 2019), Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2020 (vastgesteld 5 oktober 2020), Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2021 (vastgesteld 4 oktober 2022), gedeeltelijk herzien. Het Veegplan heeft betrekking op de regels en op onderdelen van de verbeelding. Voor het opstellen van het Veegplan zijn in eerste aanleg twee aanleidingen:
De toelichting op deze herziening is als volgt opgebouwd.
In hoofdstuk 2 wordt een nadere toelichting gegeven op de wijze waarop het Veegplan juridisch is vorm gegeven. In de hoofdstukken 3 en 4 wordt ingegaan op de verschillende aanleidingen om het bestemmingsplan te herzien. Hoofdstuk 5 gaat in op de uitvoerbaarheid van het plan.
Voor het opstellen van veegplannen of herzieningen zijn geen standaarden of modelafspraken voorhanden. Met de gekozen opzet van de herziening wordt getracht belanghebbenden een duidelijk inzicht te geven van de veranderingen ten opzichte van het bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente zoals vastgesteld op 16 december 2014 (hierna aangemerkt als 'moederplan'). Dit geldt ook voor de herziening 2015 (vastgesteld op 9 december 2015), herziening regels beleid KGO (vastgesteld op 7 maart 2017), bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2018 (vastgesteld op 10 juli 2018), bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2019 (vastgesteld op 15 oktober 2019), bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2020 (vastgesteld 5 oktober 2020) en bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente, Veegplan 2021 (vastgesteld 4 oktober 2022).
Deze herziening bevat de volgende onderdelen:
In de diverse hoofdstukken van de toelichting wordt inhoudelijk beschreven en gemotiveerd wat de veranderingen in dit bestemmingsplan inhouden. Ook wordt beschreven op welke onderdelen (verbeelding en/of regels) het plan wordt herzien. In dit bestemmingsplan wordt de opmaak van de regels aangepast zodat het geheel beter leesbaar en overzichtelijker wordt. Benadrukt wordt dat er inhoudelijk niets wordt gewijzigd en bestaande rechten in stand worden gehouden. De regels die wel worden herzien zijn met geel gemarkeerd indien er sprake is van een aanvullende vaststelling van de regels of
doorgehaald en geel gemarkeerd
indien regels worden ingetrokken. De regels worden gekoppeld aan de plangrens omdat dit bestemmingsplan ook betrekking heeft op bestemmingen die niet op de verbeelding worden herzien.
Als er op een specifieke locatie een partiële bestemmingsplanherziening- of wijziging heeft plaatsgevonden (zogenaamd postzegelplan); dan gelden de regels uit de betreffende herziening- of wijziging. Tenzij er op de locatie de verbeelding gewijzigd is in dit bestemmingsplan; dan zijn de regels van dit bestemmingsplan van toepassing.
De verbeelding bestaat uit de plangrens met daarbinnen uitsluitend de gronden waarvoor opnieuw bestemmingen en aanduidingen worden vastgesteld. Voor deze gronden zijn, naast de bestemming of aanduiding die wijzigt, ook de andere geldende bestemmingen en aanduidingen opnieuw overgenomen. Hiervan uitgezonderd zijn de gewijzigde gebiedsaanduidingen 'Milieuzone - intrekgebied' en 'Milieuzone - waterwingebied', waarvoor de onderliggende, ongewijzigde enkelbestemmingen niet zijn opgenomen.
Niet alle gronden zijn voorzien van bestemmingen en aanduidingen: op deze gronden wijzigen de bestemmingen en aanduidingen uit deoornoemde bestemmingsplannen niet. Alleen de gewijzigde aanduidingen of bestemmingen worden in dit bestemmingsplan opnieuw vastgesteld.
In dit hoofdstuk staat een overzicht van de initiatieven en op welke wijze de regels en verbeelding zijn aangepast ten opzichte van de bij hoofdstuk 2 benoemde bestemmingsplannen. Al deze initiatieven zijn in afzonderlijke quickscans getoetst aan het geldende bestemmingsplan en het provinciaal en gemeentelijk beleid. Op basis daarvan is bekeken in hoeverre er beleidsmatig ruimte is om aan de initiatieven mee te werken. Daarnaast heeft er een belangenafweging plaatsgevonden per initiatief door middel van bijvoorbeeld de VNG-handreiking Bedrijven en Milieuzonering. Zodoende is een inschatting gemaakt of er sprake is van een goede ruimtelijke ordening.
De initiatieven die in dit plan zijn meegenomen zijn positief uit deze quickscans gekomen. Die voortoetsen zijn niet in deze toelichting opgenomen. In onderstaand overzicht zijn alle initiatieven benoemd en is kort de relatie met het beleid genoemd. Met betrekking tot de omgevingsaspecten zijn er in beginsel geen belemmeringen om aan de initiatieven mee te werken. Daar waar omgevingsaspecten mogelijk wel belemmeringen kunnen veroorzaken voor de uitvoering van het initiatief, is onderzoek gedaan. Die onderzoeken zijn in de bijlagen van de toelichting opgenomen. Daar waar initiatieven aanleiding geven tot een goede landschappelijke inpassing zijn deze erfinrichtingsplannen eveneens in de bijlagen van de regels opgenomen.
De plannen die betrekking hebben op de aanplant van bos op gronden met een agrarische bestemming, zijn voorgelegd aan de kavelruilcommissie. Deze commissie bestaat uit agrariërs die de verschillende plannen beoordeeld hebben op basis van bruikbaarheid van de gronden als cultuurlandschap. Op het moment dat de commissie grond als waardevol beoordeelt komt het niet in aanmerking voor een bestemmingswijziging. Daarmee zijn alle initiatieven beleidsmatig en planologisch aanvaardbaar en om die reden meegenomen in dit Veegplan voor het buitengebied.
In het overzicht zijn 1 tot en met 25 initiatieven, waar een nieuw bouwrecht voor een woning, uitbreiding van een recreatieve functie, uitbreiding bedrijf en/of de aanleg van bos planologisch mogelijk is gemaakt.
De overige plannen zijn zogenaamde ambtelijke wijzigingen. Dit zijn planologische wijzigingen waarbij geen nieuwe woningen of iets dergelijks mogelijk worden gemaakt en daarmee minder impact hebben op de fysieke leefomgeving dan bijvoorbeeld nieuwe woningen. Ook zijn dit planologische wijzigingen als gevolg van verzilverde sloopvouchers en verstrekte omgevingsvergunningen.
Nr. | Adres | Wijziging regels | Wijziging verbeelding | toelichting | |
1 | Bovenbergweg 10 Markelo | Aan de Bovenbergweg 10 Markelo wordt de agrarische bestemming gewijzigd in een woonbestemming met de mogelijkheid voor de toevoeging van een woning. | Met toepassing van de Rood voor Rood regeling in het KGO-beleid wordt een woning toegevoegd op het erf. 1000 m2 sloopmeters komen van het eigen erf. In bijlage 1 bij de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. Wel moet er nog sanering plaatsvinden alvorens de in gebruikname van de nieuwe bouwwerken. Dit is als voorwaardelijke verplichting opgenomen in de bestemmingsplanregels. |
||
2 | Bovenbergweg 8 Markelo | Een specifieke aanduiding wonen-Vab wordt gelegd op de karakteristieke schuur. | Met toepassing van de Vab-regeling in het KGO-beleid wordt een woonfunctie toegekend aan een karakteristieke schuur. In bijlage 2 bij de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. |
||
3 | Brinkweg 5 Markelo | Aan de Brinkweg 5 wordt de agrarische bestemming gewijzigd in de bestemming Wonen-VAB. De aanduiding verblijfsrecreatie 3, wordt opgenomen. Ook wordt een kleinschalig kampeerterrein mogelijk gemaakt op het perceel. | Met toepassing van het KGO-beleid wordt een woonbestemming met vervolgfunctie toegekend aan een vrijkomende agrarische bebouwing. In bijlage 3 van de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling in overeenstemming is met een goede ruimtelijke ordening. | ||
4 | Deldensestraat 12 Diepenheim | Een specifieke aanduiding wonen-vab wordt gelegd op de karakteristieke schuur. | Met toepassing van de Vab-regeling in het KGO-beleid wordt een woonfunctie toegekend aan een karakteristieke schuur. In bijlage 4 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. |
||
5 | Deldensestraat 198 Goor | Aan de Deldensestraat 198 Goor wordt de mogelijkheid gecreëerd voor het toevoegen van een woning. | Met toepassing van de Rood voor Rood regeling in het KGO-beleid wordt een woning toegevoegd op het erf. 1000m2 sloopvouchers komen van slooplocaties binnen de gemeente Hof van Twente. In Bijlage 5 van de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. Wel is het uitvoeren van een gevelweringsonderzoek, een quickscan flora en fauna, en een bodemonderzoek opgenomen als voorwaardelijke verplichting in de bestemmingsplanregels. |
||
6 | Dieckertsweg 4, Ambt Delden | Aan de Dieckertsweg 4, Ambt Delden wordt de mogelijkheid gecreëerd voor het toevoegen van een woning. | Met toepassing van de Rood voor Rood regeling in het KGO-beleid wordt een woning toegevoegd op het erf. 1000m2 sloopvouchers komen van een de slooplocaties Suetersweg 9, Bentelo en Gorsveldweg 16a, Bentelo . In bijlage 6 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. |
||
7 | Enkelaarsweg 9 Markelo | Aan de Enkelaarsweg 9 Markelo wordt de mogelijkheid gecreërd voor het toevoegen van een woning en een VAB-functie in bijlage 6 bij de regels (Atelier cursusruimte en verblijfsrecreatie) | Met toepassing van de Rood voor Rood regeling in het KGO-beleid wordt een woning toegevoegd op het erf. 1000m2 sloopvouchers komen van de slooplocaties Stobbendijk 5 , Markelo en Vischersdijk 8 , Markelo. De bestaande functies worden opgenomen als VAB-functie in tabel 6 van de bijlage bij de regels. In bijlage 8 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. |
||
8 | Enterweg 3 Markelo | Aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - vab - vab' binnen de bestemming "bedrijf-Vab".De bijlage 4 type bedrijvigheid is aangepast. | Een specifieke aanduiding 'Bedrijf - Vab - Vab' wordt gelegd op de karakteristieke schuur. Ook wordt de agrarische bestemming gewijzigd naar de bestemming "Bedrijf -Vab" en wordt het bouwvlak verkleind. | Met toepassing van de Vab-regeling in het KGO-beleid wordt een woonfunctie toegekend aan een karakteristieke dwarsritschuur. In bijlage 9 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. Twee schuren blijven staan en worden gebruikt voor metaalbewerking (cat. 2) en een loonbedrijf (cat.2). |
|
9 | Gorsveldweg 32a en b Bentelo | De aanduiding vier plattelandsappartementen in het bedrijfsgebouw en de aanduiding twee plattelandsappartementen in de voormalige "deel" van de woning. Ook wordt het bouwvlak aangepast. | Met toepassing van de VAB-regeling kan in de voormalige deel van de woning en in het bedrijfsgebouw plattelandsappartementen worden gerealiseerd. In bijlage 10 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat dit plan overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. De ontwikkeling draagt bij aan het toeristische product. | ||
10 | Groningeresweg e.a. Markelo | Op locaties wordt de agrarische bestemming gewijzigd in de bestemming "Bos". | De aanleg van circa 2 hectare bos op percelen aan de Groningeresweg en de Hochtweg in Markelo. In bijlage 11 bij de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. | ||
11 | Haaksbergerweg ong. Markelo | Op twee percelen aan de Haaksbergerweg wordt de agrarische bestemming gewijzigd in de bestemming "Bos" | De aanleg van circa 4,3 hectare bos op twee percelen aan de Haaksbergerweg in Markelo. In bijlage 12 bij de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. | ||
12 | Hoffmeijerweg 3 Ambt Delden | De aanduiding verblijfsrecreatie 4, voor het realiseren van vier plattelandsappartementen in een bijgebouw. | Met toepassing van de VAB-regeling, kunnen er in een nieuw bijgebouw vier plattelandsappartementen worden gerealiseerd. In bijlage 13 bij de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. Het draagt bij aan het toeristische product. | ||
13 | Krommedijk t.h.v. Borculoseweg, Diepenheim | Op een perceel aan de Krommedijk, wordt de agrarische bestemming gewijzigd in de bestemming "Bos". | De aanleg van circa 1,5 hectare bos op een perceel, aan de Krommedijk ter hoogte van de Borculoseweg in Diepenheim. In bijlage 14 bij de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. | ||
14 | Langenhorsterweg 2 Ambt Delden | Een specifieke aanduiding wonen-vab wordt gelegd op de karakteristieke schuur. | Met toepassing van de Vab-regeling in het KGO-beleid wordt een woonfunctie toegekend aan een karakteristieke schuur. In bijlage 15 bij de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. |
||
15 | Oude Postweg 9 Ambt Delden | Aan de Oude Postweg 9 Ambt Delden wordt de agrarische bestemming gewijzigd in een woonbestemming met de mogelijkheid voor de toevoeging van een woning. | Met toepassing van de Rood voor Rood regeling in het KGO-beleid wordt een woning toegevoegd op het erf. 1000 m2 sloopmeters komen van het eigen erf. In bijlage 18 zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. |
||
16 | Rietdijk 6 Markelo | Op delen van twee percelen aan de Rietdijk wordt de agrarische bestemming gewijzigd in de bestemming "Bos". | De aanleg van circa 2,05 hectare bos op een perceel, aan de Rietdijk 6 in Markelo. In bijlage 19 bij de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. | ||
17 | Schoneveldsweg 3 Ambt Delden | Aan de Schoneveldsweg 3 wordt de agrarische bestemming gewijzigd in een bedrijfsbestemming, met aanpassing van het bouwvlak. | Ter plaatse wordt de agrarische bestemming gewijzigd in een bedrijfsbestemming, waarbij de locatie als 'Hoveniersbedrijf' van 943 m² wordt vastgelegd in bijlage 4a. In bijlage 20 van de toelichting is een onderbouwing gegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. | ||
18 | Slaghekkenweg 20 Bentelo | Aan de Slaghekkenweg 20 wordt de agrarische bestemming voor een deel gewijzigd in een bedrijfsbestemming, met aanpassing van het bouwvlak. | Ter plaatse wordt de agrarische bestemming deels gewijzigd in een bedrijfsbestemming, waarbij de locatie als 'Aannemersbedrijf' van 1.404 m² wordt vastgelegd in bijlage 4a van de regels. In bijlage 22 van de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. | ||
19 | Spenkelinksweg 4 Ambt Delden | Aan de Spenkelinksweg 4, Ambt Delden wordt de aanduiding VAB nieuwbouw opgenomen. | Het initiatief betreft het realiseren van een nieuw gebouw ten behoeve van zes plattelandsappartementen in plaats van de bestaande biggenstal. Door middel van een bedrijfsplan heeft aanvrager aangetoond dat het toeristische product van de gemeente wordt versterkt door deze ontwikkeling. De biggenstal is niet geschikt voor de gewenste ontwikkeling. Door middel van "vab-nieuwbouw", max 500 m2, is het mogelijk om de gewenste ontwikkeling mogelijk te maken. In bijlage 23 van de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. | ||
20 | Stokkumerbroekweg 8 Markelo | Aan de Stokkumerbroekweg 8 wordt het woonbestemmingsvlak opgesplitst in twee woonbestemmingsvlakken, waardoor de toevoeging van een extra woning ontstaat. | Met toepassing van de Rood voor Rood regeling in het KGO-beleid wordt een woning toegevoegd op het erf. 1000 m² sloopmeters komen van de slooplocatie Oude Postweg 29 in Ambt Delden, In bijlage 24 van de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. |
||
21 | Stokkumerbroekweg 7/9 Markelo | Op een deel van het perceel (MKL00) S 764 wordt de agrarische bestemming gewijzigd in de bestemming "Bos". | De aanleg van bos aan de Stokkumerbroekweg 7/9 Markelo. In bijlage 25 bij de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. | ||
22 | Traasweg 10a Markelo | Aan de Traasweg 10a Markelo wordt aan de karakteristieke voormalige boerderij weer een woonfunctie toegekend. | Met toepassing van de Vab-regeling in het KGO-beleid wordt een woonfunctie toegekend aan een karakteristieke voormalige boerderij. In bijlage 26 bij de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. | ||
23 | Twickel (perceel ten oosten van de golfbaan) | Op het kadastrale perceel DDN02-A-6645, in Delden wordt de agrarische bestemming gewijzigd in de bestemming "Bos". | De aanleg van circa 2,41 hectare bos op perceel DDN02-A-6645. In bijlage 27 van de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. | ||
24 | Twickel (houtwallen verspreide locaties) | Op meerdere locaties in de gemeente wordt de bestemming "Bos" opgenomen. | Op meerdere locaties verspreid door landgoed Twickel worden houtwallen aangelegd. In bijlage 28 van de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. | ||
25 | Veldweg 4 Markelo | Aan de Veldweg 4 wordt het woonbestemmingsvlak opgesplitst in twee woonbestemmingsvlakken, waardoor de toevoeging van een extra woning ontstaat. | Met toepassing van de Rood voor Rood regeling in het KGO-beleid wordt een woning toegevoegd op het erf. 1000 m² sloopmeters komen van de slooplocatie Stoevelaarsweg 16 te Markelo. In bijlage 29 van de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig en goede ruimtelijke ordening is. | ||
26 | Borkeldweg 15 Markelo | Het aanpassen van het bestemmingsvlak wonen, en het toevoegen van de functieaanduiding zonnecollectoren op agrarische bestemming. | Het aanpassen van het bestemmingsvlak Wonen, en het plaatsen van zonnepanelen. | ||
27 | Komen te vervallen | Komen te vervallen | Komen te vervallen | ||
28 | Brummelaarsweg 15 Markelo | Aan de Brummelaarsweg 15 wordt de agrarische bestemming gewijzigd in een woonbestemming. | Er is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond. | ||
29 | Demmersweg 3 Ambt Delden | Aan de Demmersweg 3 wordt de bedrijfswoning omgezet naar een reguliere woning. | De bedrijfswoning wordt niet langer bewoond door een persoon die gebonden is aan een bedrijf. Om bewoning door derden mogelijk te maken wordt het bestemmingsplan gewijzigd. In bijlage 30 van de toelichting zijn de haalbaarheidsonderzoeken weergegeven. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. | ||
30 | Driebelterweg 1 Markelo | Aan de Driebelterweg 1 wordt de woonbestemming een stukje gewijzigd (lees: opgeschoven) waardoor het geheel binnen eigen kadastrale percelen valt. | Het bestemmingsvlak Wonen ligt nu voor een klein gedeelte op het perceel van de buren. De wijziging faciliteert toekomstige aanvraag uitbreiding woning, t.b.v. levensloopbestendig maken woning. | ||
31 | Ensinkgoorsijk 19 Markelo | Aan de Ensinkgoorsdijk 19 wordt de bestemming die een intensieve veehouderij mogelijk maakt omgezet naar een grondgebonden agrarische bestemming. (ontmenging) | Aan de Ensinkgoorsdijk 19 zijn de intensieve agrarische bedrijfsactiviteiten gestaakt. Op het perceel vindt ontmenging plaats conform het KGO-beleid. De stallen voor de intensieve veehouderij komen vrij en worden gesloopt, het bedrijf gaat verder als enkel een grondgebonden akkerbouwbedrijf. | ||
32 | Esweg 3 Markelo | Aan de Esweg 3 wordt de agrarische bedrijfswoning omgezet in een plattelandswoning. | Er is gevraagd om een aanduiding 'plattelandswoning' op de bedrijfswoning. Op deze wijze kan de agrarische bedrijfswoning regulier worden bewoond, waarbij het agrarische bedrijf binnen het bouwvlak niet wordt belemmerd. Een plattelandswoning wordt niet beschermd | ||
33 | Goorsestraat 40 Hengevelde | Aan de Goorsestraat 40 wordt het woonbestemmingsvlak aangepast. | Het bestemmingsvlak Wonen wordt verplaatst in verband met toekomstige nieuwbouwplannen op het perceel. | ||
34 | Grotegoorsdijk 1 Markelo | Aan de Grotegoorsdijk 1 wordt het agrarische bouwvlak verplaatst. | Het agrarische bouwvlak wordt gedeeltelijk verplaatst, zodat de bedrijfswoning eventueel kan worden herbouwd in lijn met de naastgelegen tweede bedrijfswoning | ||
35 | Gorsveldweg 19a Bentelo | Verplaatsen bestemmingsvlak wonen en verwijderen aanduiding "inpandige bijgebouwen" | Er is gevraagd om de woonbestemming met uitsluitend inpandige bijgebouwen om te zetten naar een reguliere woonbestemming, en het aanpassen van het bestemmingsvlak Wonen, zodat er een solitaire schuur kan worden gerealiseerd. | ||
36 | Hengevelderweg 6a Diepenheim | Aanduiding kantoor/woning op woning Hengevelderweg 6a Diepenheim | Aanvrager heeft verzocht om de bedrijfswoning als kantoor te kunnen gebruiken. Er is voldoende parkeerruimte binnen het plangebied, de ontwikkeling voldoet aan een goede ruimtelijke ordening. | ||
37 | Herikerbergweg 1a Markelo | Aan de Herikerbergweg 1a wordt de aanduiding 'recreatiewoning' opgenomen. | Binnen de enkelbestemming 'Natuur' wordt de aanduiding 'recreatiewoning' opgenomen waardoor de bestaande recreatiewoning gelegaliseerd wordt. | ||
38 | Herikerweg 27 Markelo | Aan de Herikerweg 27 wordt de maatschappelijke bestemming gewijzigd in een woonbestemming. | De voormalige bedrijfswoning bij de kinderopvang wordt omgezet in een reguliere woning. | ||
39 | Holtdijk 6-6a Markelo | Het adres Holtdijk 6-6a wordt toegevoegd aan bijlage 5 Adressen gesplitste woningen | De splitsing is vergund, maar staat nog niet op de lijst. | ||
40 | Holterweg 30a Markelo | Bijlage 4 regels Holterweg 30a Markelo steunpunt Rijkswaterstaat aanpassen adres | Het adres van een steunpunt van Rijkswaterstaat was niet goed. Dit is nu opgelost. | ||
41 | Kanaaldijk 3 Goor | Aan de Kanaaldijk 3 wordt een agrarische bedrijfswoning omgezet in een plattelandswoning. | Er is gevraagd om een aanduiding 'plattelandswoning' op de bedrijfswoning. Op deze wijze kan de agrarische bedrijfswoning regulier worden bewoond, waarbij het agrarische bedrijf binnen het bouwvlak niet wordt belemmerd. Een plattelandswoning wordt niet beschermd. | ||
42 | Koelertsweg ong. Markelo | Het adres Rijssensewe 49, Markelo is toegevoegd aan de bijlage 5 Adressen gesplitste woningen | Het bestemmingsvlak aan de Koelertsweg ong. wordt iets uitgebreid naar het noorden. | Het woonbestemmingsvlak wordt uitgebreid in verband met toekomstige nieuwbouwplannen op het perceel. De splitsing van de woning Rijssenseweg 49 Markelo is vergund, maar staat nog niet op de lijst. |
|
43 | Larenseweg 17 Markelo | Aan de Larenseweg 17 wordt het agrarisch bouwvlak verplaatst. | Een gedeelte van het bouwvlak ligt op het perceel van de buurman. Dit wordt nu opgelost. | ||
44 | Larenseweg 49-49a Markelo | De bestemming wijzigen van agrarisch naar wonen, sloopvoucher. | Aanpassing in verband met verleende sloopvoucher. | ||
45 | Luttekeveldweg 2a Markelo | De bestemming wijzigen van agrarisch naar wonen. Het bestemmingsvlak is gesplitst en er zijn twee woonbestem- mingen ontstaan. |
Aanpassing in verband met verleende sloopvoucher. | ||
46 | Komen te vervallen | Komen te vervallen | Komen te vervallen | ||
47 | Oude Postweg 29 Ambt Delden | Het wijzigen van de bestemming van Wonen-Vab naar wonen; het verwijderen van het adres uit bijlage 6 Adressen Wonen-Vab. | De vrijkomende agrarische bebouwing op het erf wordt gesloopt om elders in te zetten voor een ontwikkeling. De sloop wordt vastgelegd, door het omzetten van de bestemming naar "Wonen". | ||
48 | Oude Rijssenseweg 33 Markelo | Aan de Oude Rijssenseweg 33 wordt het woonbestemmingsvlak uitgebreid. | Het woonbestemmingsvlak wordt uitgebreid in verband met toekomstige plannen op het perceel. | ||
49 | Plasdijk 20 Markelo | Aan de Plasdijk 20 wordt de bestemming bedrijf-vab omgezet in wonen-vab. | Aanvrager heeft verzocht om een woonbestemming, de kleinschalige bedrijfsactiviteiten zijn ondergeschikt aan de woonbestemming. | ||
50 | Platenkampweg 3a Bentelo | Aan de Platenkampsweg 3a, Bentelo wordt de bestemming sport omgezet in een recreatiebestemming | Aanvrager heeft verzocht om de sportbestemming om te zetten in een recreatiebestemming. | ||
51 | Rapperdsweg 3a Ambt Delden | Het omzetten bedrijfswoning naar plattelandswoning. | Op verzoek van de eigenaar/bewoner wordt de bedrijfswoning omgezet naar een type woning die bewoonbaar is voor derden zonder relatie met een agrarisch bedrijf. Door de korte afstand op een intensieve veehouderij blijft het een agrarische bestemming houden. In bijlage 32 van de toelichting is een onderbouwing gevoegd waaruit blijkt dat de ontwikkeling overeenkomstig een goede ruimtelijke ordening is. | ||
52 | Rijssenseweg 62 Markelo | Aan de Rijssenseweg 62 wordt het woonbestemmingsvlak aangepast. | Het woonbestemmingsvlak wordt aangepast in verband met toekomstige plannen op het perceel. |
||
53 | Seinenweg 2 Markelo | Aan de Seinenweg 2 wordt de bestemming 'Wonen - Vab' verwijderd en wordt een aanduiding opgenomen t.b.v. grotere oppervlakte bijgebouwen. | In verband met gewijzigde plannen kan de woningbouwmogelijkheid weggenomen worden en het bouwen een groter oppervlakte aan bijgebouwen toegestaan worden. | ||
54 | Komen te vervallen | Komen te vervallen | Komen te vervallen | ||
55 | Stoevelaarsweg 1 Goor | Verplaatsen bestemmingsvlak wonen | Een gedeelte van het bestemmingsvlak ligt op het perceel van de buurman. | ||
56 | Stoevelaarsweg 2 en 4 Markelo | Aan de Stoevelaarsweg 2 en 4 worden beide woonbestemmingsvlakken aangepast. | Op verzoek van de eigenaren van de twee adressen wordt en gedeelte van het bouwvlak verplaatst. | ||
57 | Stoevelaarsweg 16 Markelo | De Stoevelaarsweg 16, Markelo is toegevoegd aan de bijlage 5 Adressen gesplitste woningen | Het bestemmingsvlak aan de Stoevelaarsweg 16, Markelo wordt gewijzigd van "Agrarisch" naar "Wonen" | De splitsing staat nog niet op de lijst. Ook is verzocht om een wijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond. | |
58 | Stokkumerbroekweg 6 Markelo | Aan de Stokkumerbroekweg 6 wordt de agrarische bestemming gewijzigd in een woonbestemming. | Er is verzocht om een vwijziging van de bestemming van Agrarisch in Wonen, omdat er geen agrarisch bedrijf actief is op het adres en er regulier wordt gewoond. | ||
59 | Vondersweg 2 Ambt Delden | Het bestemmingsvlak aan de Vondersweg 2 Ambt Delden wordt verplaatst. | Er is verzocht om een verschuiving (geen vergroting) van het agrarische bouwvlak om bouwmogelijkheden te creëren. | ||
60 | Worsinkweg 10 Markelo | bestemming wijzigen van agrarisch naar wonen. | Er is geen sprake meer van een agrarisch bedrijf. Aanvrager heeft verzocht om een woonbestemming. Omliggende agrarische bedrijven worden niet belemmerd door deze ontwikkeling, er is sprake van een goed woon- en leefklimaat. De ontwikkeling voldoet aan een goede ruimtelijke ordening. | ||
61 | Beldsweg 23 Ambt Delden | aanpassing bouwvlak (niet meegenomen in Veegplan 2021) | In het vorige bestemmingsplan Veegplan 2021 is de wijziging niet helemaal goed doorgevoerd, dit wordt nu opgelost. | ||
62 | Bolschersweg 1 Bentelo | agrarisch met waarden + iv omzetten naar een passende bestemming | Aanpassing in verband met het in het verleden verleende sloopvoucher. | ||
63 | Hofstedenweg ong. Bentelo | Het opnemen van de aanduiding 'recreatiewoning'. | Binnen de enkelbestemming 'Agrarisch' wordt de aanduiding 'recreatiewoning' opgenomen waardoor de bestaande recreatiewoning gelegaliseerd wordt. | ||
64 | Molenstraat 80, Delden (De eschmolen) | Het gebruik van de molen voor detailhandel en lichte horeca, Aan de planregels wordt toegevoegd: 1. Detailhandel in streek- en molenproducten; 2. Horeca categorie 1 |
In het Veegplan 2021 zijn de mogelijkheden om in de Eschmolen detailhandel van streekproducten en lichte horeca te bedrijven uit de bestemming “Cultuur en ontspanning” gehaald. Dit was in de partiële herziening voor de Eschmolen in 2016 wel opgenomen. Door deze wijziging worden deze bedrijfsactiviteiten in de planregels weer mogelijk gemaakt. |
||
65 | Larenseweg 33 Markelo | Het adres de Larenseweg 33, Markelo is verwijderd uit de bijlage 5 Adressen gesplitste woningen. | Het betreffen twee woningen, aan de Larenseweg 33, Markelo. Dit was al geregeld door middel van de aanduiding 'maximum aantal woonheden: 2' Het opnemen van het adres in bijlage 5 Adressen gesplitste woningen is dubbel daarom is het hier verwijderd . | ||
66 | Leusmanweg 14 Markelo | Artikel 25.3 Specifieke gebruiksregels 25.3.1 Voorwaardelijke verplichting lid z |
De functieaanduiding - voorwaardelijke verplichting 40 is opnieuw opgenomen. | In een eerdere herziening is de voorwaardelijke verplichting per abuis wegbestemd. Deze moet nog wel uitgevoerd worden. Om deze reden is deze nu opnieuw opgenomen. | |
67 | Middendorperweg 6 Diepenheim | Het opnemen van de aanduiding 'intensieve veehouderij'. | Het opnemen van de aanduiding 'intensieve veehouderij'. | De aanduiding 'intensieve veehouderij' is in het Veegplan 2020 ten onrechte wegbestemd, dit wordt nu hersteld. | |
68 | Middendorperweg ong. Diepenheim, kadastraal perceel DPHH00-F- 336 | Het bestemmingsvlak aan Middendorperweg ong. Diepenheim, kadastraal bekend als DPHH00-F-336 wordt gewijzigd van "Bos" naar "Agrarisch met waarden" | Het perceel is in het verleden per abuis bestemd als "Bos" Dit is niet juist. De agrarische activiteiten ziijn nooit verdwenen. Het wordt derhalve gewijzigd naar "Agrarisch met waarden" | ||
69 | Oude Haaksbergerweg 3 Diepenheim | Het adres Oude Haaksbergerweg 3 wordt bijlage 6 opgenomen, 'Koffie- en theeschenkerij' ter grootte van 97 m² |
Door het opnemen van de aanduiding wordt er een koffie- en theeschenkerij toegestaan. aan de Oude Haaksbergerweg 3 Diepenheim. | ||
70 | Rapperdsweg 6 Ambt Delden | Aan de Rapperdsweg 6 wordt het bouwvlak verkleind en de aanduiding 'intensieve veehouderij' verwijderd. (ontmenging) | Na het verlenen van sloopvouchers wordt het bouwvlak verkleind en de intensieve veehouderijtak wegbestemd. | ||
71 | Roudaalterweg 20 Markelo | Aan de Roudaalterweg 20 wordt het bouwvlak verkleind en de aanduiding 'intensieve veehouderij' verwijderd. (ontmening) | Na het verlenen van sloopvouchers wordt het bouwvlak verkleind en de intensieve veehouderijtak wegbestemd. | ||
72 | Schoneveldsweg 8 Ambt Delden | Aan de Schoneveldsweg 8 wordt de aanduiding 2 plattelandsappartementen toegevoegd. | Voor het Veegplan 2021 zijn twee plattelandsappartementen toegestaan, echter is de aanduiding niet op de plankaart opgenomen in het Veegplan 2021. Dit wordt nu opgelost. | ||
73 | Suetersweg 10 Bentelo | Aan de Suetersweg 10 wordt een agrarisch bouwvlak opgenomen. | Een agrarisch bouwvlak is in het verleden per abuis wegbestemd op Suetersweg 10. |
In dit bestemmingsplan zijn naast de aanpassingen naar aanleiding van de initiatieven ook ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. In de navolgende paragraaf zijn deze wijzigingen opgenomen alsmede een toelichting op de wijzigingen.
De ambtshalve wijzigingen in dit bestemmingsplan zijn voornamelijk opgenomen om de leesbaarheid en de toetsbaarheid van het plan te verbeteren en eenduidigheid te creëren. De afgelopen jaren is praktijkervaring opgedaan met het moederplan en zijn verbetermogelijkheden en omissies aan het licht gekomen. Deze verbeteringen zijn in onderhavig bestemmingsplan verwerkt.
De aanpassingen zien op de correctie van spel- en tikfouten, het verduidelijken van intenties van bepalingen en het verbeteren van de afstemming tussen onderlinge regels.
Nr. | Betreft | Wijziging regels/verbeelding |
1. | aanpassing regels (maatschappelijk) | Toevoeging aan Artikel 13.2.1 "voor zover binnen een bestemmingsvlak één of meerdere bouwvlakken zijn opgenomen, worden gebouwen binnen het bouwvlak gebouwd." |
2. | wegbestemde voorwaardelijke verplichtingen voorgaande plannen weer opgenomen | Voorwaardelijke verplichtingen waarbij is opgemerkt dat deze onterecht zijn wegbestemd in een eerder Veegplan, zijn opnieuw opgenomen. |
3. | aanpassing regels (diverse regels) | In het de regels van het veegplan zijn diverse kleine aanpassingen gedaan aan de regels. Het betreft met name aanpassingen in verwijzingen, opmaak, tekstuele wijzigingen en verplaatsing van artikelen |
4 | aanpassingen begripsbepaling | Definitie "Bouwmassa" toegevoegd in Artikel 1. Waar "Bouwvolume" stond in de tekst is het veranderd naar "Bouwmassa". De begripsbepaling voor energie neutrale woning is verwijderd. Verder zijn de volgende definitiebepalingen toegevoegd of gewijzigd : herbouw, hoofdgebouw, nieuwbouw, plattelandswoning |
5. | mestvergisting | De planregels van de bestemming "Agrarisch met waarden" zijn aangepast, zodat dit binnen deze bestemming ook een mestvergisting mogelijk maakt. |
6. | aanduiding specifieke vorm van bedrijf-Vab-Vab toegevoegd aan de bestemming bedrijf Vab | Aan de bestemming bedrijf-Vab worden de regels toegevoegd voor een karakteristieke schuur met woonfunctie. |
7. | bijgebouwen nummering en aanduiding inpandig 1 kloppend gemaakt | De doornummering bijgebouwen is aangepast, zodat het aansluit op de nummering van eerdere Veegplannen. |
8. | aanpassing bijlage bij Regels, Bijlage 4 | Dubbeling van adres "Dorreweg 14, Hengevelde", onder "Bedrijf VAB" verwijderd. Onder "Bedrijf overige bedrijven",is bij dit adres de Opp. bebouwing aangepast, zodat het overeenkomt met de vergunde situatie. |
9. | afwijkingsmogelijkheid voor zonnepanelen aangrenzend aan de woonbestemming waren alleen mogelijk binnen de bestemming 'agrarisch', Ze zijn nu bij de algemene afwijkingsregels gezet, zodat zonnepanelen ook mogelijk kunnen worden gemaakt aangrenzend aan de woonbestemming in andere bestemmingen zoals, 'verkeer, 'natuur', 'tuin', etc. | Artikel 3.3.3 zonnepanelen buiten het bouwvlak is verplaatst naar Artikel 46.5. |
10. | toepassingsbereik is aangepast | Het Veegplan 2021 is toegevoegd in de opsomming, de bestemmingsplannen die worden herzien. In de laatste zin van de eerste alinea zijn de woorden "als volgt" weggelaten. De zin "Voor de leesbaarheid geldt dat:" is aan de eerste alinea toegevoegd. |
11. | bouwhoogte zonnepanelen 'bouwwerken geen gebouwen zijnde' is ook toegevoegd voor buiten het bouwvlak, zo komen er bouwregels te hangen aan zonnepanelen buiten het bouwvlak. | Artikel 3.2.4 lid b " zonnepanelen 1,5 m" is ook onder artikel 3.2.4 lid c gezet. |
12. | de aanduiding 'plattelandswoning' is opgenomen in de agrarische gebruiksregels, dat voormalige bedrijfswoningen door derden bewoond mag worden | De tekst die voorziet dat één plattelandswoning ter plaatse van de aanduiding specifeke vorm van agrarisch (met waarden) - plattelandswoning is toegestaan is toegevoegd aan artikelen 3.1 en 4.1 |
13. | afwijzingsbepaling vergroting bijgebouwen tot 450m2 klopte niet, waardoor er volgens het artikel ook sloopcompensatie nodig is voor de nieuw te bouwen oppervlakte tot 150m2. | Lid b is herschreven zodat het weer overeenkomt met het doel van het artikel. |
14. | veegplan 2023 niet overlappen met het bestemmingsplan Zenkeldamhoek. | De geolocatie van het Veegplan 2023 is aangepast ten op zichte van Veegplan 2021 zodat het niet overlapt met het bestemmingsplan Zenkeldamhoek. |
15, | aanduiding lid f artikel 28.1 is aangepast, zodat er geen verwarring ontstaat tussen het verschillend gebruik van begrippen. | Artikel 28.1 lid f is aangepast naar ter plaatse van de aanduiding "twee plattelandsappartementen' zijn twee plattelandsappartementen toegestaan"; |
16. | artikel 43.1.6 is opgenomen om de niet van toepassing verklaring ook te laten gelden voor de bestaande dakhelling; | artikel 43.1.6 is opgenomen om de niet van toepassing verklaring ook te laten gelden voor de bestaande dakhelling; |
17. | in artikel 49.2 en 49.1 is een lid toegevoegd, welke regelt dat sloop en herbouw van plattelandsappartementen niet is toegestaan. | In artikel 49.2 en 49.1 is een lid toegevoegd, dat sloop en herbouw van plattelandsappartementen niet is toegestaan. |
Voorliggend bestemmingsplan betreft een herziening van het bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente (Vastgesteld op 16 december 2014) inclusief herziening 2015 (vastgesteld op 9 december 2015), herziening regels beleid KGO (vastgesteld op 7 maart 2017), Veegplan 2018 (vastgesteld op 10 juli 2018), Veegplan 2019 (vastgesteld 15 oktober 2019), Veegplan 2020 (vastgesteld 5 oktober 2020),en Veegplan 2021 (vastgesteld 4 oktober 2022).
Ruimtelijke initiatieven zijn afzonderlijk beoordeeld en onderzocht. De aangeleverde onderzoeken van de ruimtelijke initiatieven zijn opgenomen in de Bijlagen bij de toelichting.
Voor het overige bestaat deze herziening uit enkele aanpassingen van het 'moederplan' die een beperkte ruimtelijke impact hebben. Het merendeel gaat om correcties van de verbeelding of de regels, waarbij de feitelijke situatie op de verbeelding wordt opgenomen. In het kader van deze onderdelen is dan ook geen toetsing aan het vigerende beleid opgenomen en is onderzoek naar de gevolgen voor sectorale aspecten achterwege gelaten.
Bij nieuwe ontwikkelingen moet onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro) tegelijk met het bestemmingsplan een exploitatieplan worden vastgesteld, tenzij het kostenverhaal anderszins is verzekerd, bijvoorbeeld door middel van gemeentelijke gronduitgifte of een anterieure overeenkomst.
De gemeente heeft hierbij de onderzoeksverplichting om de financieel economische uitvoerbaarheid van het plan te toetsen.
De aanpassingen zien toe op correcties en het passend bestemmen van gewijzigde situaties. In dit Veegplan worden tevens nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Met initiatiefnemers zijn exploitatieovereenkomsten gesloten.
Deze onderdelen van het Veegplan noodzaken niet tot onderzoek inzake de economische uitvoerbaarheid of het opstellen van een exploitatieplan.
Het Veegplan 2023 is een bestemmingsplanprocedure waarin meerdere kleinschalige initiatieven (totaal 73) in één bestemmingsplan zijn opgenomen. Voorbeelden van kleinschalige initiatieven zijn: Rood voor Rood, ander gebruik van bestaande gebouwen (Vab), kleinschalig uitbreiden van niet-agrarische bedrijvigheid, verplaatsing van het bouwvlak op een agrarische bestemming, omzetten van een agrarisch/niet-agrarische bestemming in een woonbestemming, vergroten/aanpassen van een woonbestemming en het vergroten van een bijgebouw.
De voorgenomen initiatieven leiden op 'erfniveau' tot het verwijderen van veel agrarische bebouwing en erfverharding en tot een toename van meer groen.
De initiatieven zijn getoetst aan de beleidsuitgangspunten van het verbrede gemeentelijke rioleringsplan (VRGP).
Voor de waterhuishouding op erfniveau houdt dit in, dat:
Het waterschap kan instemmen met de wijze waarop de waterhuishouding op erfniveau wordt ingericht.
Op 1 april 2011 is het huidige Besluit milieueffectrapportage in werking getreden. Op 7 juli 2017 zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd binnen dit besluit om de m.e.r.-procedure eenduidiger en overzichtelijker te maken, alsmede het aspect milieueffectrapportage explicieter te behandelen in aanvragen. Dit besluit heeft tot doel het vaststellen van mogelijke, ernstig nadelige milieugevolgen ten gevolge van een activiteit binnen de aanvraag.
Binnen het Besluit milieueffectrapportage zijn een tweetal mogelijkheden opgenomen hoe om te gaan met dit besluit bij een aanvraag. Wanneer de beoogde activiteit in de D-lijst van het Besluit milieueffectrapportage wordt benoemd, maar onder de gestelde drempelwaarden blijft, volstaat een vormvrije m.e.r.-beoordeling. Wanneer de beoogde activiteit in de D-lijst van het Besluit milieueffectrapportage wordt benoemd en bovendien de gestelde drempelwaarden overstijgt, is de betreffende aanvraag m.e.r.-plichtig. Op dat moment zal een m.e.r.-rapportage op moeten worden gesteld.
Onderhavig plan, kan worden gekwalificeerd als de aanleg of uitbreiding van een stedelijk ontwikkelingsproject met inbegrip van de bouw van winkelcentra of parkeerterreinen als genoemd in onderdeel D.11.2 van de bijlage van het Besluit m.e.r.. Bij de uitleg van de Europese m.e.r.-richtlijn wordt immers aangegeven dat 'stedelijke ontwikkelingsprojecten' breed moet worden geïnterpreteerd.
Bij de activiteit zijn drie relevante indicatieve drempelwaarden opgenomen, namelijk:
Onderhavig plan heeft betrekking op de realisatie van 12 woningen. De omvang van het plan blijft hiermee ver onder de indicatieve drempelwaarden waardoor in eerste instantie met een vormvrije m.e.r.-beoordeling kan worden volstaan.
Echter, per 16 mei 2017 is een aanmeldnotitie nodig wanneer sprake is van een vormvrije m.e.r.-beoordeling. Dit geldt voor alle ruimtelijke ontwikkelingen die voorkomen in onderdeel D van de bijlage bij het Besluit m.e.r. maar onder de drempelwaarden blijven (en daarmee niet planMER-plichtig zijn). Er is geen ondergrens wat betreft het plan zelf, dus ook bij de ontwikkeling van onderhavig plan. De aanmeldnotitie m.e.r. is als bijlage 31 bij de toelichting van dit bestemmingsplan opgenomen.
Gelet op de uitkomsten van deze aanmeldnotitie, waaruit blijkt dat er als gevolg van het bestemmingsplan geen belangrijke nadelige milieugevolgen optreden is het niet noodzakelijk om een milieueffectrapport op te stellen.
Het Veegplan betreft in hoofdzaak het herstellen van omissies, het actualiseren van enkele regelingen en het passend bestemmen van gewijzigde situaties. Gezien de beperkte reikwijdte van deze aanpassingen en de actuele status van het moederplan ziet de gemeente geen aanleiding om het voorontwerp in inspraak te brengen.
Artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) schrijft voor dat het bestuursorgaan, dat belast is met de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg pleegt met instanties, zoals gemeenten, waterschappen, provinciale diensten en Rijk, die betrokken zijn bij de zorg voor ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn.
In het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) zijn de nationale belangen die juridische borging vereisen opgenomen. Het Barro is gericht op doorwerking van nationale belangen in gemeentelijke bestemmingsplannen. Geoordeeld wordt dat dit bestemmingsplan geen nationale belangen schaadt. Daarom is afgezien van het voeren van vooroverleg met het Rijk.
Conform het door de provincie Overijssel gehanteerde beleid is het Veegplan 2023 op 9 oktober 2023 besproken met de provincie in het kader van vooroverleg. De provincie ziet vanuit provinciaal belang geen beletselen voor het verdere vervolg van deze procedure.
Waterschap Vechtstromen en Waterschap Rijn en IJssel zijn gekend in de plannen en hebben geen bezwaren tegen het ontwerp bestemmingsplan.
Het ontwerp bestemmingsplan Buitengebied Hof van Twente ligt met ingang van 14 december 2023 zes weken ter inzage.